  • 21. Data: 2006-02-17 23:54:07
    Temat: Re: Zastrzeżony nr telefonu
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Renata Gołębiowska napisała:
    > Przeczytałam i wciąż wydaje mi się, że w opisywanym przypadku nr
    > telefonu jest daną osobową, bo przecież na pewno nie został przekazany
    > sam numer, a w powiązaniu z imieniem i nazwiskiem.

    Jeśli został przekazany zestaw numer-imię-nazwisko, to nie numer w tym
    zestawie jest daną osobową. Ale skąd wiesz, że imię i nazwisko też
    przekazali?

    -------------------+
    -------------------+

  • 22. Data: 2006-02-18 00:24:02
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "Paweł Sakowski" <p...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Ale skąd wiesz, że imię i nazwisko też
    > przekazali?

    A po co by mieli przekazywać sam numer? Równie dobrze
    spamer telefoniczny mógłby sobie taki numer wylosować.
    Inicjator wątku pisał jasno, że operator się przyznał
    do przekazania numeru.

    Piotr

  • 23. Data: 2006-02-18 00:30:47
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    PiotRek wrote:
    > A po co by mieli przekazywać sam numer? Równie dobrze
    > spamer telefoniczny mógłby sobie taki numer wylosować.

    Np. żeby uniknąć kontaktu z przepisami karnymi ustawy o ochronie danych
    osobowych. Przypuszczam, że przekazano numer nie zupełnie przypadkowej
    osoby, tylko takiej, która potencjalnie mogłaby być klientem spamera --
    dzwonienie pod zupełnie losowe numery jest mało zasadne ekonomicznie.

    W drugą stronę: po co "spamerowi" imię i nazwisko? Mając sam numer może
    zadzwonić i przedstawić informację handlową.

    -------------------+
    -------------------+

  • 24. Data: 2006-02-18 07:45:02
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <1...@n...sakowski.pl>, Paweł Sakowski wrote:

    > Jeśli został przekazany zestaw numer-imię-nazwisko, to nie numer w tym
    > zestawie jest daną osobową.

    Dlaczego nie? A co jest?

    >Ale skąd wiesz, że imię i nazwisko też przekazali?

    Nie wiem, zakładam, że jest to bardzo prawdopodobne.
    Z tym, że moje rozważania są bardziej teoretyczne, bo jak już
    ustaliliśmy w tym przypadku przede wszystkim chodzi o złamanie umowy o
    zastrzeżeniu numeru. A mi chodzi tylko o stwierdzenie, jakie tu padło,
    że "numer telefonu nie jest daną osobową". Pytam dlaczego nie może
    być? I co w takim razie prócz PESELU - choć tu MB twierdzi, że PESEL
    też nie - jest daną osobową.

    Renata

  • 25. Data: 2006-02-18 07:59:46
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    > A nie? Jeśli Janów Kowalskich jest w Polsce tysiąc, to ilu z nich może
    > mieć numer telefonu 0123456789?

    Ale naruszenia ustawy nie rozpatrujesz z punktu widzenia Jana
    Kowalskiego, który i tak wie, że te dane pasują do jego osoby,tylko z
    punktu widzenia osoby, która by te dane chciala nielegalnie użyć. Wskaż
    proszę w skrócie algorytm postępowania dla uzyskania pełnych informacji
    o osobie, mając tylko te dane.

    > To co uważasz za dane osobowe? Jakieś przykłady?

    Dla nas obojga NIP i PESEL nic nie mówi, prawda? Co innego z firmą,
    która przetwarza miliony danych i tu istnieje duże prawdopodobieństwo,
    że dany delikwent już u nich się znajduje. To samo jest z podanym
    numerem telefonu. Operator telekomunikacyjny może go zidentyfikować, dla
    Ciebie numer 012 3456789 jest takim samym, jak 087 6543210. Jedyne ,co
    jeszcze jesteś w stanie ustalić to region geograficzny, gdzie być może
    ten numer może być.

    Oczywiście możesz pod ten numer zadzwonić i stosując pewne metody,
    wyciągnąć od dekikwenta resztę danych. Ale nie będzie to moją winą jako
    tej osoby, która Ci te dane udostępniła.

    Co do danych... Mój adres e-mail podawany w usenecie NIE jest daną
    osobową. Gdybym jednak podał tu adres służbowy, to bez wiekszych
    nakładów sił i środków można by mnie wskazać, bo w mojej firmie pracuje
    tylko jeden Maciej Bębenek, a samą firmę łatwo znaleźć. Dalej - mając te
    dane bez problemu ustalisz adres przedsiębiorstwa oraz numer telefonu.
    Czyli masz mnie :-)

    M.

  • 26. Data: 2006-02-18 08:06:50
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Renata Gołębiowska napisał(a):

    I co w takim razie prócz PESELU - choć tu MB twierdzi, że PESEL
    > też nie - jest daną osobową.

    Awantura z PESELem wynikła po tym, jak operatorzy komórkowi zaczęli
    sprawdzać wypłacalność klientów, wysyłając do siebie zapytania
    zawierające właśnie PESEL. Dla nich - mając w bazach danych kilkanaście
    milionów numerów - PESEL pozwala na zidentyfikowanie, powiedzmy, 2/3
    społeczeństwa. Dla Ciebie i mnie - nie. Stąd na podtawie art. 6 ust. 3
    ustawy... :-)

    M.

  • 27. Data: 2006-02-18 10:09:06
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <43f6d3db$1@news.home.net.pl>, Maciej Bebenek wrote:

> [...]
    > punktu widzenia osoby, która by te dane chciala nielegalnie użyć. Wskaż
    > proszę w skrócie algorytm postępowania dla uzyskania pełnych informacji

    Dlaczego pełnych informacji? I co to są pełne informacje?
    Jeszcze raz: dane osobowe to wszelkie informacje możliwej do
    zidentyfikowania osoby. Po co inne dane skoro telefon z imieniem i
    nazwiskiem identyfikuje osobę jednoznacznie?

    > Dla nas obojga NIP i PESEL nic nie mówi, prawda?

    Co to znaczy mówi/nie mówi?

    > numerem telefonu. Operator telekomunikacyjny może go zidentyfikować, dla

    Co rozumiesz przez zidentyfikować?

    > Oczywiście możesz pod ten numer zadzwonić i stosując pewne metody,
    > wyciągnąć od dekikwenta resztę danych.

    Ale jaką resztę danych? Po co?

    > Ale nie będzie to moją winą jako
    > tej osoby, która Ci te dane udostępniła.

    W ustawie jest mowa również o ustaleniu tożsamości w sposób pośredni,
    jeśli nie wymagałoby to nadmiernych kosztów i działań. A więc i tak
    zawsze w takim przypadku jest to wina osoby udostępniającej.

> [...]
    > tylko jeden Maciej Bębenek, a samą firmę łatwo znaleźć. Dalej - mając te
    > dane bez problemu ustalisz adres przedsiębiorstwa oraz numer telefonu.

    Co to znaczy masz mnie?

    Myślę, że problem polega na tym co to znaczy zidentyfikować. Moim
    zdaniem zidentyfikować to wskazać, że osoby, o której mówimy, piszemy
    nie można pomylić z żadną inną osobą. Znakomitym przykładem tego jest
    pesel, ale i również zestaw danych: "Jan Kowalski posiadający telefon
    o numerze 123456789". Jeśli napiszę, że Jan Kowalski posługujący się
    numerem telefonu 123456789 jest złodziejem, to będzie to jednoznaczne
    o kim mówię.

    Renata

  • 28. Data: 2006-02-18 14:38:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Renata Gołębiowska [###R...@a...waw.pl.###] napisał:

    > A numer telefonu w połączeniu zimieniem i nazwiskiem?

    Moim zdaniem identyfikuje jednoznacznie osobę.