  • Data: 2005-10-13 02:11:01
    Temat: Re: Supermarket i wypadek
    Od: nemo <m...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    Tyba wrote:

    > Drabina ta stała na środku. Ale służyła do celów remontowych (nie stała
    > powiedzmy w dziale z drabinami) on na nią wpadł, choć powinien ją był
    > wcześniej widzieć.

    Powinien jest okresleniem literackim i nie ma znaczenia prawnego.
    Prawnie, powinien nie znaczy musial. Natomiast ten kto postawil ja i kto
    pozwolil ja postawic musial przewidziec minimum niebzepieczenstwa.
    Stad jest to odpowiedzialnosc pracownika (na umowie z zewnatrz) i sklepu.

    > Natomiast jestem ciekaw czy może jakieś przepisy BHP,
    > (normy?) regulują zasady zabezpieczania prowadzonych w sklepie prac.

    To sa przepisy dla pracownikow. Odpowiedzialnosc tutaj dotyczy wobec
    osob trzeczich, i na podstawie zwyklego niedlabstwa.
    Prawnik specjalizujacy sie w niedbalstwaach nie powinien nie miec
    trudnoscik wyciagniecia z archiwow sklepu poprzednich wypadkow.

    Nalezy zwrocic uwage jakie drabiny sklep wymagal od pracownika
    podwykonawcy (raczej tak jest zwykle). Jest ich cala masa produkowana
    specjalnie pod katem BHP.

    > Na
    > pewno była by podstawa do roszczenia jeżeli byłby on pracownikiem (BHP
    > przecież regulują kwestie miejsca pracy i zasad bezpieczeństwa w nim - a
    > niezabezpieczona drabina nie spełnia tych wymogów)

    Ale na ogol sa to przepisy dla pracownikow. Jezeli pracownik zmienial
    glowice natryskowa p-poz w suficie, to zwykle odgrodzenie miejsca pracy
    spelnialo by minimum bezpieczenstwa. Przepomnijmy, przechodzien moze
    skaleczyc sie samemu i stracic pracownika.

    > Kolejna sprawa w
    > supermarketach jak coś remontują/przestawiają to często wyłączają z ruchu
    > dany regał np. przez założenie taśm, zastanawiam się czy te działania
    > opierają się na obowiązku jaki mają na podstawie prawa czy też jest to ich
    > wewnętrzna regulacja.

    Jest to wynik procesow o niedbalstwo. Najczesciej ubezpiecznie OC
    postawilo taki warunek rowniez.