  • 11. Data: 2004-05-24 11:46:21
    Temat: Re: ZUS - komornik - przedawnienie - BEZNADZIEJNE ?
    Od: p...@p...onet.pl

    Zaległość ZUS - IV,V,VI 1996r.
    Osoba prowadziła jednoosobową działalnośc gospodarczą na podst. wpisu do
    ewid.dział.gosp. Zus przekazał informację w 2003 r. o fakcie wystąpienia
    zadłużenia na koncie tej osoby.

    Art. 24 ust. o syst. ubezp. społ.
    4. Należności z tytułu składek ulegają przedawnieniu po upływie 5 lat, a w
    przypadku przerwania biegu przedawnienia, o którym mowa w ust. 5, po upływie 10
    lat licząc od dnia, w którym stały się wymagalne.

    5. Bieg przedawnienia przerywa odroczenie terminu opłacenia należności z tytułu
    składek, rozłożenie spłaty tych należności na raty i każda inna czynność
    zmierzająca do ściągnięcia tych należności, jeżeli o czynności tej został
    zawiadomiony dłużnik.

    Zatem czy bieg przedawnienia został przerwany - poprzez przesłanie tej
    informacji w 2003r. skoro już5 lat minęło ?

    Czy też dla tej grupy podmiotów prowadzących dział. gosp. obowiązuje zasada 10
    lat przedawnienia tj. u os .fiz ?

  • 12. Data: 2004-05-24 20:13:54
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > informacji w 2003r. skoro już5 lat minęło ?
    >
    > Czy też dla tej grupy podmiotów prowadzących dział. gosp. obowiązuje

    teraz przepisy o przedawnieniu składek zus brzmią tak:
    4. (119) Należności z tytułu składek ulegają przedawnieniu po upływie 10
    lat, licząc od dnia, w którym stały się wymagalne, z zastrzeżeniem ust.
    5-5d.

    5. (120) Nie ulegają przedawnieniu należności z tytułu składek zabezpieczone
    hipoteką lub zastawem, jednakże po upływie terminu przedawnienia należności
    te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki lub zastawu do wysokości
    zaległych składek i odsetek za zwłokę liczonych do dnia przedawnienia.

    5a. (121) Bieg terminu przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega
    zawieszeniu od dnia zawarcia umowy, o której mowa w art. 29 ust. 1a, do dnia
    terminu płatności odroczonej należności z tytułu składek lub ostatniej raty.

    5b. (122) Bieg terminu przedawnienia zostaje zawieszony od dnia wszczęcia do
    dnia zakończenia postępowania egzekucyjnego oraz postępowania przed sądem.

    5c. (123) Bieg terminu przedawnienia przerywa ogłoszenie upadłości. Po
    przerwaniu bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się na nowo od dnia
    następującego po dniu uprawomocnienia się postanowienia o ukończeniu
    postępowania upadłościowego lub jego umorzeniu.

    5d. (124) Przedawnienie należności z tytułu składek wynikających z decyzji o
    odpowiedzialności osoby trzeciej lub następcy prawnego następuje po upływie
    5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym decyzja została wydana.

    6. (125) Bieg przedawnienia terminu, o którym mowa w ust. 4, ulega
    zawieszeniu od dnia śmierci spadkodawcy do dnia uprawomocnienia się
    postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, nie dłużej jednak niż do
    dnia, w którym upłynęły 2 lata od śmierci spadkodawcy.

    więc chyba nie ma wątpliwości że termin przedawnienia to 10 lat

  • 13. Data: 2004-05-24 20:16:45
    Temat: Re: przedawnienie 10 lat - proszę o źródło
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

    > 1. Cóż jeśli 10 lat to termin przedawnienia, odpada możliwość podniesienia
    tego
    > zarzutu, jednak czy aby ten termin nie wynosił wcześniej 5 lat ?

    rzeczywiście wynosił 5 lat lecz jedynie w sytuacji gdy zus wcześniej nie
    podjął żadnych kroków w celu ściągnięcia należności

    > 2. Osoba która znalazła sięw takiej sytuacji rozważa ewentualnośc
    skierowania
    > wniosku do ZUS wydział egzekucji z prośbą o cofnięcie wniosku o wszczęcie
    > postępowania egzekucyjnego skierowanego do komornika, z uwagi na trudną
    > sytuację materialną.

    z praktyki wiem że jedynie naprawdę uzasadnione przypadki są umarzane
    trudna sytuacja materialna nie wzrusza zusu
    wniosek jednak można zawsze złożyć
    i jakieś dowody np. jakieś pisma z np MOPSu

  • 14. Data: 2004-05-24 20:19:51
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

    Użytkownik "KRF" <x...@x...xx> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "pablio" <p...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

    > ustawy

    miałem tu na myśli sutyację w której zus nie wszczyna egzekucji tylko
    kieruje tytuły wykonawcze do komornika skarbowego
    i po jakimś czasie okazuje się że Zobowiązany otrzymuje jakieś świadczenie
    np emeryturę
    wtedy komornik skarbowy zajmie emeryturę

  • 15. Data: 2004-05-24 23:59:39
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > wtedy komornik skarbowy zajmie emeryturę

    ale nie ma kogos takiego jak komornik skarbowy :)
    pozdr.
    marcin

  • 16. Data: 2004-05-26 21:21:01
    Od: "michaelo" <m...@n...silesianet.pl>

    > ale nie ma kogos takiego jak komornik skarbowy :)

    jest jest

  • 17. Data: 2004-05-26 22:16:00
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > jest jest

    gdzie? podstawa prawna. ???

  • 18. Data: 2004-05-26 23:43:00
    Od: "KRF" <x...@x...xx>

    Użytkownik "bd" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > gdzie? podstawa prawna. ???

    Art. 111c ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

  • 19. Data: 2004-05-27 00:00:08
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > Art. 111c ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

    doskonale sobie zdajesz sprawe, ze nie o to chodzilo. jest to przyjeta nazwa
    na potrzeby ustawy i licytacji, a komornik skarbowy to nie to samo co komornik
    sadowy. a ludzie nie odrozniaja tych pojec i w tym watku jest mowa o zajeciu
    emerytury, a nie o licytacji nieruchomosci...
    pozdr.
    marcin

  • 20. Data: 2004-05-28 07:21:13
    Od: "KRF" <x...@x...xx>

> [...]
    nazwa
    > na potrzeby ustawy i licytacji, a komornik skarbowy to nie to samo co

    Niemniej jest jednak coś takiego jak ks.

    > a ludzie nie odrozniaja tych pojec i w tym watku jest mowa o zajeciu
    > emerytury, a nie o licytacji nieruchomosci...

    I co z tego.