    From: "Emka" <e...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ZUS - niby zalegla a oplacona skladka
    Date: Tue, 28 Apr 2009 14:07:42 +0200

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:gt6q8o$qjb$1@news.onet.pl...

    > Dowodem wykonania przelewu jest fakt uznania rachunku wierzyciela.

    To jakiś absurd. Fakt uznania rachunku jest jedynie dowodem wpłynięcia
    pieniędzy na rachunek, a nie dowodem wykonania przelewu.
    Nie bez kozery sam ZUS rości sobie prawo do żądania od płatników dowodów
    dokonania przelewów składek w momencie, gdy płatnik zwraca się z wnioskiem o
    wystawienie zaświadczenia o niezaleganiu tuż po 15. dniu miesiąca. Gdyby ZUS
    nie uznawał takich dowodów, to czekałby, aż pieniądze trafią na konto,
    sprawdzałby i dopiero potem wystawiał zaświadczenie. A tak nie jest. Dlatego
    idiotyczne wydaje mi się w opisywanej sytuacji twierdzenie, że dowód
    przelewu nie jest dla nich żadnym dowodem.

    > Skoro przelew nie dotarł na konto, to znaczy, że nie został poprawnie
    > wykonany i żadne potwierdzenia wydane przez panią z okienka tego nie
    > zmienią.

    Acha, jasne. A dlaczego uważasz, że to przelew został źle wykonany, a nie że
    wpłata została źle zaksięgowana?
    O dziwo z tegoż przelewu dotarła i została zaksięgowana część kwoty
    stanowiąca składki wspólnika. Jak to możliwe? Bo ja nie słyszałam o
    przelewach wysyłanych w danej kwocie, a odbieranych w kwocie cząstkowej ;-)
    A znając poczynania ZUS'u mogę w ciemno strzelić, że wina leży po jego
    stronie i bałaganu, jaki tam panuje. ZUS potrafi wystawiać rokrocznie
    zaświadczenia o niezaleganiu w składkach, po czym nagle "przypomnieć" sobie,
    że 10 lat temu nie zapłacono 3 groszy z tytułu FGŚP.

    > Trzeba przelać jeszcze raz, tym razem poprawnie, a odszkodowania dochodzić
    > od banku, który nie wykonał usługi.

    Przecież bank zapewnia, że wykonał usługę - dowodem jest potwierdzenie
    przelewu.
    Swoją drogą jeśli w skrajnej sytuacji bank napisze oświadczenie, że przelew
    został wykonay poprawnie, to ZUS nagle odnajdzie te pieniądze na swoim
    koncie? ;-)

    > Z drugiej strony - jeśli przelew faktycznie nie dotarł, to o czym tutaj
    > dyskutować?

    Ależ dotarł. Część przelewu stanowiąca składkę wspólnika została
    zaksięgowana poprawnie. Tak to przynajmniej zrozumiałam.

    Pozdrawiam
    Emka