  • 1. Data: 2004-07-21 12:13:03
    Temat: pytanko w sprawie kredytów
    Od: "laser" <l...@n...spam.acn.waw.pl>

    Witam.
    Mam takie pytanie, czy jeśli któreś z rodziców weźmie kredyt i niebędzie
    mogło go spłacać to czy dorosłe dzieci są do tego zobowiązane czy to ich "
    prawnie" nieinteresuje?

  • 2. Data: 2004-07-21 12:36:02
    Temat: Odp: pytanko w sprawie kredytów
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    nie są zobowiązane

    brett

  • 3. Data: 2004-07-21 12:48:01
    Temat: Re: pytanko w sprawie kredytów
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik laser napisał:

    > Mam takie pytanie, czy jeśli któreś z rodziców weźmie kredyt i niebędzie
    > mogło go spłacać to czy dorosłe dzieci są do tego zobowiązane czy to ich "
    > prawnie" nieinteresuje?

    KC:

    Tytuł II. DZIEDZICZENIE USTAWOWE

    Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku
    dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach
    równych. Jednakże część przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza
    niż jedna czwarta całości spadku.
    § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział
    spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach
    równych. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.

    Art. 932. § 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku z
    ustawy jego małżonek, rodzice i rodzeństwo.
    § 2. Udział spadkowy małżonka, który dziedziczy w zbiegu bądź z
    rodzicami, bądź z rodzeństwem, bądź z rodzicami i rodzeństwem
    spadkodawcy, wynosi połowę spadku.

    Poczytaj dalszą część ...

    Stasio Podróżnik
    Black 525 tds E-34 nr rej.RP XXXXX (pl.misc.samochody-bez naklepki ;))
    e-mail: http://www.kopernet.eu.org/~promilek/e-mail.jpg
    WWW (co? gdzie? w Przemyślu): http://www.przemysl-przemysl.prv.pl
    Wejdź i nakarm głodne dziecko ! => http://www.pajacyk.pl/

  • 4. Data: 2004-07-21 13:42:02
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > KC:
    >
    > Tytuł II. DZIEDZICZENIE USTAWOWE

    aby bank mogl domagac sie od spadkobiercow splaty kredytu musi byc spelnione
    kilka warunkow:

    1. istnienie BTE wystawionego przeciwko kredytobiorcy za jego zycia.
    2. istnienie dokumentu stwierdzajacego nabycie spadku

    jezeli np. kredyt byl splacany zle i zostal wystawiony Bankowy Tytul
    Egzekucyjny przeciwko kredytobiorcy za jego zycia (BTE istnial w momencie
    otwarcia spadku) to istnieje mozliwosc domagania sie od sadu nadania klauzuli
    wykonalnosci tytulowi wykonawczemu opartemu na tym wlasnie BTE przeciw
    spadkobiercom. nie ma natomiast mozliwosci wystawienia BTE przeciw
    spadkobiercom. dodatkowo banku musi wykazac, ze nastapilo nabycie spadku -
    dokumentem urzedowym.

    orzeczenie SN:

    III CZP 98/03 &#8211; z dnia 7 stycznia 2004 r. w składzie 3 sędziów na pytanie
    prawne Sądu Okręgowego w Zamościu
    Artykuł 98 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. &#8211; Prawo bankowe (tekst
    jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.) nie stanowi podstawy do
    wystawienia bankowego tytułu egzekucyjnego przeciwko spadkobiercom dłużnika
    banku.

    pozdr.
    marcin

  • 5. Data: 2004-07-21 13:58:04
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik bd pisze:

    > 1. istnienie BTE wystawionego przeciwko kredytobiorcy za jego zycia.
    > 2. istnienie dokumentu stwierdzajacego nabycie spadku
    Skreśliłbym punkt pierwszy.

  • 6. Data: 2004-07-21 14:21:36
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > Skreśliłbym punkt pierwszy.

    rozwin mysl prosze.

    pozdr.
    marcin

  • 7. Data: 2004-07-21 14:55:33
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > Skreśliłbym punkt pierwszy.

    w sumie masz racje, ale wtedy bankowi pozostaje normalna droga sadowa
    bo przeciez BTE przeciw spadkobiercom wystawic nie moze.

    pozdr.
    marcin

  • 8. Data: 2004-07-21 15:14:05
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Przeglądam pl.soc.prawo

    > Skreśliłbym punkt pierwszy.

    A ja chyba skreśłiłbym też punkt drugi :)

    Raz: Nawet jak nie wystawi bank BTE za życia dłużnika to po śmierci
    może dochodzić zapłaty na zasadach ogólnych (oczywiście o ile
    spadkobiercy przyjmą spadek)
    Dwa: Nawet jak nie ma postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku -
    bank po śmierci dłużnika sam może wystąpić z wnioskiem o
    stwierdzenie nabycia spadku jako zainteresowany w rozumieniu
    przepisów o postępowaniu nieprocesowym. Zresztą absurdem byłoby,
    gdyby wystarczyło by spadkobiercy nie zrobili sprawy o stwierdzenie
    nabycia spadku (co nie jest obowiązkowe) aby bank był bezradny w
    dochodzeniu długu

    Dorzucam orzeczonko SN:

    1983.01.12 postanowienie SN, III CRN 218/82, OSNC 1983/8/124
    przegląd orzeczn.: Siedlecki W. PiP 1984/10/75
    glosa: Felski T. OSP 1984/11/243

    (...)
    2. W rozumieniu art. 1025 § 1 k.c. oraz art. 669-679 k.p.c.
    zainteresowanymi w zgłoszeniu żądania stwierdzenia nabycia spadku
    zarówno w podstawowym trybie przewidzianym w art. 669-677 k.p.c.,
    jak i w trybie szczególnym przewidzianym w art. 679 k.p.c. są nie tylko
    spadkobiercy lub ich następcy prawni, lecz także wszystkie inne osoby
    mające interes prawny w prawidłowym wykazaniu następstwa po
    spadkodawcy, z czym wiążą się doniosłe skutki prawne, w
    szczególności przewidziane w art. 1025 § 2, art. 1027 i 1028 k.c.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 9. Data: 2004-07-21 15:23:54
    Od: "bd" <b...@o...pl>

> [...]

    > bank po śmierci dłużnika sam może wystąpić z wnioskiem o
    > stwierdzenie nabycia spadku jako zainteresowany w rozumieniu

    no i tu wlasnie sobie zaprzeczasz. masz racje, piszac, ze bank moze
    wystapic o stwierdzenie nabycia spadku, ale wlasnie dopiero po uzyskaniu
    takiego dokumentu bank moze wnioskowac o splate dlugu przez spadkobiercow.

    skreslenie punktu drugiego nie jest mozliwe :) ten dokument jest konieczny.
    bez wczesniejszego wystapienia z wnioskiem o nabycie spadku przy bezczynnosci
    spadkobiercow bank nie ma mozliwosci domagania sie, aby spadkobiercy splacili
    kredyt. czyli trzeba zrealizowac "punkt drugi" tak czy siak :)

    pozdr.
    marcin

  • 10. Data: 2004-07-21 15:40:31
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    uzyskaniu
    > takiego dokumentu bank moze wnioskowac o splate dlugu przez

    Upieram się przy swoim :)
    Jak spadkobiercy nie sprzeciwiają się roszczeniom banku to moga mu
    zapłacić za długi zmarłego nawet bez istnienia postanowienia o
    stwierdzeniu nabycia spadku.

    Poza tym czytając Twój wcześniejszy wpis zrozumiałem (być może źle),
    że jak nie ma dokumentu stwierdzającego nabycie spadku to bank juz
    nic nie może zrobić. Stąd pojawił się mój komentarz, że może: może
    sam zdobyć taki dokument.

    -> http://usenet.pomocprawna.info