  • 1. Data: 2006-02-17 08:15:38
    Temat: Przesunięcie ściany dzałowej a pozwolenie na budowę
    Od: "Ojciec8" <o...@p...onet.pl>

    Witam!

    Przeszukałem archiwum. Był jeden wątek na pl.misc.budowanie ale nie było w nim
    jednoznacznej odpowiedzi więc próbuję jeszcze raz. Może ktoś w międzyczasie
    uzyskał nowe informacje (jakieś oficjalne interpretacje itp.)

    Pytanie brzmi czy wymaga pozwolenia na budowę:
    1) rozebranie ściany działowej (z cegły)
    2) postawienie ściany działowej (z karton-gipsu) 30 cm dalej
    3) dobudowanie do istniejącej ściany niewielkiej prostopadłej ścianki (40 cm) z
    karton-gipsu w celu wytworzenia wnęki na szafę, półki itp.

    Budynek wielorodzinny, wyodrębniony lokal. Ściana jest na pewno działowa. Pytam
    tylko o pozwolenie na budowę; inne formalności (jak np. ewentualna zgoda
    wspólnoty) mnie nie interesują gdyż moje pytanie jest w kontekście ustawy o
    zwrocie części podatku VAT i oświadczenia o zakresie robót, jakie przy tej
    okazji trzeba złożyć w US.
    Oczywiście wiem, że materiały zużyte na ścianę mógłbym w ww. oświadczeniu
    przypisać do jakichś innych robót (sufitów podwieszanych, wyrównania ścian itp.)
    ale chcę mieć świadomość co jest legalne a co nie.

    Tyle pytanie; teraz moje amatorskie dywagacje. Może ktoś się do nich odniesie?

    Art. 3 ust. 6 prawa budowlanego zawiera definicję budowy jako "wykonywanie
    obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę
    obiektu budowlanego". Na moje niefachowe oko powyższe operacje nie stanowią
    budowy (no chyba, że uznamy to za rozbudowę). Co ciekawe, nawet rozbiórka ściany
    nośnej nie stanowiłaby chyba budowy.

    Ust. 7 zawiera definicję robót budowlanych. Tu oprócz budowy mamy też "odbudowę,
    rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego". Przestawienie ścianki działowej
    podpada ewentualnie tylko pod przebudowę, jeśli uznamy (ust. 7a), że w wyniku
    tego nastąpi zmiana "parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu
    budowlanego". Niestety nie wiem co to są te "parametry użytkowe albo
    techniczne". Czy powierzchnie pomieszczeń (które ulegają zmianie w wyniku
    przestawienia ściany) należą do takich parametrów? Rozbiórka ściany nośnej, jak
    rozumiem, zmieniłaby parametry techniczne więc tu jest jasność. Ale działowej??

    W art. 29 (roboty budowlane nie wymagające pozwolenia) nie widzę wzmianki o
    ścianach działowych. Jest co prawda remont ale zgodnie z art. 3 ust. 8 mówi, że
    remont to "odtworzenie stanu pierwotnego" czyli przestawienie ściany po remont
    nie podpada.

    O ścianach działowych nie widzę też wzmianku w art. 30 ani w art. 31.

    Wniosek mam taki, że kluczową dla sprawy jest odpowiedź na pytanie czy
    przesunięcie ściany zmienia parametry techniczne albo użytkowe obiektu
    budowlanego". Ale to, jak mówię, są przemyślenia niefachowe bo się na prawie nie
    znam.

    Czy ktoś jest w stanie mi kwestię objaśnić?

    Pozdrawiam

    Ojciec8

  • 2. Data: 2006-02-20 10:42:52
    Temat: Re: Przesunięcie ściany działowej a pozwolenie na budowę
    Od: "Ojciec8" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > 3) dobudowanie do istniejącej ściany niewielkiej prostopadłej ścianki (40 cm) z
    > karton-gipsu w celu wytworzenia wnęki na szafę, półki itp.

    Szkoda, że nikt z Grupowiczów nie zabrał głosu. W tzw. między czasie na grupie
    pl.misc.budowanie rozgorzała dyskusja. Może ktos z tutejszych "prawników" się
    jednak odniesie to tamtych uwag?
    http://groups.google.com/group/pl.misc.budowanie/bro
    wse_frm/thread/1e8a268557321ae5/b6341ab59304cccc
    Z góry dziękuję.
    O8

  • 3. Data: 2006-02-20 12:38:43
    Od: "No Name" <a...@e...pl>

    Użytkownik "Ojciec8" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prawie nie
    > znam.
    >
    > Czy ktoś jest w stanie mi kwestię objaśnić?

    zmiana układu powieszczeń, ich rozmiarów, kubatury to są zmiany, które
    wymagają pozwolenia na budowę.
    W związku z tym, że kiedyś sam wpadłem w sidła tej ustawy i musiałem
    odpowiedzieć na podobne pytanie zadzwoniłem do departamentu prawnego w
    wydziale nadzoru budowlanego i oni właśnie udzielili mi takiej odpowiedzi.
    Podkreślałem, że przebudowa dotyczy postawienia ścianki z GK i tak na prawdę
    nie naruszę konstrukcji ale podali mi kilka przykładów i okazało się, że nie
    mam racji.
    Tak więc zgodnie z przepisami 90% ludzi dokonując w swych domach zmian
    układu powieszczeń dopuszcza się samowoli budowlanej :-)

  • 4. Data: 2006-02-20 13:20:59
    Od: "Ojciec8" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > Tak więc zgodnie z przepisami 90% ludzi dokonując w swych domach zmian
    > układu powieszczeń dopuszcza się samowoli budowlanej :-)

    Bardzo dziękuję za odpowiedź.
    O8