  • 1. Data: 2003-08-29 17:16:10
    Temat: Stowarzyszenie.
    Od: "Blazej" <b...@c...com.pl>

    Witam.

    Zastawiam się nad założeniem stowarzyszenie. Jednak nurtują mnie dwa
    pytania:

    1. Jakie konkretne przywileje daje stowarzyszenie?
    2. Ile kosztuje jego rejestracja?

    Prosze o pomoc i serdecznie pozdrawiam.

    Blazej.

  • 2. Data: 2003-08-29 19:21:25
    Temat: Re: Stowarzyszenie.
    Od: "Grzegorz Stokwisz" <m...@w...szczecin.pl>

    Użytkownik "Blazej" <b...@c...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pytania:
    >
    > 1. Jakie konkretne przywileje daje stowarzyszenie?

    1. Takie jakie wynikaja ze statutu i tego czym bedzie sie stowarzyszenie
    zajmowac

    2. 500 zl zwykle i 1500 mogace prowadzic dzialanosc gospodarcza.

  • 3. Data: 2003-08-29 20:04:28
    Od: "Blazej" <b...@c...com.pl>

    > 1. Takie jakie wynikaja ze statutu i tego czym bedzie sie stowarzyszenie
    > zajmowac
    >
    > 2. 500 zl zwykle i 1500 mogace prowadzic dzialanosc gospodarcza.

    A jakie korzysci przynosi sformalizowanie w stowarzyszenie? Czy
    stowarzyszenie 'zwykle' posiada osobowosc prawna?

    Pozdrawiam.
    Blazej

  • 4. Data: 2003-08-29 20:14:44
    Od: "Ingle" <m...@p...tlen.pl>

    Zaczekaj az zacznie obowiazywac ustawa o wolontariacie - wtedy stow. bedzie
    zwolnione z oplat rejestracyjnych (ale dalej zostanie 1000zl jesli bedzie
    prowadzilo DG). Chyba te przepisy beda od 1.stycznia - ale nie dam za to
    glowy :)

    > A jakie korzysci przynosi sformalizowanie w stowarzyszenie? Czy
    > stowarzyszenie 'zwykle' posiada osobowosc prawna?

    Przeczytaj w prawie o stowarzyszeniach. Tam sa wyszczegolnione sprawy, w
    jakich stow. moga sie wypowiadac itp. A tak w ogole, to stow. dziela sie na
    'zwykle' i 'wlasciwe'. Tylko te 'wlasciwe' maja os.prawna - pzy min.15
    osobach zakladajacych. Stow. zwykle to takie z 3 osobami.

    pzdr
    Ingle

    -
    NoSpamRulezzz
    -

  • 5. Data: 2003-08-29 20:16:46
    Od: "mival" <m...@w...pl>

    > A jakie korzysci przynosi sformalizowanie w stowarzyszenie? Czy
    > stowarzyszenie 'zwykle' posiada osobowosc prawna?

    Tylko stowarzyszenia rejestrowe maja osobowosc prawna - moze byc podmiotem
    praw i obowiazkow, zaciagac zobowiazania, prowadzic dzialalnosc gosp. itd.
    Czego sobie tylko dusza zazyczy ...

    Stowarzyszenia zwykle niestety nie - to w zasadzie luzna wiez miedzy osobami
    raczej dla dzieciakow, a nie dla jakiejkolwiek dzialalnosci o wyzszej
    uzytecznosci publicznej.

    Mihau

    ---

  • 6. Data: 2003-08-29 20:41:01
    Od: "Blazej" <b...@c...com.pl>

> [...]
    > 'zwykle' i 'wlasciwe'. Tylko te 'wlasciwe' maja os.prawna - pzy min.15
    > osobach zakladajacych. Stow. zwykle to takie z 3 osobami.

    Od pierwszego stycznia zwolnione z oplat rejestracyjnych beda stowarzyszenie
    zwykle (3 osoby) oraz wlasciwe/rejestrowe (15 osob) nie mogace prowadzic
    dzialalnosci gospodarczej? Czy tez stowarzyszenia wlasciwe/rejestrowe jako
    takie maja juz prawo do prowadzenia dzialalnosci gospodarczej i zwolnione z
    oplat nie beda?

    Dziekuje i pozdrawiam.

    Blazej

  • 7. Data: 2003-08-30 00:23:06
    Od: "Szymon Bzoma" <s...@N...gazeta.pl>

    Blazej <b...@c...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > takie maja juz prawo do prowadzenia dzialalnosci gospodarczej i zwolnione z

    Hej,

    Wpis do KRS to 500 zł.(opłata sądowa - OS) za Stowarzyszenie (min. 15
    założycieli), które w ten sposób uzyskuje osobowośc prawną (NIP i REGON) i
    kupę obowiązków - choćby przedstawianie co roku sprawozdań finansowych (SFin)
    do KRS.

    Do tego złożenie jakiejkolwiek rzeczy w KRS to jeszcze opłata pocztowa
    (ryczałt 16 zł.). O ile te 500 zł. ma szanse zniknąć (bo to było straszne
    przegięcie jednak) to ten ryczałt pewnie zostanie :)

    Stowarzyszenie musi przedstawić Statut, który rejestruje w KRS. Zgodnie ze
    statutem może pozyskiwać środki na działalność statutową, ale w którym
    momencie ta działalnośc staje się dzialalnością gospodarczą (DG) - nikt mi
    jak dotąd nie umiał wytłumaczyć. Generalnie zbieranie składek, dotacji i
    grantów to nie jest DG. Sprzedawanie 10 książeczek/rok w sklepiku w siedzibie
    stowarzyszenia jego członkom - to już może być DG.

    Gdy zdecydujecie się na DG to na dzień dobry dodatkowo 500 zł. OS za wpis do
    rejestru przedsiębiorców i 500 za ogłoszenie w Monitorze Gospodarczym (MG).
    Co roku obowiązkowe złożenie SFiz to koszt 250 (MG) +30 (OS) +16 (ryczałt),
    podobnie kosztuje zmiana statutu, zarządu, adresu, cokolwiek. Masakra. Do
    tego wszystko płaci się osobnymi przelewami z konta Stowarzyszenia.
    Posiadanie konta jest obowiązkowe a banki kasują jak zwykłe firmy (co
    najmniej 15 zł./mieś + opłaty za przelewy często po kilka zł. itd. zero
    odsetek poniżej jakiegoś pięciocyfrowego salda) - rocznie wychodzi grube
    kilkaset złoty przy ruchach rzędu kilkanaście operacji na koncie na rok.

    Do tego Stowarzyszenie ma często adres w czyimś prywatnym domu. Taka osoba
    nie może wyjeżdżać na dłużej niż na 2 tyg. gdyż jak przyjdzie pismo np. z KRS
    to nieodebrane po dwóch tygodniach jest uznawane za doręczone. A skutki mogą
    być np. takie (przytrafiły się Stowarzyszeniu w którym jestem członkiem):
    W trakcie zmiany rejestru sądowego (z Sądu wojewódzkiego na KRS) nie
    dostarczyliśmy jakiegoś drugorzędnego dokumentu. List przyszedł w wakacje,
    nikt go nie odebrał, bezpłatne przenosiny "z urzędu" umorzono i wobec tego
    skasowano nas na 1500 zł. (bo prowadzimy DG). W trakcie składania tego
    sowicie opłaconego wniosku dokument, z powodu którego umorzono pierwszą
    sprawę, nie był już wymagany. Fajnie, nie?

    Jeżeli nie zatrudnicie księgowej na etacie! lub nie wynajmiecie biura
    rachunkowego do obsługi (kilka tysięcy zł.) to Zarząd może odpowiadać
    solidarnie za księgowość (jest to najtańsze rozwiązanie). Dla osób nie
    mających wiedzy o rachunkowości to rozwiązanie ma same zalety.

    Tak państwo doi naiwnych, którzy stowarzyszają się w celu osiągania dobra
    wspólnego. To się nazywa tworzenie zrębów społeczeństwa obywatelskiego.

    Czy jeszcze jakieś przywileje mam wymieniać?

    Pozdrawiam
    Szymon Bzoma

  • 8. Data: 2003-08-30 07:17:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Aug 2003, Szymon Bzoma wrote:
    [...]
> [...]
    >+ solidarnie za księgowość (jest to najtańsze rozwiązanie). Dla osób nie
    >+ mających wiedzy o rachunkowości to rozwiązanie ma same zalety.

    ROTFL :)
    Pójdą siedzieć i nie będą wiedzieć za co ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (niestowarzyszony :))

  • 9. Data: 2003-08-30 09:33:32
    Od: "el" <o...@o...pl>

    stowarzyszenia, jeśli podlegają wpisowi tylko do rej. stowarzyszeń (...) od
    niedawna nie podlegają opłacie sądowej

    USTAWA

    z dnia 24 kwietnia 2003 r.

    Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o
    wolontariacie

    (Dz. U. Nr 96, poz. 874)
    Art. 5. W ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz.
    U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) w art. 17 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

    "4. Postępowanie w sprawach o wpis stowarzyszenia do rejestru stowarzyszeń,
    innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych
    zakładów opieki zdrowotnej do Krajowego Rejestru Sądowego jest wolne od
    opłat sądowych.".

    Art. 24. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z
    wyjątkiem art. 3 i 4, art. 6-14, art. 16-19 oraz art. 22 i 23, które wchodzą
    w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.