    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ZUS - niby zalegla a oplacona skladka
    Date: Tue, 28 Apr 2009 14:16:26 +0200

    Emka pisze:
> [...]
    > pieniędzy na rachunek, a nie dowodem wykonania przelewu.
    > Nie bez kozery sam ZUS rości sobie prawo do żądania od płatników dowodów
    > dokonania przelewów składek w momencie, gdy płatnik zwraca się z
    > wnioskiem o wystawienie zaświadczenia o niezaleganiu tuż po 15. dniu
    > miesiąca. Gdyby ZUS nie uznawał takich dowodów, to czekałby, aż
    > pieniądze trafią na konto, sprawdzałby i dopiero potem wystawiał
    > zaświadczenie. A tak nie jest. Dlatego idiotyczne wydaje mi się w
    > opisywanej sytuacji twierdzenie, że dowód przelewu nie jest dla nich

    Na czymś ZUS musi się opierać, skoro nie ma dostępu do aktualnych
    wpływów na konto. Z pewnością po wystawieniu zaświadczenia o
    niezaleganiu wydanego na podstawie sfałszowanych dowodów wpłat, ZUS
    będzie mógł dochodzić składek.

    > Acha, jasne. A dlaczego uważasz, że to przelew został źle wykonany, a
    > nie że wpłata została źle zaksięgowana?

    Nie zakładam, rozważam różne możliwości.

    > O dziwo z tegoż przelewu dotarła i została zaksięgowana część kwoty
    > stanowiąca składki wspólnika. Jak to możliwe? Bo ja nie słyszałam o

    Czy składka była płacona "tym samym przelewem", czy były to dwa
    oddzielne przelewy? Mam wrażenie, że nie da się tego zrobić "jednym rzutem".

    > przelewach wysyłanych w danej kwocie, a odbieranych w kwocie cząstkowej ;-)
    > A znając poczynania ZUS'u mogę w ciemno strzelić, że wina leży po jego
    > stronie i bałaganu, jaki tam panuje. ZUS potrafi wystawiać rokrocznie
    > zaświadczenia o niezaleganiu w składkach, po czym nagle "przypomnieć"
    > sobie, że 10 lat temu nie zapłacono 3 groszy z tytułu FGŚP.

    Całkiem możliwe, ale to nie znaczy, że z powodu bałaganu ZUS
    odstępuje od egzekucji komorniczej składek, które uważa za niezapłacone.

    > Przecież bank zapewnia, że wykonał usługę - dowodem jest potwierdzenie
    > przelewu.

    W okienku mógł dostać co najwyżej potwierdzenie zlecenia realizacji
    przelewu. Przecież nie czekał kilku godzin na sesję eliksiru, tylko od
    razu dostał pokwitowanie.

    > Swoją drogą jeśli w skrajnej sytuacji bank napisze oświadczenie, że
    > przelew został wykonay poprawnie, to ZUS nagle odnajdzie te pieniądze na
    > swoim koncie? ;-)

    Bank mógł wykonać przelew poprawnie, tj. pieniądze mogły opuścić
    bank. Co się z nimi dalej działo, za to już bank nie może ręczyć. Może
    fraudu dokonał bank-odbiorca? :)

    > Ależ dotarł. Część przelewu stanowiąca składkę wspólnika została
    > zaksięgowana poprawnie. Tak to przynajmniej zrozumiałam.

    Ja zrozumiałem, że były wykonane dwa przelewy, tak jest chyba rozsądniej.

    --
    Liwiusz