  • 1. Data: 2003-12-05 15:50:09
    Temat: Trzy pytania o spadek
    Od: "Sergiusz" <s...@p...gazeta.pl>

    Przepraszam jeśli pytania są niezrozumiale napisane, ale zadaję je na prośbę
    mojej dziewczyny, a sam o sprawie nie mam pojęcia.
    1. Czy to dziecko dziedziczy spadek, gdy z ustawy powołanymi do
    dziedziczenia są żona i dziecko, a żona odmawia przyjęcia spadku?
    2. Kiedy podnosi się odrzucenie spadku? We wniosku o stwierdzenie nabycia
    spadku czy poźniej?
    3. Czy dziecko, kiedy osiągnie pełnoletność musi przyjąć spadek?

    Z góry dziękuję
    Sergiusz

  • 2. Data: 2003-12-05 16:41:06
    Temat: Re: Trzy pytania o spadek
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > 1. Czy to dziecko dziedziczy spadek, gdy z ustawy powołanymi do
    > dziedziczenia są żona i dziecko, a żona odmawia przyjęcia spadku?

    Tak

    > 2. Kiedy podnosi się odrzucenie spadku? We wniosku o stwierdzenie nabycia
    > spadku czy poźniej?

    Do 6 m-cy od daty powziecia informacji o powolaniu do spadku.Oswiadczenie
    sklada sie przed sadem lub notariuszem. Nie mozna zadac stwierdzenia nabycia
    spadku przed uplywem wymienionego terminu, chyba ze wszyscy spadkobiercy
    zlozyli juz oswiadczenia.

    > 3. Czy dziecko, kiedy osiągnie pełnoletność musi przyjąć spadek?

    Nie musi. Problem polega na tym, ze jesli dziecko jest niepelnoletnie i nie
    zlozy (przez przedstawiciela) zadnego oswiadczenia w w/w terminie to ustawa
    rodzi domniemanie przyjecia przez dziecko spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza (z ograniczeniem odp. za dlugi spadkowe). Po osiagnieciu pelnej
    zdolnosci do czynnosci prawnych przez dziecko oswiadczenia zlozyc juz nie
    moze.

    Dan.

  • 3. Data: 2003-12-05 17:03:49
    Od: "Sergiusz" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "lablador" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    Bardzo dziękuję

    Sergiusz

  • 4. Data: 2003-12-05 19:50:50
    Od: "Sergiusz" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "lablador" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    Mam jeszcze jedno pytanie. Czy we wniosku o stwierdzenie nabycia spadku
    umieszcza się jako uczestnika osobę, która ma 1 rok? Jeżeli tak to czy
    trzeba zaznaczyć, że pozostaje ona pod władzą rodzicielską?

    Sergiusz

  • 5. Data: 2003-12-05 20:04:32
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Sergiusz" <s...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > umieszcza się jako uczestnika osobę, która ma 1 rok? Jeżeli tak to czy
    > trzeba zaznaczyć, że pozostaje ona pod władzą rodzicielską?

    Oczywiscie ze tak, jesli tylko jest spadkobierca. Nalezy podac, ze dziala
    przez przedstawiciela ustawowego i wskazac jego adres dla doreczen.

    Dan.

  • 6. Data: 2003-12-05 21:24:23
    Od: "Sergiusz" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "lablador" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

    Jeszcze raz dziękuję.

    Sergiusz

  • 7. Data: 2003-12-06 10:48:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2003, Sergiusz wrote:
    [...]
    >+ umieszcza się jako uczestnika osobę, która ma 1 rok?

    Tak BTW: uważasz że spadek od spadku czy ew. darowizna od spadku
    (i podatek z tym związany) spowoduje mniejsze koszta, niż
    weryfikacja majątku ? (no, jakoś to "ograniczenie odpowiedzialności"
    się odbywa i komornik za darmo pewnie nie przyjdzie... !)
    Bo wygląda mi że opisujesz "przepisanie na dziecko żeby nie
    przepisywać dwa razy" :)
    BTW: nie, nie wiem jak się rozkładają koszty :) Może "się opłaca"...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-12-06 12:18:32
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > przepisywać dwa razy" :)
    > BTW: nie, nie wiem jak się rozkładają koszty :) Może "się opłaca"...

    Jesli minal okres do zlozenia oswiadczenia to sad z urzedu nie postanowi o
    spisie inwentarza dlatego, ze bedziemy miec do czynienia z domniemaniem
    przyjecia spadku z dobrodziejstwem inwentarza (ze wzgl. na brak pelnej
    zdolnosci do czynnosci pr. spadkobiercy), a nie ze zlozeniem oswiadczenia o
    przyjeciu apadku z ograniczeniem odp. za dlugi spadkowe. Komornik wiec
    przychodzic nie bedzie musial. Chyba ze ktorys z uczestnikow taki wniosek
    zlozy.

    Dan.

  • 9. Data: 2003-12-06 15:19:55
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl>

    On Fri, 05 Dec 2003 16:50:09 +0100, Sergiusz wrote:

    > 1. Czy to dziecko dziedziczy spadek, gdy z ustawy powołanymi do
    > dziedziczenia są żona i dziecko, a żona odmawia przyjęcia spadku?
    To bardzo nierozsądna metoda oszczędzania. Jeśli dziecku przypadkiem się
    coś stanie, spadek przechodzi na Skarb Państwa. Nie mamy obecnie przepisu
    pozwalającego zrzec się spadku na rzecz konkretnej osoby, więc nieważne
    dlaczego to robimy jesteśmy wykluczeni.
    > 3. Czy dziecko, kiedy osiągnie pełnoletność musi przyjąć spadek?
    Skoro żona może odrzucić, to niby czemu dziecko miałoby musieć? Oczywiście
    że nie.
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 10. Data: 2003-12-06 19:47:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Dec 2003, Marta Wieszczycka wrote:

> [...]
    >+ To bardzo nierozsądna metoda oszczędzania. Jeśli dziecku przypadkiem się
    >+ coś stanie, spadek przechodzi na Skarb Państwa.

    Aczkolwiek rozumiem ideę niebezpieczeństwa, to czy możesz szczegółowiej
    pokazać "problem" w tym przypadku ?
    Bo IMHO, jeśli matka spadek odrzuca - to dziecko go dostaje (dożyło
    otwarcia, zdaje się po kodeksowemu). Czyli stanie się właścicielem.
    I skoroby umarło/zgineło, to spadkobiercą zostanie jego (dziecka)
    matka. Fakt że wcześniej zrzekła się tego samego majątku - wydawało
    mi się - nie ma nic do rzeczy, bo on był własnością kogo innego :)
    Mylę się ?

    pozdrowienia, Gotfryd