  • 1. Data: 2009-04-28 11:18:59
    Temat: ZUS - niby zalegla a oplacona skladka
    Od: "Roman Maternik" <r...@n...ru>

    Witam,
    sprawa wygląda następująco:
    zwróciłem się do ZUS-u o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacie
    składek, otrzymałem informację że nie opłaciłem składki za styczeń 1999
    roku, znalazłem dowód wpłaty tej składki ostemplowany przez bank (wpłata
    gotówkowa w kasie banku), pokazałem go w ZUS-ie, ale tam stwierdzono że
    dowód opłaty nic dla nich nie znaczy, bo owa wpłata na moim zusowskim koncie
    nie figuruje, a skoro nie figuruje to znaczy że jej nie było. Konkluzja była
    taka, ze pewnie bank coś naknocił. Sprawa jest o tyle ciekawa, że składka za
    mojego ówczesnego wspólnika, opłacona razem z moją jest prawidłowo
    zaksięgowana w ZUS-ie.
    Skierowano mnie do banku w którym dokonałem wpłaty. Bank twierdzi, że
    przechowują papiery 5 lat, a dowód wpłaty który posiadam powinien być uznany
    w ZUS-ie jako dowód opłacenia składki. Co robić w tej sytuacji? oczywiście
    pomijając możliwość ponownej wpłaty składki wraz z odsetkami (ok 1500 zł).
    Będę wdzięczny za sugetie.

    --
    pozdrawiam
    Roman

  • 2. Data: 2009-04-28 11:40:54
    Temat: Re: ZUS - niby zalegla a oplacona skladka
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Roman Maternik" <r...@n...ru> napisał

> [...]
    > roku, znalazłem dowód wpłaty tej składki ostemplowany przez bank (wpłata
    > gotówkowa w kasie banku), pokazałem go w ZUS-ie, ale tam stwierdzono że

    Zabawni są albo nienormalni :)
    Przecież dowodem dokonania przelewu jest właśnie ... dowód dokonania
    przelewu.
    W jaki inny sposób miałbyś im to wykazać? Przyprowadzić świadka? Okazać
    nagranie kamerą z aktu podpisywania przelewu? Dać uroczyste słowo honoru?
    ;-)

    > Co robić w tej sytuacji?

    Ja bym poprosiła o spotkanie z przełożonym tej osoby, która naplotła Ci
    głupot i o konkretne wytyczne w jaki sposób masz im udowodnić, że dokonałeś
    przelewu, jeśli dowód z banku nic dla nich nie znaczy. Wspomnij przy okazji
    o fakcie, że Twój wspólnik ma prawidłowo zaksięgowaną składkę, a pochodziła
    ona z tego samego przelewu.

    Pozdrawiam
    Emka

  • 3. Data: 2009-04-28 11:45:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Emka pisze:
> [...]
    > W jaki inny sposób miałbyś im to wykazać? Przyprowadzić świadka? Okazać
    > nagranie kamerą z aktu podpisywania przelewu? Dać uroczyste słowo

    Dowodem wykonania przelewu jest fakt uznania rachunku wierzyciela.
    Skoro przelew nie dotarł na konto, to znaczy, że nie został poprawnie
    wykonany i żadne potwierdzenia wydane przez panią z okienka tego nie
    zmienią. Trzeba przelać jeszcze raz, tym razem poprawnie, a
    odszkodowania dochodzić od banku, który nie wykonał usługi.

> [...]
    > Wspomnij przy okazji o fakcie, że Twój wspólnik ma prawidłowo
    > zaksięgowaną składkę, a pochodziła ona z tego samego przelewu.

    Z drugiej strony - jeśli przelew faktycznie nie dotarł, to o czym
    tutaj dyskutować? W skrajnym przypadku ZUS rozpocznie egzekucję,
    zainteresowany złoży powództwo przeciwegzekucyjne i niech się sąd
    zastanawia co zrobić w takiej sytuacji. Pomimo braku dokumentacji w
    banku-nadawcy przelewu, jeśli zostanie udowodnione, że żaden przelew na
    konto nie dotarł, istnieje możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności
    banku.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-04-28 12:00:31
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    > żadne potwierdzenia wydane przez panią z okienka tego nie zmienią. Trzeba
    > przelać jeszcze raz, tym razem poprawnie, a odszkodowania dochodzić od

    Chyba sobie jaja robisz.
    To że pani w ZUS powiedziała że przelewu nie ma na KONCIE UBEZPIECZONEGO,
    wcale nie oznacza, że rachunek bankowy ZUS nie został tym przelewem uznany.
    Burdel w ZUS jaki panował w styczniu 1999 był wszechwładny, jeśli
    jakiekolwiek przelewy były księgowane na kontach ubezpieczonego (które
    powstały zresztą kilka lat później) to z ogromnym opóźnieniem.

    Przypominam że w styczniu 1999 wystartowała reforma emerytalna, a cały ZUS
    został postawiony na głowie.

    Tak więc, niech sobie ZUS wyjaśnia gdzie się podziała zapłacona kwota, bo na
    99,99% problem jest PO ICH stronie.
    Zresztą składki za 1999 niedługo się przedawnią, więc najprościej będzie
    spokojnie poczekać.

    > Z drugiej strony - jeśli przelew faktycznie nie dotarł

    Ale skąd wiesz że nie dotarł?

  • 5. Data: 2009-04-28 12:06:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Cavallino pisze:
> [...]
    > To że pani w ZUS powiedziała że przelewu nie ma na KONCIE
    > UBEZPIECZONEGO, wcale nie oznacza, że rachunek bankowy ZUS nie został

    To trzeba to wyjaśnić. Niemniej jednak nie masz 100% pewności, co
    powiesz na fakt, że 10 lat temu pani w banku zapomniała poprawnie wpisać
    polecenie przelewu do komputera?

> [...]
    > bo na 99,99% problem jest PO ICH stronie.
    > Zresztą składki za 1999 niedługo się przedawnią, więc najprościej będzie

    ZUS lubi odgrzebywać takie stare sprawy zaraz przed przedawnieniem,
    zapewne robi to specjalnie, tak więc jeśli zainteresowana osoba chce
    czekać, to niech czeka na komornika i już pisze sobie powództwo
    przeciwegzekucyjne, żeby potem się zmieścić w terminie.

    > Ale skąd wiesz że nie dotarł?

    Nie wiem.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-04-28 12:07:42
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dowodem wykonania przelewu jest fakt uznania rachunku wierzyciela.

    To jakiś absurd. Fakt uznania rachunku jest jedynie dowodem wpłynięcia
    pieniędzy na rachunek, a nie dowodem wykonania przelewu.
    Nie bez kozery sam ZUS rości sobie prawo do żądania od płatników dowodów
    dokonania przelewów składek w momencie, gdy płatnik zwraca się z wnioskiem o
    wystawienie zaświadczenia o niezaleganiu tuż po 15. dniu miesiąca. Gdyby ZUS
    nie uznawał takich dowodów, to czekałby, aż pieniądze trafią na konto,
    sprawdzałby i dopiero potem wystawiał zaświadczenie. A tak nie jest. Dlatego
    idiotyczne wydaje mi się w opisywanej sytuacji twierdzenie, że dowód
    przelewu nie jest dla nich żadnym dowodem.

    > Skoro przelew nie dotarł na konto, to znaczy, że nie został poprawnie
    > wykonany i żadne potwierdzenia wydane przez panią z okienka tego nie
    > zmienią.

    Acha, jasne. A dlaczego uważasz, że to przelew został źle wykonany, a nie że
    wpłata została źle zaksięgowana?
    O dziwo z tegoż przelewu dotarła i została zaksięgowana część kwoty
    stanowiąca składki wspólnika. Jak to możliwe? Bo ja nie słyszałam o
    przelewach wysyłanych w danej kwocie, a odbieranych w kwocie cząstkowej ;-)
    A znając poczynania ZUS'u mogę w ciemno strzelić, że wina leży po jego
    stronie i bałaganu, jaki tam panuje. ZUS potrafi wystawiać rokrocznie
    zaświadczenia o niezaleganiu w składkach, po czym nagle "przypomnieć" sobie,
    że 10 lat temu nie zapłacono 3 groszy z tytułu FGŚP.

    > Trzeba przelać jeszcze raz, tym razem poprawnie, a odszkodowania dochodzić
    > od banku, który nie wykonał usługi.

    Przecież bank zapewnia, że wykonał usługę - dowodem jest potwierdzenie
    przelewu.
    Swoją drogą jeśli w skrajnej sytuacji bank napisze oświadczenie, że przelew
    został wykonay poprawnie, to ZUS nagle odnajdzie te pieniądze na swoim
    koncie? ;-)

    > Z drugiej strony - jeśli przelew faktycznie nie dotarł, to o czym tutaj
    > dyskutować?

    Ależ dotarł. Część przelewu stanowiąca składkę wspólnika została
    zaksięgowana poprawnie. Tak to przynajmniej zrozumiałam.

    Pozdrawiam
    Emka

  • 7. Data: 2009-04-28 12:08:01
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    > czekać, to niech czeka na komornika i już pisze sobie powództwo
    > przeciwegzekucyjne, żeby potem się zmieścić w terminie.

    A czy przypadkiem styczeń 1999 JUŻ się nie przedawnił?
    Czy jak w podatkach obowiązuje 10 lat, ale do końca roku?

  • 8. Data: 2009-04-28 12:12:24
    Od: "Roman Maternik" <r...@n...ru>

> [...]
    > żadne potwierdzenia wydane przez panią z okienka tego nie zmienią. Trzeba
    > przelać jeszcze raz, tym razem poprawnie, a odszkodowania dochodzić od

    Jakim cudem miałbym dochodzić odszkodowania od banku, jeśli ten stwierdzi że
    sprawa jest tak stara że nie musi się on legitymować się żadnymi dokumentami
    z tamtego okresu?

> [...]
    > zostanie udowodnione, że żaden przelew na konto nie dotarł, istnieje
    > możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności banku.

    No tak, ale jak *ja* mam udowodnić że ZUS nie otrzymał mojej wpłaty? Jeśli
    otrzymam od ZUS-u potwierdzenie braku wpłaty, to czy w tym przypadku bank
    nie może powołać się przed sądem na przedawnienie?

    --
    R.

  • 9. Data: 2009-04-28 12:16:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Emka pisze:
> [...]
    > zaświadczenie. A tak nie jest. Dlatego idiotyczne wydaje mi się w
    > opisywanej sytuacji twierdzenie, że dowód przelewu nie jest dla nich

    Na czymś ZUS musi się opierać, skoro nie ma dostępu do aktualnych
    wpływów na konto. Z pewnością po wystawieniu zaświadczenia o
    niezaleganiu wydanego na podstawie sfałszowanych dowodów wpłat, ZUS
    będzie mógł dochodzić składek.

    > Acha, jasne. A dlaczego uważasz, że to przelew został źle wykonany, a
    > nie że wpłata została źle zaksięgowana?

    Nie zakładam, rozważam różne możliwości.

    > O dziwo z tegoż przelewu dotarła i została zaksięgowana część kwoty
    > stanowiąca składki wspólnika. Jak to możliwe? Bo ja nie słyszałam o

    Czy składka była płacona "tym samym przelewem", czy były to dwa
    oddzielne przelewy? Mam wrażenie, że nie da się tego zrobić "jednym rzutem".

> [...]
    > zaświadczenia o niezaleganiu w składkach, po czym nagle "przypomnieć"
    > sobie, że 10 lat temu nie zapłacono 3 groszy z tytułu FGŚP.

    Całkiem możliwe, ale to nie znaczy, że z powodu bałaganu ZUS
    odstępuje od egzekucji komorniczej składek, które uważa za niezapłacone.

    > Przecież bank zapewnia, że wykonał usługę - dowodem jest potwierdzenie
    > przelewu.

    W okienku mógł dostać co najwyżej potwierdzenie zlecenia realizacji
    przelewu. Przecież nie czekał kilku godzin na sesję eliksiru, tylko od
    razu dostał pokwitowanie.

    > Swoją drogą jeśli w skrajnej sytuacji bank napisze oświadczenie, że
    > przelew został wykonay poprawnie, to ZUS nagle odnajdzie te pieniądze na
    > swoim koncie? ;-)

    Bank mógł wykonać przelew poprawnie, tj. pieniądze mogły opuścić
    bank. Co się z nimi dalej działo, za to już bank nie może ręczyć. Może
    fraudu dokonał bank-odbiorca? :)

    > Ależ dotarł. Część przelewu stanowiąca składkę wspólnika została
    > zaksięgowana poprawnie. Tak to przynajmniej zrozumiałam.

    Ja zrozumiałem, że były wykonane dwa przelewy, tak jest chyba rozsądniej.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-04-28 12:18:38
    Od: "Roman Maternik" <r...@n...ru>

    Użytkownik "Emka" <e...@o...eu> napisał w wiadomości
    > "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ależ dotarł. Część przelewu stanowiąca składkę wspólnika została
    > zaksięgowana poprawnie. Tak to przynajmniej zrozumiałam.

    Zgadza się, z tym że każdy składnik ubezpieczenia opłacany był na oddzielnym
    blankiecie - na różne końcówki nr konta w zależności od rodzaju składki.
    Ubezpieczenie wspólnika także wpłacone zostało na oddzielnym blankiecie,
    czyli opłata mojej składki jest na 3 blankietach i 1 wspólnika (opłacana
    była tylko składka na ubezpieczenie zdrowotne). Blankiety opłaty pochodziły
    z ZUS-u, więc nie ma mowy o pomyłce w nr konta.

    --
    pozdrawiam