  • 11. Data: 2005-01-13 11:12:46
    Temat: Re: Rower, motorower czy motocykl?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Czapla wrote:

    > Jeśli wyłączę wajchę to mogę równierz jechać jak zwykłym rowerem a silnik służy
    > wtedy tylko jako prądnica oświetlająca ten sprzęt.

    Przeczytaj uważnie przepis, który zacytowałem. _Wyposażony_. Nie
    'napędzany przez', tylko 'wyposażony w'.

    > Rower jest standardowy z hipermarketu. Montaż silnika to 4 śruby (5 minut
    > roboty).

    ...i co z tego wynika?

    > Chyba nie. Miałem w młodości parę motorowerów i w przeciwieństwie do motocykli
    > (które miałem później) nie trzeba było robić żadnych badań technicznych.

    Mylisz okresowe badanie techniczne z rejestracyjnym badaniem
    technicznym. Bo jak inaczej urząd ma wiedzieć, co to za pojazd?

    [ciach]

    > To gdzie mam jeździć?

    Ustawa wyraźnie określa, po jakich drogach mogą poruszać się motorowery.

    Prawo jazdy rzekomo(?) masz, więc dlaczego tego nie wiesz? Wszystko jest
    w ustawie - jezdnią. Chyba, że jest nadające się do jazyd pobocze -
    wtedy musisz poboczem.

    > Chyba tak. Ten jego tekst był na http://niusy.onet.pl/niusy.html?
    [ciach]
    > publicznej. Jakoś nie miałem pretensji do Policjanta, facet pewnie na
    > moim miejscu myślał by podobnie, a że się uparł zobaczyć Kartę
    > Motorowerową, to pewnie dlatego, że takie dostał wytyczne z góry.
    > Próbowałem go podejść z innej strony, a mianowicie, że mam również
    > uprawnienia na motocykl. Niestety nie obowiązywały na motorower"

    Jak widać policjanci też mogą być niedouczeni ;)

    [ciach]

    > Głupia sprawa, ale ten mój silniczek też niby wspomaga. Tzn. gdy kręcę sobie
    > normalnie jakbym jechał zwykłym rowerem, dzięki temu że jest silnik jadę nie
    > 10, tylko 25 na godzinę. Jak się sprężę i będę kręcił mocno, to sprzęt pojedzie

    No to chyba na tej podstawie taka hybryda jest uznawana za nadal rower...

    > i 50/h ale to już strach. Swoją drogą, zwykły rower też podobno pozwala
    > osiągnąć nawet z 50-60/h, ale na krótkich dystansach.

    Jak ktoś ma sprzęt i kondycję oraz warunki to i stówą pojedzie
    (zwłaszcza z górki albo za TIRem).

    > Dzięki, pewnie tak zrobię. Ale trochę strach, bo jeszcze dowalą mi jakiś
    > podatek albo karę za nieregulaminowe użytkowanie roweru :).

    A kto Ci każe mówić, że czymś takim jeździsz? ;)

    Idziesz prosić o oficjalną wykładnię, bo się zastanawiasz nad
    zakupieniem takiego wehikułu.

  • 12. Data: 2005-01-13 11:44:31
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Przeczytaj uważnie przepis, który zacytowałem. _Wyposażony_. Nie
    > 'napędzany przez', tylko 'wyposażony w'.

    Przeczytałem. Mam sobie w domu silnik modelarski (jeszcze made in USSR) o
    pojemności 1,5 cm. Jest to silnik spalinowy, samozapłonowy, chodzi na
    mieszaninę eteru, nafty i rycyny. Ma nazwę MK-17. Na wale jest zamocowane
    śmigło. Jeśli zamontuję go na kierownicy roweru, żeby to śmigło chłodziło mnie
    w czasie upałów, to znaczy, że jeżdżę motorowerem? Sorry za zbyt uproszczone
    podejście do tematu, ale ja naprawdę mam problem.

    > Mylisz okresowe badanie techniczne z rejestracyjnym badaniem
    > technicznym. Bo jak inaczej urząd ma wiedzieć, co to za pojazd?

    To już chyba problem urzędu, nie mój. Koszt takich badań wielokrotnie zapewne
    przewyższa wartość roweru i silnika. Dziwna sprawa, ale wojażując troszkę po
    świecie często widywałem takie rowery z silniczkami (o ile pamietam to
    najwięcej tego było we Francji). Nie sądzę, żeby zgłaszano to jako samoróbki,
    zwłaszcza, że silniczki są ogólnie dostępne w sklepach.

    > Prawo jazdy rzekomo(?) masz,

    Czy te złośliwości są naprawdę konieczne?

    > Wszystko jest
    > w ustawie - jezdnią.

    No właśnie to co jest w ustawie nie jest dostatecznie jasne. Np. według Twojej
    interpretacji ustawy, nawet hulajnoga może być motorowerem. Ja tego nie
    wymyśliłem, widziałem taką hulajnogę w sklepie modelarskim przy ul. Miedzianej
    w Warszawie. Normalna zwykła hulajnoga, nieco może szersza od standardowych,
    zasilana przez silnik SPALINOWY. Napęd przenoszony za pomocą paska (sprzęt
    piekielnie drogi, wolny i niepraktyczny). Gdzie w świetle ustawy można nim
    jeździć? Koła są malutkie jak w zwykłej hulajnodze, na poboczu natychmiast się
    zakopie.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 13. Data: 2005-01-13 12:50:36
    Od: "Ja" <a...@o...pl>

    > Jeśli zamontuję go na kierownicy roweru, żeby to śmigło chłodziło mnie
    > w czasie upałów, to znaczy, że jeżdżę motorowerem?

    Jak jest śmigło to latasz samolotem!

    Andrzej

  • 14. Data: 2005-01-13 13:43:46
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Jak jest śmigło to latasz samolotem!

    a jak naloze czapeczke z wiatraczkiem to musze licencje na pilota robic?
    :-))
    P.

  • 15. Data: 2005-01-13 13:46:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Czapla wrote:

> [...]
    > w czasie upałów, to znaczy, że jeżdżę motorowerem? Sorry za zbyt uproszczone
    > podejście do tematu, ale ja naprawdę mam problem.

    Ja tych przepisów nie tworzę - ja je tylko znam ;)

    Nie moja wina, że niekiedy te przepisy są wewnętrznie sprzeczne.

    Prywatnie uważam, że rower zarówno z tym śmigiełkiem, jak i z silnikiem
    napędzającym rower rolką czy innym wspomaganiem pozostaje rowerem, ale
    przepisy są lekkok dwuznaczne. Stąd moja sugestia uzyskania 'na wsiaki
    słuczaj' urzędowego papieru.

    Żeby potem nie było jakiejś wtopy.

    Niemniej jednak tak czy inaczej odradzam poruszanie się tak
    zmodyfikowanym rowerem po chodnikach. Wiem, że tak czy inaczej z reguły
    nie jest to legalne, ale IMHO policja będzie bardziej restrykcyjnie
    przestrzegać przepisów w stosunku do roweru z silnikiem spalinowym, niż
    w stosunku do roweru pozbawionego części gorących (wydech) oraz nie
    wydzielającego spalin (nie licząc przypadków rowerzysty, który sobie
    wcześniej podjadł fasolki ;) )

    > To już chyba problem urzędu, nie mój. Koszt takich badań wielokrotnie zapewne

    Naiwniak ;)

    > przewyższa wartość roweru i silnika. Dziwna sprawa, ale wojażując troszkę po

    Takie życie.

    Koszty rejestracji czasem przewyższają wartość samego pojazdu (tak się
    zdarza w przypadku nieco bardziej siermiężnych trajek-samoróbek,
    rejestrowanych jako motocykle - choć też nieco niezgodnie z zapisami w
    ustawie, bo przed zmianami trajka w zasadzie podpadała pod samochód).

    Nikt Cię nie zmusza do doczepiania silnika do roweru, prawda?

    > świecie często widywałem takie rowery z silniczkami (o ile pamietam to
    > najwięcej tego było we Francji). Nie sądzę, żeby zgłaszano to jako samoróbki,
    > zwłaszcza, że silniczki są ogólnie dostępne w sklepach.

    Pytasz się o przepisy obowiązujące w Polsce, czy we Francji? Zdecyduj się.

    W takiej Wielkiej Brytanii jeździ się np. lewą stroną jezdni - ale
    spróbuj tak się bronić, jak pojedziesz pod prąd autostradą, to najwyżej
    sędzia Cię wyśle na badania.

    > Czy te złośliwości są naprawdę konieczne?

    Mało rzeczy mnie tak nie wkurza, jak nieznajomość przepisów u osób
    mających prawo jazdy. OK - możesz nie wiedzieć takich detali, jak
    definicja motorweru czy wymagane dla motoroweru uprawnienia. Ale
    przepisu porządkowe masz obowiązek znać!

    > No właśnie to co jest w ustawie nie jest dostatecznie jasne.

    Miej pretensje do jej autorów. Ale akurat zapisy, gdzie dana kategoria
    pojazdów ma prawo się poruszać, są dość jasne.

    Problemy są tylko z zaszeregowaniem nietypowych pojazdów. Np. wspomniane
    przeze mnie 'trajki' bywały rejestrowane czasem jako motocykl, a czasem
    jako samochód. W pierwszych trzeba było mieć kask, w drugich pasy i
    zdaje się pałąk antykapotażowy.

> [...]
    > jeździć? Koła są malutkie jak w zwykłej hulajnodze, na poboczu natychmiast się

    A co, to moja wina, że produkują niepraktyczne pojazdy, a przepisy za
    nimi nie nadążają?

    Tak na marginesie to hulajnoga w ogóle pod pojazd nie podpada, bo:

    31) "pojazd" - środek transportu przeznaczony do poruszania się po
    drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;

    A taka hulajnoga IMHO raczej nie jest ani przeznaczona ani przystosowana
    do poruszania się po drodze.

  • 16. Data: 2005-01-13 14:14:37
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Nikt Cię nie zmusza do doczepiania silnika do roweru, prawda?

    Po pierwsze to doczepiłem rower do silnika :), po drugie zmusza. Kondycja mnie
    zmusza. Starość nie radość, nie zawsze nadążam za córkami.

    > Pytasz się o przepisy obowiązujące w Polsce, czy we Francji? Zdecyduj się.

    W rozszerzonej UE.

    > W takiej Wielkiej Brytanii jeździ się np. lewą stroną jezdni

    W Japonii też. I rowerami jeździ się po chodnikach.

    > spróbuj tak się bronić, jak pojedziesz pod prąd autostradą,

    Niby znasz prawo, a nie wiesz, że na autostradę rowerem wjechać nie można...

    > Mało rzeczy mnie tak nie wkurza, jak nieznajomość przepisów u osób
    > mających prawo jazdy. OK - możesz nie wiedzieć takich detali, jak
    > definicja motorweru

    Znałem jeszcze przed otrzymaniem prawa jazdy. Ale te definicje bywają jak widać
    nieprecyzyjne.

    > Ale przepisu porządkowe masz obowiązek znać!

    Brzmi to jakoś tak strasznie mentorsko...

    > A taka hulajnoga IMHO raczej nie jest ani przeznaczona ani przystosowana
    > do poruszania się po drodze.

    A po czym? Po schodach? Może po wodzie?

    Z tym rowerem to jest tak: jeżdżę sobie normalnie, jak na rowerze. Czasami się
    zmęczę a jestem daleko od domu. Wtedy włączam po prostu dopalacz i wracam do
    chaupy. W miarę jasne?

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 17. Data: 2005-01-13 14:51:08
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Znalazłem coś takiego na stronie producenta: "Hulajnoga z silnikiem spalinowym
    jest jednośladowym, niepodlegającym rejestracji pojazdem wolnobieżnym,
    przewidzianym do rekreacyjnego poruszania się dla dzieci i dorosłych.
    Wyposażenie zgodne jest z obowiązującymi przepisami dla pojazdów wolnobieżnych
    i rowerów z silnikiem doczepnym".

    Czy ktoś wie, gdzie znaleźć te "obowiązujące przepisy dla pojazdów

  • 18. Data: 2005-01-13 17:20:43
    Od: "Artur M. Piwko" <p...@p...kielce.pl>

    In the darkest hour on 13 Jan 2005 11:36:19 +0100,
    Czapla <k...@p...onet.pl> screamed:

    > 1. Gdzie umiescic tablice rejestracyjna? (sprzet ze zrozumialych wzgledow nie
    > moze miec blotnika),
    > Jakie numery wpisza mi w dowodzie rejestracyjnym? (rower ma jakis numer ramy,
    > ale na silniku numeru nie znalazlem. To jest taki zwykly chinski chlam).

    Zapytaj na pl.misc.samochody. Moze tam ktos bedzie znal odpowiedz.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:218B ]
    [ 18:20:13 user up 10490 days, 6:15, 1 user, load average: 0.06, 0.06, 0.06 ]

    Books: You can't grep dead trees.

  • 19. Data: 2005-01-13 20:43:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Czapla wrote:

    > Po pierwsze to doczepiłem rower do silnika :), po drugie zmusza. Kondycja mnie
    > zmusza. Starość nie radość, nie zawsze nadążam za córkami.

    Nadążanie za córkami też nie jest obowiązkiem ;)

    > W rozszerzonej UE.

    Przepisy UE aż tak w szczegóły nie w nikają i pozostawiają dużą swobodę
    krajom członkowskim (np. kwestia prawka samochodowego dla motocykli
    lekkich - przepisy UE dopuszczają możliwość uprawniania przez prawko B
    dokierowania motocyklami lekkimi, czyli takimi podpadającymi pod A1, ale
    pozostawiają krajom członkowskim decyzję, czy taki przepis wprowadzić,
    czy ściśle rozdzielać samochody i motocykle).

    > W Japonii też. I rowerami jeździ się po chodnikach.

    W Japonii? Tam jest takie zagęszczenie, że jakoś mi się nie chce
    wierzyć, że rower na chodniku się mieści ;)

    > Niby znasz prawo, a nie wiesz, że na autostradę rowerem wjechać nie można...

    Czy ja napisałem 'pojedziesz pod prąd rowerem'?

    > Znałem jeszcze przed otrzymaniem prawa jazdy. Ale te definicje bywają jak widać
    > nieprecyzyjne.

    Ano niestety.

    > Brzmi to jakoś tak strasznie mentorsko...

    Tylko dla ignorantów albo innych kalepuszników.

    > A po czym? Po schodach? Może po wodzie?

    I po co ta głupkowata złośliwość?

    Może np. wrotki uważasz za 'środek transportu przeznaczony do poruszania
    się po drodze'?

    > Z tym rowerem to jest tak: jeżdżę sobie normalnie, jak na rowerze. Czasami się
    > zmęczę a jestem daleko od domu. Wtedy włączam po prostu dopalacz i wracam do
    > chaupy. W miarę jasne?

    Dla mnie jasne. I zdaję też sobie sprawę, że niektórzy mogą szybciej
    pedałować, niż będzie napędzał rower ten silniczek.

    Ale to nie ja tworzyłem te przepisy - czy to do ciebie wreszcie dotrze?

  • 20. Data: 2005-01-13 21:50:36
    Od: "Czapla" <b...@p...onet.pl>

    > Nadążanie za córkami też nie jest obowiązkiem ;)

    Jest koniecznością.

    > W Japonii? Tam jest takie zagęszczenie, że jakoś mi się nie chce
    > wierzyć, że rower na chodniku się mieści ;)

    Mieści się. Chodniki nie mają krawężników a są wykrojone z jezdni za pomocą
    namalowanych linii. Oczywiście w typowych miejscowościach, w dużych
    aglomeracjach krawężniki bywają.

    > Czy ja napisałem 'pojedziesz pod prąd rowerem'?

    Nie, ale dyskusja o rowerach przecież...

    > I po co ta głupkowata złośliwość?

    Nie stwierdziłem wspomnianej. Głupkowatości.

    > Może np. wrotki uważasz za 'środek transportu przeznaczony do poruszania
    > się po drodze'?

    Zależy jakie. W "Młodym Techniku" jakieś 20 lat temu było zdjęcie gościa, który
    zbudował wrotki napędzane silnikiem spalinowym. Silnik był przymocowany do
    pleców i połączony z kołami za pomocą giętkiego wałka. Robiło to wrażenie, ale
    do seryjnej produkcji chyba nie weszło.

    Pozdrawiam

    Czapla

    PS. znowu wyczerpał mi się ten cholerny limit.