  • 1. Data: 2003-08-29 16:25:32
    Temat: Sprzedaz dzialki a wplata na konto
    Od: "PePe_M" <s...@n...thx>

    Witam

    W najblizszym czasie zamierzam sprzedac dzialke, jednak klient zastrzegl
    sobie, ze wolalby pieniadze przelac na konto po finalizacji umowy u
    notariusza a nie wiezc walizki pieniedzy przez pol polski. I mam w zwiazku z
    tym pytanie: czy w umowie notarialnej moze pojawic sie zapis, ze
    wlascicielem dzialki zostaje pan x po wplynieciu pieniedzy na moje konto do
    3 dni. A moze weksel??

    Z gory dziekuje za pomoc

    --
    PePe_M '-= washi#o2.pl -='
    "Miłość jest kombinacją podziwu, szacunku i namiętności"

  • 2. Data: 2003-08-29 17:59:49
    Temat: Re: Sprzedaz dzialki a wplata na konto
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > tym pytanie: czy w umowie notarialnej moze pojawic sie zapis, ze
    > wlascicielem dzialki zostaje pan x po wplynieciu pieniedzy na moje konto
    do
    > 3 dni. A moze weksel??

    Nie bo wowczas byłoby to przeniesienie wlasnosci nieruchomosci pod warunkiem
    zawieszajacym a to jest niedopuszczalne - art 157 par 1 kc.
    Weksel jak najbardziej moze byc.

    Dan.

  • 3. Data: 2003-08-29 18:09:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | tym pytanie: czy w umowie notarialnej moze pojawic sie zapis, ze
    | wlascicielem dzialki zostaje pan x po wplynieciu pieniedzy na moje konto

    Nie może.

    | A moze weksel??

    Bez sensu. To lepiej w akcie natarialnym oświadczenie, że zapłaci przelewem
    do dni dajmy no to 3. Ale wówczas będziesz mieć jedynie roszczenie o
    zapłątę, bo działka i tak przejdzie na niego.

    Albo proponuję, by gość zgromadził te środki na swoim koncie i wręczył Ci
    czek potwierdzony przez bank. W PBH PBK potwierdzenie czeku kosztuje chyba
    50 zł, więc to przy wartości działki nie jest wiele. Pozostałe banki pewnei
    nie mają wyższych opłat. W chwili podpisania aktu notarialnego nabywca
    podpisze i wręczy Ci czek. Jeśli będzie on potwierdzony do odpowiedniej
    kwoty (może być więcej, ale nie mniej), to bank tym samym gwarantuje jego
    wypłatę. A to już bardzo poważna gwarancja.

    Pozostanie wówczas ewentualnie prowizja Twojego banku od tzw. inkasa obcego
    czeku, albo potrzeba, byś to Ty udał się do miescowego oddziału jego banku.
    To warto rozważyć, bo przy większej kwocie to może być kłopot. Może facet ma
    kilka kont, więc mógłby to być czek Twojego banku?

  • 4. Data: 2003-08-29 19:29:51
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Bez sensu. To lepiej w akcie natarialnym oświadczenie, że zapłaci
    przelewem
    > do dni dajmy no to 3. Ale wówczas będziesz mieć jedynie roszczenie o
    > zapłątę, bo działka i tak przejdzie na niego.

    Chyba nie bardzo wiesz co mowisz!!! Co da takie oswiadczenie oprocz zadania
    odsetek od czwartego dnia?
    Weksel pozwala uzyskac nakaz zapl w post nakazowym, ktory stanowi tytul
    zabezpieczenia od chwili jego wydania a do tego staje sie wykonalny po
    uplywie terminu zaplaty roszczenia.
    Zamiast niwiele dajacego oswiadczenia o "przelewie w ciagu 3 dni" lepiej
    juz by kupujacy poddal sie egzekucji z aktu notarialnego, po uplywie terminu
    zaplaty. Nic nie stoi na przeszkodzie zeby obok takiego oswiadczenia
    wystawil takze weksel, co jak opisalem jest bardzo pomocne.

    Dan

  • 5. Data: 2003-08-29 20:40:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A wiesz na jakiej podstawie sąd może wydać nakaz zapłaty? Poza wekslem.

    Otóż wyobraź sobie, ze zgodnie z art. 485. § 1 kc sąd wydaje nakaz zapłaty,
    jeżeli powód dochodzi roszczenia pieniężnego albo świadczenia innych rzeczy
    zamiennych, a okoliczności uzasadniające dochodzone żądanie są udowodnione
    dołączonym do pozwu:
    1) dokumentem urzędowym,
    2) zaakceptowanym przez dłużnika rachunkiem,
    3) wezwaniem dłużnika do zapłaty i pisemnym oświadczeniem dłużnika o uznaniu
    długu,
    4) zaakceptowanym przez dłużnika żądaniem zapłaty, zwróconym przez bank i
    nie zapłaconym z powodu braku środków na rachunku bankowym.

    A akt notarialny dokumentem urzędowym raczej jest, więc spokojnie może być
    podstawą wydania nakazu zapłaty. No to po prostu jak Ci jeszcze da weksel,
    to będziesz miał drugi tytuł do dochodzenia tego samego roszczenia, tylko
    nie rozumiem po co. No i nie bardzo sobie wyobrazam zwrot tego weksla
    gościowi po przelewie. Ktoś do kogoś będzie się musiał przejechać, a to
    dodatkowy kłopot.

    Dalej się upieram, że czek jest rozsądniejszym rozwiązaniem.

  • 6. Data: 2003-08-30 07:06:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Aug 2003, PePe_M wrote:

> [...]
    >+ sobie, ze wolalby pieniadze przelac na konto po finalizacji umowy u
    >+ notariusza a nie wiezc walizki pieniedzy przez pol polski.

    Ktoś tu kiedyś pisał o rozwiązaniu do któego potrzeba:
    - notariusza wyposażonego w komputer i łącze Internetowe (od
    biedy może być dial-up) oraz skłonnego do współpracy
    "w otoczeniu nowoczesnej techniki"
    - założenia przez umawiające się strony kont w tym samym
    banku Internetowym, *który zapewnia natychmiastowe
    realizacja przelewów wewnętrznych* (uwaga ! z tym na
    *.banki - bo AFAIK nie wszytkie zapewniają)
    - niezapomnienia haseł, generatorów kodów bądź list haseł
    jednorazowych (co tam który bank ma).

    Logowanie 1, przelew, logowanie 2 (sprawdzenie) i ew.
    2 przelew do "marmurka" (jak kto internetowym nie dowierza),
    autografy, "piątka" z kontrahentem i do domu... :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-08-30 19:46:02
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

    > Logowanie 1, przelew, logowanie 2 (sprawdzenie) i ew.
    > 2 przelew do "marmurka" (jak kto internetowym nie dowierza),
    > autografy, "piątka" z kontrahentem i do domu... :)

    a czy koledzy aby nie komplikuja sprawy ?

    jest bowiem normą, że w takich i innych zreszta wypadkach też,
    wpisuje sie klauzulę, o wydaniu nieruchomości
    po zapłacie i poddanie sie obu stron ezgekucji wprost z aktu na
    podstawie art 777, odp. par co do wykonania zobowiazan,

    nie znam przypadku aby to nie zadziałało,

    w razie komplikacji składasz akt do sądu i za tydzień masz tytuł
    i lecisz do komornika,

    to na prawde działa,
    pzdr,
    JarekM

  • 8. Data: 2003-08-31 11:14:29
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > A wiesz na jakiej podstawie sąd może wydać nakaz zapłaty? Poza wekslem.

    A wiem.

> [...]
    > to będziesz miał drugi tytuł do dochodzenia tego samego roszczenia, tylko

    A wiesz jak brzmi art 492 par 3 kpc? No to wyobraz sobie ze tak: Nakaz
    zapłaty wydany na podstawie weksla, warrantu, rewersu lub czeku staje się
    natychmiast wykonalny po upływie terminu do zaspokojenia roszczenia. W razie
    wniesienia zarzutów sąd może na wniosek pozwanego wstrzymać wykonanie
    nakazu. Przepisy o ograniczeniu wykonalności w sprawach przeciwko Skarbowi
    Państwa stosuje się odpowiednio.

    Widzisz juz roznice?

    > Dalej się upieram, że czek jest rozsądniejszym rozwiązaniem.

    Straciles watek Oczywiscie ze czek jest rozsadniejszy w przeciwienstwie do
    "oswiadczenia o przelewie w ciagu ....", ktore polecales jako swoiste
    zabezpieczenie interesu sprzedajacego. Przedstawilem argumentacje na
    wykazanie znacznie lepszych zabezpieczen tj weksla lub poddania sie
    egzekucji z aktu notarialnego przez strone kupujaca.

    Dan

  • 9. Data: 2003-08-31 14:15:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | wniesienia zarzutów sąd może na wniosek pozwanego wstrzymać wykonanie
    | nakazu. Przepisy o ograniczeniu wykonalności w sprawach przeciwko Skarbowi

    Tak. Zysk jakiś 2-3 tygodni.

> [...]
    | wykazanie znacznie lepszych zabezpieczen tj weksla lub poddania sie
    | egzekucji z aktu notarialnego przez strone kupujaca.

    A tu masz oczywiście rację. "Oświadczenie o przelewie w ciągu ..." miało na
    celu wyeliminowanie standardowego oświadczenia o uzyskaniu zapłaty. Ale
    oczywiście poddanie się egzekucji z Aktu jest jeszcze lepszym. Nie
    pomyślałem w tym kierunku.

  • 10. Data: 2003-08-31 16:58:30
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Tak. Zysk jakiś 2-3 tygodni.

    No sadze ze znacznie wiecej! Nie ma szans zeby od wniesienia zarzutow od
    nakazu do uprawomocnienia sie wyroku minelo 2-3 tygodnie (nie mowiac juz o
    apelacji) Tak wiec przy nakazie z weksla po ok 2 - 3 tyg. od doreczenia
    nakazu mozna uzyskac klauzule wykonalnosci. Przy nakazie wydanym w oparciu o
    dok. urzedowy , szansa na klauzule wykonalnosci pojawia sie dopiero po
    prawomocnym wyroku a to jakies kilka miesiecy (plus ewentualna apelacja)
    Moim zdaniem to kolosalna rownica na korzysc wierzyciela. Oczywiscie
    wszystko przy zalozeniu ze dluznik bedzie wnosil zarzuty i gral na zwloke.

    Dan