  • 31. Data: 2004-07-23 11:27:16
    Temat: Re: Sprzedaż softu OEM
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

    news:cdqr82$8oe$1@news.onet.pl...
    > Michal Bien rzecze:
    > [..]
    >
    > Proszę Cię bardzo Art. 51. Ustawy o prawach autorskich i pokrewnych.
    > Masz czarno na białym .
    >
    > pozdrawiam
    > Arek

    Hmm jak widać argumentacja Arnolda jest dość sensowna, ale ja mam parę
    pytań:
    1. Czy autor może ograniczyć pola eksploatacji utworu? Wg mnie może, bo mówi
    o tym ustawa.
    2. Czy moze ograniczyć pole eksploatacji do KONKRETNEGO komputera? Wg mnie
    TAK
    3. Czy odsprzedaż egzemplarza ZMIENIA coś w polach eksploatacji? NIE, bo
    prawo byłoby dziurawe.
    Więc, jeżeli zgodziny się z tym, że art 51 daje prawo do sprzedaży na
    zasadach dowolnych, to dalej działa ograniczenie na pole eksploatacji -
    konkretny komputer, który być może nie został sprzedany :-)

    I co ty na to?

    TomekS

  • 32. Data: 2004-07-23 11:29:50
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

    Użytkownik "Michal Bien" <m...@w...uw.edu.pl> napisał w wiadomości

    > Niestety nie mam w tej chwili dostepu do EULA WinXP [najnowsza to
    > W2k] ale nic takiego z niej nie wynika.

    Oto cytat z EULA:

    OPROGRAMOWANIE jest licencjonowane z
    KOMPUTEREM jako pojedynczy zintegrowany produkt i
    może być używane jedynie z KOMPUTEREM. Jeśli
    OPROGRAMOWANIU nie towarzyszy SPRZĘT,
    Licencjobiorcy nie wolno używać OPROGRAMOWANIA.

    TomekS

  • 33. Data: 2004-07-23 11:39:54
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

    > Użytkownik "Arek" <a...@e...net> napisał w wiadomości
    >
    > Ale w tym wypadku jest kilka bardziej celnych argumentów pozwalających
    > obalić tak zawartą umowę.
    >
    > 2) Jeśli program instaluje sprzedawca, to nie ja akceptuję warunki umowy,
    > on. Z jakiego powodu miało by to być dla mnie wiążące? Jeśli nawet
    > potraktować to jako umowę, to wiąże ona sprzedawcę.

    Niekoniecznie.
    W HP jest tak, że włączasz komputer i pojawia się umowa do zaakceptowania
    TomekS

  • 34. Data: 2004-07-23 11:41:39
    Od: Arek <a...@e...net>

    TomekS rzecze:
> [...]
    > pytań:
    > 1. Czy autor może ograniczyć pola eksploatacji utworu? Wg mnie może, bo mówi

    Dokładnie to musi wskazać pola eksploatacji utworu w licencji.

    Natomiast w swoich rozważaniach popełniłeś ten błąd,
    że postawiłeś znak równości pomiędzy znaczeniem słów "eksploatacja" oraz
    "używanie"/"użytkowanie".
    A to NIE są synonimy.

    > Więc, jeżeli zgodziny się z tym, że art 51 daje prawo do sprzedaży na
    > zasadach dowolnych, to dalej działa ograniczenie na pole eksploatacji -
    > konkretny komputer, który być może nie został sprzedany :-)

    Używanie programu - wykorzystywanie, nawet zarabianie, na jego cechach
    użytkowych - NIE JEST polem eksploatacji.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 35. Data: 2004-07-23 11:43:44
    Od: Arek <a...@e...net>

    TomekS rzecze:
    [..]
    > OPROGRAMOWANIE jest licencjonowane z
    > KOMPUTEREM jako pojedynczy zintegrowany produkt i
    > może być używane jedynie z KOMPUTEREM. Jeśli
    > OPROGRAMOWANIU nie towarzyszy SPRZĘT,
    > Licencjobiorcy nie wolno używać OPROGRAMOWANIA.

    Sprawa się rozbija o to, że wbrew chciejstwu M$ nie ma mowy o
    licencjonowaniu oprogramowania. Zachodzi zwykła sprzedaż egzemplarza
    programu.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 36. Data: 2004-07-23 11:44:42
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

> [...]
    >
    > Używanie programu - wykorzystywanie, nawet zarabianie, na jego cechach
    > użytkowych - NIE JEST polem eksploatacji.

    A możesz mi to przybliżyć? Czy JEST pole eksploatacji?? Gdzie o tym mowa? W
    ustawie...?

    TomekS

  • 37. Data: 2004-07-23 11:54:35
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

> [...]
    >
    > Sprawa się rozbija o to, że wbrew chciejstwu M$ nie ma mowy o
    > licencjonowaniu oprogramowania. Zachodzi zwykła sprzedaż egzemplarza

    A kiedy byłaby mowa o licencjonowaniu...?
    TomekS

  • 38. Data: 2004-07-23 12:00:34
    Od: "Krzysztof \"gravide\" B." <g...@w...pl>

    > Sprawa się rozbija o to, że wbrew chciejstwu M$ nie ma mowy o
    > licencjonowaniu oprogramowania. Zachodzi zwykła sprzedaż egzemplarza
    > programu.

    Sprawa rozbija się o to, że kupując jakikolwiek soft NIE STAJESZ
    się jego właścicielem, a jesteś jedynie jego UŻYTKOWNIKIEM.
    W związku z tym masz dwie drogi do wyboru. Albo akceptujesz
    warunki licencji (bez wzgledu na to czy OEM czy BOX), i dzięki
    temu możesz korzystać z dobrodziejstw softu, bądź też nie akceptujesz
    umowy licencyjnej i powinieneś program schować do szafki.
    A jeśli chodzi o dostęp do licencji, to wystarczy sobie wejść
    na stronę producenta dowolnego softu i sciągnać EULA w pdf-ie.
    Tłumaczenie, że nie dali mi w sklepie do przeczytania przed zakupem,
    wydaje mi się odrobinę naciągane.
    I nie jest to chciejstwo MS. Oprogramowanie w wersji OEM
    udostępnia prawie każdy światowy producent. Czasem to się nazywa
    Elements (jak w przypadku Adobe PhotoShopa), czasem Essentials
    (Corel Draw)

  • 39. Data: 2004-07-23 12:05:39
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

> [...]
    >
    > Sprawa się rozbija o to, że wbrew chciejstwu M$ nie ma mowy o
    > licencjonowaniu oprogramowania. Zachodzi zwykła sprzedaż egzemplarza

    No, ja też trochę poczytalem:
    art 61
    W braku wyraźnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uważa się, że twórca
    udzielił licencji.

    Jesteś pewien powyższego?
    TomekS

  • 40. Data: 2004-07-23 12:05:57
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

> [...]
    >
    > Sprawa się rozbija o to, że wbrew chciejstwu M$ nie ma mowy o
    > licencjonowaniu oprogramowania. Zachodzi zwykła sprzedaż egzemplarza

    Ups, oczywiście art. 65