    From: "Szymon Bzoma" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Stowarzyszenie.
    Date: Sat, 30 Aug 2003 00:23:06 +0000 (UTC)

    Blazej <b...@c...com.pl> napisał(a):

    > Od pierwszego stycznia zwolnione z oplat rejestracyjnych beda stowarzyszenie
    > zwykle (3 osoby) oraz wlasciwe/rejestrowe (15 osob) nie mogace prowadzic
    > dzialalnosci gospodarczej? Czy tez stowarzyszenia wlasciwe/rejestrowe jako
    > takie maja juz prawo do prowadzenia dzialalnosci gospodarczej i zwolnione z
    > oplat nie beda?

    Hej,

    Wpis do KRS to 500 zł.(opłata sądowa - OS) za Stowarzyszenie (min. 15
    założycieli), które w ten sposób uzyskuje osobowośc prawną (NIP i REGON) i
    kupę obowiązków - choćby przedstawianie co roku sprawozdań finansowych (SFin)
    do KRS.

    Do tego złożenie jakiejkolwiek rzeczy w KRS to jeszcze opłata pocztowa
    (ryczałt 16 zł.). O ile te 500 zł. ma szanse zniknąć (bo to było straszne
    przegięcie jednak) to ten ryczałt pewnie zostanie :)

    Stowarzyszenie musi przedstawić Statut, który rejestruje w KRS. Zgodnie ze
    statutem może pozyskiwać środki na działalność statutową, ale w którym
    momencie ta działalnośc staje się dzialalnością gospodarczą (DG) - nikt mi
    jak dotąd nie umiał wytłumaczyć. Generalnie zbieranie składek, dotacji i
    grantów to nie jest DG. Sprzedawanie 10 książeczek/rok w sklepiku w siedzibie
    stowarzyszenia jego członkom - to już może być DG.

    Gdy zdecydujecie się na DG to na dzień dobry dodatkowo 500 zł. OS za wpis do
    rejestru przedsiębiorców i 500 za ogłoszenie w Monitorze Gospodarczym (MG).
    Co roku obowiązkowe złożenie SFiz to koszt 250 (MG) +30 (OS) +16 (ryczałt),
    podobnie kosztuje zmiana statutu, zarządu, adresu, cokolwiek. Masakra. Do
    tego wszystko płaci się osobnymi przelewami z konta Stowarzyszenia.
    Posiadanie konta jest obowiązkowe a banki kasują jak zwykłe firmy (co
    najmniej 15 zł./mieś + opłaty za przelewy często po kilka zł. itd. zero
    odsetek poniżej jakiegoś pięciocyfrowego salda) - rocznie wychodzi grube
    kilkaset złoty przy ruchach rzędu kilkanaście operacji na koncie na rok.

    Do tego Stowarzyszenie ma często adres w czyimś prywatnym domu. Taka osoba
    nie może wyjeżdżać na dłużej niż na 2 tyg. gdyż jak przyjdzie pismo np. z KRS
    to nieodebrane po dwóch tygodniach jest uznawane za doręczone. A skutki mogą
    być np. takie (przytrafiły się Stowarzyszeniu w którym jestem członkiem):
    W trakcie zmiany rejestru sądowego (z Sądu wojewódzkiego na KRS) nie
    dostarczyliśmy jakiegoś drugorzędnego dokumentu. List przyszedł w wakacje,
    nikt go nie odebrał, bezpłatne przenosiny "z urzędu" umorzono i wobec tego
    skasowano nas na 1500 zł. (bo prowadzimy DG). W trakcie składania tego
    sowicie opłaconego wniosku dokument, z powodu którego umorzono pierwszą
    sprawę, nie był już wymagany. Fajnie, nie?

    Jeżeli nie zatrudnicie księgowej na etacie! lub nie wynajmiecie biura
    rachunkowego do obsługi (kilka tysięcy zł.) to Zarząd może odpowiadać
    solidarnie za księgowość (jest to najtańsze rozwiązanie). Dla osób nie
    mających wiedzy o rachunkowości to rozwiązanie ma same zalety.

    Tak państwo doi naiwnych, którzy stowarzyszają się w celu osiągania dobra
    wspólnego. To się nazywa tworzenie zrębów społeczeństwa obywatelskiego.

    Czy jeszcze jakieś przywileje mam wymieniać?

    Pozdrawiam
    Szymon Bzoma