  • 41. Data: 2018-09-25 10:55:57
    Temat: Re: RODO po raz kolejny
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-09-24 o 23:35, Animka pisze:
> [...]
    a.pl...

    > Dla takich osób usta czy noga są także rękami.
    >
    > A jak ktoś ma ręce i podpisuje się krzyżykiem :-)

    To wówczas jest traktowany jak niepiśmienny (to też uwaga do tych,
    którzy uznają "podpis nieczytelny").

    --
    Liwiusz

  • 42. Data: 2018-09-25 11:36:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Nie wiem, nie widziałem takiego podpisu, ani nie czytałem żadnych prac
    > naukowych, które by dowodziły ich indywidualności i powtarzalności.
    > Przytoczysz?

    Czy osoba z protezami obu rąk może złożyć wazny podpis?

    --
    Marcin

  • 43. Data: 2018-09-25 12:01:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Czy osoba z protezami obu rąk może złożyć wazny podpis?

    Bardzo ciekawe zagadnienie prawne. Co na ten temat czytałeś w literaturze?

    --
    Liwiusz

  • 44. Data: 2018-09-25 12:37:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Bardzo ciekawe zagadnienie prawne. Co na ten temat czytałeś w literaturze?

    No właśnie nic nie mogę znaleźć, a problem jest dość w sumie podobny.
    A czy osoba posiadająca tylko 3 palce u ręki może nią złożyć ważny podpis i
    czy wiadomo co mówi ntt litertura?

    --
    Marcin

  • 45. Data: 2018-09-25 12:44:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > No właśnie nic nie mogę znaleźć, a problem jest dość w sumie podobny.
    > A czy osoba posiadająca tylko 3 palce u ręki może nią złożyć ważny podpis i
    > czy wiadomo co mówi ntt litertura?

    Trzymasz długopis 5 palcami?

    --
    Liwiusz

  • 46. Data: 2018-09-25 12:58:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-09-25 o 12:37, Marcin Debowski pisze:

    >Trzymasz długopis 5 palcami?

    to podpisz sie nie uzywajac kciuka i palca wskazujacego ...

    J.

  • 47. Data: 2018-09-25 13:01:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-09-25 o 12:58, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup

    > to podpisz sie nie uzywajac kciuka i palca wskazujacego ...

    Czyli wystarczy mieć 2 palce :)

    --
    Liwiusz

  • 48. Data: 2018-09-25 13:02:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Trzymasz długopis 5 palcami?

    Trzema, ale nie są to 3 dowolne palce.
    A dwoma?

    --
    Marcin

  • 49. Data: 2018-09-25 13:15:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]

    >Jednak osoba nie mająca rąk, pisać jak najbardziej może. Ustami,
    >nogą.
    >Więc jeżeli WYSTARCZA podpis własnoręczny, to podpis złożony nogą czy
    >ustami również jest ważny. Podpis ma służyć jedynie identyfikacji
    >autora.
    >Kryterium ważności oświadczenia woli nie jest stwierdzenie w jaki
    >sposób powstał podpis czy jaką ma formę, ale stwierdzenie czy
    >oświadczenie woli wyraziła ta konkretna osoba (lub osoba upoważniona
    >przez niemogącego się podpisać) i ewentualnie okoliczności złożenia
    >takiej woli (np. czy nie pod przymusem).

    Gdyby ustawodawca chcial, zeby mozna bylo sie podpisac wlasnonoznie,
    to by nie pisal
    "wlasnorecznie" :-P

    I owszem, wlasnoreczny nie jest jedyny mozliwy ... ale czy w braku
    mozliwosci podpisania sie wlasna reka nie powinien byc stosowany jeden
    z wymienionych sposobow zastepczych, a nie noga czy usta ? :-)

    I tu ustawodawca dal plame, bo powinien napisac "niemogaca pisac
    wlasnorecznie", a tak, to mamy problem prawny :-)

    J.

  • 50. Data: 2018-09-25 13:49:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > mozliwosci podpisania sie wlasna reka nie powinien byc stosowany jeden
    > z wymienionych sposobow zastepczych, a nie noga czy usta ? :-)

    A mi się tam wydaje, że jak przyjdzie co do czego to sąd będzie badał
    skuteczność takiego oświadczenia a nie zgodność z literalnym brzmieniem
    przepisu. Jak ktoś będzie rutynowo podpisywał się nogą, to spodziewam
    się, że ten podpis będzie miał cechy indywidualne bo dlaczego miałby nie
    mieć? Grafolog powinien być w stanie wskazać charakterystyczne cechy
    pisma, czy to noga, czy ręka.

    --
    Marcin