  • 11. Data: 2003-12-06 19:53:13
    Temat: Re: Trzy pytania o spadek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Dec 2003, lablador wrote:
    [...]
    >+ > (no, jakoś to "ograniczenie odpowiedzialności"
    >+ > się odbywa i komornik za darmo pewnie nie przyjdzie... !)
    [...]
    >+ Jesli minal okres do zlozenia oswiadczenia to sad z urzedu nie postanowi o
    >+ spisie inwentarza dlatego, ze bedziemy miec do czynienia z domniemaniem
    >+ przyjecia spadku z dobrodziejstwem inwentarza (ze wzgl. na brak pelnej
    >+ zdolnosci do czynnosci pr. spadkobiercy),

    No dobrze. Mamy "domniemanie". I z tego domniemania wynika co ?
    Że bierze się tylko to co zostało ujawnione i dzieli między
    spadkobierców ? A jak były jakieś "ukryte" długi to co się
    stanie ?

    >+ a nie ze zlozeniem oswiadczenia o
    >+ przyjeciu apadku z ograniczeniem odp. za dlugi spadkowe.

    Mniemałem że skoro przepis stanowi o "domniemaniu", to po
    prostu przyjęcie spadku "z ograniczeniem odpowiedzialności"
    ma miejsce i już ! Skoro:

    >+ Komornik wiec przychodzic nie bedzie musial.

    ...to dlaczego "musi" przychodzić przy złożeniu oświadczenia
    o przyjęciu "z dobrodziejstwem" ? Przecież jedno ("dobrodziejstwo"
    z domniemania) od drugiego ("dobrodziejstwa" z wyboru) się
    nie różni w skutkach !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2003-12-06 23:36:26
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > o przyjęciu "z dobrodziejstwem" ? Przecież jedno ("dobrodziejstwo"
    > z domniemania) od drugiego ("dobrodziejstwa" z wyboru) się

    Nie wystarcza podobne skutki. O obowiazku wydania z urzedu postanowienia o
    sporzadzeniu spisu inwentarza stanowi art. 644 kpc. - Jeżeli złożono
    oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, a inwentarz
    nie był przedtem sporządzony, sąd wyda postanowienie o sporządzeniu spisu
    inwentarza. Z wykladni gramatycznej tego przepisu wynika, ze odnosi sie on
    wylacznie do złożenia oświadczenia a nie do sytuacji gdy ustawa kaze
    traktowac spadkowbierce jakby przyjal spadek z dobrodziejstwem inwentarza.
    Kwestia byla rozstrzygana przez SN uchwala o randze zasady prawnej
    (1968.05.20, III CZP 78/67 OSNC 1968/12/206)

    Dan.

  • 13. Data: 2003-12-07 21:32:29
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl>

    On Sat, 06 Dec 2003 20:47:06 +0100, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Aczkolwiek rozumiem ideę niebezpieczeństwa, to czy możesz szczegółowiej
    > pokazać "problem" w tym przypadku ?
    > Bo IMHO, jeśli matka spadek odrzuca - to dziecko go dostaje (dożyło
    > otwarcia, zdaje się po kodeksowemu). Czyli stanie się właścicielem.
    > I skoroby umarło/zgineło, to spadkobiercą zostanie jego (dziecka)
    > matka. Fakt że wcześniej zrzekła się tego samego majątku - wydawało
    > mi się - nie ma nic do rzeczy, bo on był własnością kogo innego :)
    > Mylę się ?
    Nie nie mylisz się. Jeśli po śmierci spadkodawcy matka odrzuci
    przypadającą jej część spadku, a potem dziecko umrze, to w zasadzie na
    podstawie art. 1017 należałoby uznać, że jest to już inny spadek i ona ma
    prawo wypowiedzieć się jeszcze raz, jako spadkobierca dziecka. Dziwnym
    trafem jednak przed oczami duszy mojej staje obraz zapracowanego
    sędziego, który bierze wówczas jej wcześniejsze zrzeczenie, ustala że
    chodzi o ten sam spadek i przekazuje wszystko Skarbowi Państwa.

    Natomiast zrzeczenie się praw do spadku jeszcze przed śmiercią spadkodawcy (w
    praktyce na rzecz dziecka, co jednak z prawnego punktu widzenia nie ma
    żadnego znaczenia) jest moim zdaniem całkowicie niedopuszczalne, bo
    wtedy w razie śmierci dziecka nie ma już o czym mówić.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 14. Data: 2003-12-07 22:14:33
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > sędziego, który bierze wówczas jej wcześniejsze zrzeczenie, ustala że
    > chodzi o ten sam spadek i przekazuje wszystko Skarbowi Państwa.

    No nie. Ta wypowiedz to klasyczny przyklad demagogii. Droga kolezanko,
    czasem latwiej przyznac sie do bledu niz stosowac pokretne proby
    wytlumaczenia watpliwego stanowiska w sprawie.
    Staje mi przed oczyma zmeczony sedzia, ktory zapomina, o tym ze przy
    dziedziczeniu ustawowym, III grupa spadkobiercow dochodzi do dziedziczenia
    dopiero wtedy kiedy nie ma spadkobiercow grupy II :))

    Pozdrawian, Dan.

  • 15. Data: 2003-12-08 10:23:27
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Sergiusz wrote:

    > Użytkownik "lablador" <l...@p...fm> napisał w wiadomości
    >>
    > Mam jeszcze jedno pytanie. Czy we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku
    > umieszcza się jako uczestnika osobę, która ma 1 rok?

    Nawet gdyby mialio
    minis 9 miesiecy dziedziczy - o ile urodzi sie zywe...

    Boguslaw

  • 16. Data: 2003-12-08 20:38:34
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl>

    On Sun, 07 Dec 2003 23:14:33 +0100, lablador wrote:

    > Staje mi przed oczyma zmeczony sedzia, ktory zapomina, o tym ze przy
    > dziedziczeniu ustawowym, III grupa spadkobiercow (ciach)
    Wybacz Dan, ale to jednak nieco inna sytuacja, mniej oczywista.
    A tak w ogóle, to może mam uraz po akcjach w stylu: matka chcąc zrzec się
    dziedziczenia mieszkania po
    dziadkach na rzecz swojego dziecka zrzeka się go notarialnie, także w
    imieniu tego dziecka przecież. Ale Ty przecież już mnie oceniłeś, więc po
    co Ci cokolwiek tłumaczyć?
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 17. Data: 2003-12-08 21:24:01
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:pan.2003.12.08.20.38.27.465424@prawo.neostrada.
    pl...
    > Ale Ty przecież już mnie oceniłeś, więc po
    > co Ci cokolwiek tłumaczyć?

    Nie ocenilem, a jedynie stwierdzilem w oparciu o fakt (wypowiedz). Zeby
    ocenic musialbym Cie poznac lepiej droga Marto, na co mam zreszta nieodparta
    ochote (szczerze mowiac)!

    Pozdrawiam, Dan.

  • 18. Data: 2003-12-12 15:36:20
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl>

    On Mon, 08 Dec 2003 22:24:01 +0100, lablador wrote:

    > musialbym Cie poznac lepiej droga Marto, na co mam zreszta nieodparta
    > ochote (szczerze mowiac)!
    Nieodpartą ochotę? Po jednym poście? Który zresztą skrytykowałeś? No
    nieźle.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 19. Data: 2003-12-12 22:14:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Dec 2003, Marta Wieszczycka wrote:
    [...]
    >+ > Mylę się ?
    >+ Nie nie mylisz się.

    Thx, bo już myślałem że zupełnie nie umiem K.C. czytać :)

    pozdrowienia, Gotfryd