  • 21. Data: 2005-01-13 22:17:40
    Temat: Re: Rower, motorower czy motocykl?
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:675c.00000ace.41e63354@newsgate.onet.pl Czapla
    <k...@p...onet.pl> pisze:

    > Mam zwykły rower z przyczepionym silniczkiem spalinowym. Sprzęt potrafi
    > pojechać ze 30 km/h jeśli teren równy i jeśli nie ma wiatru, ma ze 20 cm
    > pojemności. Po odciągnięciu jednej wajchy sprzęt zachowuje się jak zwykły
    > rower. Pytanie brzmi: co to jest? (według prawa o ruchu drogowym).

    Takie cóś kiedyś nazywało się "moped".

    Jotte

  • 22. Data: 2005-01-14 08:14:04
    Od: "Czapla" <b...@p...onet.pl>

    > Takie cóś kiedyś nazywało się "moped".

    W jednym z pierwszych "Tytusów" (przełom Gomułki i Gierka) był rysunek wystawy
    sklepowej z hasłem "Mopedy na raty". Wszyscy koledzy dociekali wtedy, co to są
    te mopedy, ale nikt nie potrafił wytłumaczyć. Teraz już wiem!

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 23. Data: 2005-01-15 21:29:11
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    >
    > Wg. ustawowej definicji:
    >
    > "motorower" - pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik
    > spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego
    > konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h;
    >
    > Czyli poniekąd pasuje, bo żeby być motorowerem, pojazdy musi być tylko
    > _wyposażony_ w silnik _spalinowy_ (nie musi go napędzać).
    >
    > Z drugiej strony ta sama ustawa głosi, że:
    >
    > 47) "rower" - pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą
    > mięśni osoby jadącej tym pojazdem;
    >
    > Czyli nie ważne, w co jest wyposażony. Ważne, co ten pojazd porusza

    Istonie, ustawa nie daje jednoznacznych wskazówek, jak rozpatrywać taki
    pojazd (zresztą kiedys dość popularny, sam wiele lat temu, jeszcze w
    podstawówce, na takim przejechałem pół Polski)
    Oba cytowane przepisy są w stosunku do siebie równorzędne. Należy zatem,
    zgodnie ze zdrowym rozsadkiem tak je interpretować:

    1.jesli korzystamy z silnika to pojazd ten wypełnia definicje i funkcje
    motoroweru i maja do niego zastosowania przepisy ruchu drogowego dla tego
    typu pojazdów (no bo dlaczego niby miałyby nie obowiązywać, konstrukcja ramy
    itp nie ma przecież znaczenia)
    2.natomiast jesli pedałujemy, a silnik jest odłączony i nieczynny, to z
    kolei jest to klasyczny rower, którym przewozimy, być może w sposób
    nietypowy, bagaz w postaci silnika.

    --
    Przy odpowiedzi bezpośrednio do mnie, w adresie użyj zamiast pełnej
    nazwy "wirtualnapolska" jej skrót, tj. "wp" Pozdr.

  • 24. Data: 2005-01-16 10:32:38
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > 2.natomiast jesli pedałujemy, a silnik jest odłączony i nieczynny, to z
    > kolei jest to klasyczny rower, którym przewozimy, być może w sposób

    A co jeśli pedałujemy i jednocześnie wspomagamy się silnikiem (np. pod górę)?

    Pozdrawiam
    Czapla

  • 25. Data: 2005-01-16 12:50:10
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Czapla wrote:

    > A co jeśli pedałujemy i jednocześnie wspomagamy się silnikiem (np. pod górę)?

    W tym momencie przepisy mają dość i wychodzą na piwo ;)

    A poważniej: przepisy zasadniczo nie przewidują istnienia pojazdów
    'zmiennych dynamicznych'.

    Albo jest to motorower, albo rower - przynajmniej w dziedzinie przepisów
    związanych z rejestracją i ubezpieczeniem (bo jak np. zejdziesz i
    będziesz prowadził taki pojazd idąc obok niego, to będziesz razem z tym
    pojazdem stanowił w myśl PoRD takiego jednego, dużego pieszego).

    Dlatego mówię - iść po 'papier' do urzędu, żeby być 'krytym'. Pomijając
    już nawet PoRD - bardziej bym się obawiał zainteresowania ze strony
    ubezpieczeniowego funduszu gwarancyjnego, który ma 'specjalną opłatę' za
    korzystanie z pojazdu bez wymaganego OC.

    ATSD to ciekaw jestem, jak wygląda w praktyce kwestia rejestracji np.
    amfibii... W sumie powinny mieć podwójną - lądową i wodną ;)

  • 26. Data: 2005-01-16 21:49:14
    Od: PAweł <p...@w...uzyjskrotu.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > W tym momencie przepisy mają dość i wychodzą na piwo ;)

    Przepisy wówczas wskazuja na motorower. Bo pojazd nie jest napędzany siła
    nóg rowerzysty,- pojazd jest napędzany połączoną siłą nóg i (!) silnika, a
    więc nie spełnia wymogów definicji roweru.

  • 27. Data: 2005-01-17 00:20:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    PAweł wrote:

    > Przepisy wówczas wskazuja na motorower. Bo pojazd nie jest napędzany siła
    > nóg rowerzysty,- pojazd jest napędzany połączoną siłą nóg i (!) silnika, a
    > więc nie spełnia wymogów definicji roweru.

    Spełnia. Jest napędzany siłą mięśni 'załogi'. Owszem - nie tylko. Ale
    definicja ustawowa nie zawiera słowa 'wyłącznie'.

    Inna sprawa, że jednocześnie spełnia warunki motoroweru (wyposażony w
    silnik spalinowy).

    Ba! Na upartego może to być nawet motocykl - wszak konstrukcja roweru
    nie ogranicza prędkości do 45km/h - jak ktoś ma kondychę, to 60
    spokojnie pojedzie ;)

    Co tylko wykazuje nieprzystawanie przepisów do rzeczywistości...

    IMHO najprościej by było ustalić limity w oparciu o moc napędu
    (niezależnie od tego, czy to napęd biologiczny, czy fizykochemiczny ;) )
    oraz ewentualnie masę pojazdu - bo w rozumieniu obecnych definicji
    pojazd o takich samych parametrach, co motorower (masa, prędkość
    maksymalna), tylko z silnikiem elektrycznym, zasadniczo powinien
    podpadać pod motocykl...

    Heh - a tzw. quady (czterokołowe terenowe motocyklopodobne pojazdy) były
    uparcie traktowane przez urzędników jako... ciągniki rolnicze :)

  • 28. Data: 2005-01-17 12:23:50
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > ATSD to ciekaw jestem, jak wygląda w praktyce kwestia rejestracji np.
    > amfibii... W sumie powinny mieć podwójną - lądową i wodną ;)

    Amfibia to betka. Poduszkowiec...

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 29. Data: 2005-01-17 12:55:52