  • 1. Data: 2018-09-19 13:51:21
    Temat: RODO po raz kolejny
    Od: Kris <k...@g...com>

    Taka ciekawostka
    Wiosną zacząłem sobie kompletować dokumenty żeby mi ZUS kapitał początkowy wyliczył
    Jako że potrzebne były dokumenty z końcówki ubiegłego wieku więc wysłałęm stosowne
    zapytanie do archiwum
    Wysłałem prośbę meilem na adres jaki podany był na stronie archiwum, w treści meila
    podałem o jaki e dokumenty mi chodzi, swoje imię, nazwisko, pesel i adres na jaki
    mają odesłać dokumenty. Tydzień temu otrzymałem przesyłkę z dokumentami. Okazało się
    ze brakowało tam pewnych papierów, wysłałem więc ponownego meila z prośbą żeby
    odszukali dodatkowe papiery. Treść meila identyczna praktycznie jak ten wysłany
    wiosną.
    Wczoraj dostałem odpowiedź:

    "uprzejmie informuję, że od dnia 25 maja br. nastąpiła zmiana zasad rozpatrywania
    wniosków o przeprowadzenie kwerendy w zasobie Archiwum. Archiwum będzie rozpatrywało
    wyłącznie wnioski własnoręcznie podpisane przez zleceniodawcę, przesłane drogą
    pocztową lub dostarczone osobiście do siedziby archiwum.
    Wprowadzenie nowych zasad dotyczących przeprowadzania kwerend wynika z obowiązku
    ochrony danych osobowych nałożonego na Archiwum przepisami Rozporządzenia Parlamentu
    Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób
    fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego
    przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO)."

    I tak się zastanawiam o co chodzi:
    -email wysłany przeze mnie jest nieakceptowalny bo nie ma mojego podpisu
    -list z podpisanym wnioskiem jest ok bo jest podpis.
    Tyle tylko ze nie wiadomo kto to podpisywał
    A wtedy dokumenty których dotyczy wniosek prześlą na adres który się im poda
    Czyli teoretycznie jakbym chciał wyłudzić z archiwum dokumenty Jana Kowalskiego to
    pisząc meila nie prześlą mi jego papierów bo RODO(chyba)
    Ale jak im wyśle list z kartką w środku(treść ta sama co w meilu) i maźniętym
    podpisem to RODO im nie przeszkodzi wysłać papierków gdzie tam ich poproszę bo nie są
    w stanie zweryfikować czy prosi Kowalski faktycznie
    Ja tu widzę jakiś absurd

  • 2. Data: 2018-09-19 21:12:26
    Temat: Re: RODO po raz kolejny
    Od: "Stokrotka" <o...@i...pl>

    >I tak się zastanawiam o co chodzi:
    >-email wysłany przeze mnie jest nieakceptowalny bo nie ma mojego podpisu
    TAK.
    >-list z podpisanym wnioskiem jest ok bo jest podpis.
    TAK.
    >Tyle tylko ze nie wiadomo kto to podpisywał
    Jeśli podpisał ktoś inny, to jest to istotne naruszenie prawa (pszestępstwo
    lub wykroczenie).

    >Ja tu widzę jakiś absurd
    Dlatego nie ma absurdu.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 3. Data: 2018-09-19 22:04:31
    Od: z <...@...pl>

    Odpowiedź jest zawsze taka sama:

    RODO jest tak ogólnie napisane (prawnicy wiedzą jakiego tu przymiotnika
    użyć) że każda biurwa państwowa czy prywatna usiłuje kryć swoje dupsko.
    Normalny odruch myślącego białego człowieka ;-) w obawie przed niemałymi
    karami.

    Pseudo specjaliści twierdzą że nie dorośliśmy do RODO bo jesteśmy małymi
    polaczkami nie umiejącymi pojąć tego geniuszu a prawo ma być prawem i
    nie może się zniżać do poziomu plebsu.
    Są tacy "fachowcy". Szanujemy ich :-)

  • 4. Data: 2018-09-20 06:41:10
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2018-09-19 o 13:51, Kris pisze:
> [...]
    > nazwisko, pesel i adres na jaki mają odesłać dokumenty. Tydzień temu
    > otrzymałem przesyłkę z dokumentami. [...]

    Wysłali listem zwykłym czy poleconym?

> [...]
    > przeszkodzi wysłać papierków gdzie tam ich poproszę bo nie są w
    > stanie zweryfikować czy prosi Kowalski faktycznie

    Jeżeli wysyłają poleconym, to jednak trudno Ci będzie wyłudzić dokumenty
    Kowalskiego...
    Chociaż z drugiej strony - dokument tożsamości sprawdzają tylko w
    placówce pocztowej; listonosz chyba doręcza polecony każdej dorosłej
    osobie, która mu otworzy drzwi pod wskazanym adresem.
    Tak więc faktycznie absurd. :-/

    --
    P.

    PS Jeżeli skaszaniłem cytowanie, to bardzo przepraszam.

  • 5. Data: 2018-09-20 06:57:25
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 września 2018 06:41:03 UTC+2 użytkownik PiotRek napisał:

    > Wysłali listem zwykłym czy poleconym?

    Poleconym

    > Jeżeli wysyłają poleconym, to jednak trudno Ci będzie wyłudzić dokumenty
    > Kowalskiego...

    Ale dlaczego zamówienia tych dokumentów meilowo nie akceptują a zamówienie wysłane
    listem zwykły z podpisaną nie wiadomo przez kogo kartka w środku uznają
    To jest dla mnie niezrozumiałe

  • 6. Data: 2018-09-20 07:16:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-20, Kris <k...@g...com> wrote:

> [...]
    listem zwykły z podpisaną nie wiadomo przez kogo kartka w środku uznają

    Prawdopodobnie dlatego, że własnoręczny podpis to jak odcisk palca, a
    wysłany e-mail nie. E-mail, nie dość że bardzo łatwo sfabrykować, to
    jeszcze zwykle nie pozwala w sposób kategoryczny na powiązanie go z
    konkretną osobą. Oczywiście to nie chroni przed uzyciem całej procedury
    przez osobę nieuprawnioną, ale nic przed tym w 100% nie chroni i gdzies
    ta linia kompromisu przebiegac musi.

    W dodatku wydaje mi sie, że RODO ma z tym niewiele wspólnego, bo i
    wczesniej cos takiego byłoby bardzo ryzykowne. Zobacz np. tutaj, i
    zerknij na przytoczone wyroki:

    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1057940,narusz
    enie-tajemnicy-korespondencji-to-nie-tylko-przeczyta
    nie-cudzego-listu.html

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2018-09-20 07:16:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-09-20 o 06:57, Kris pisze:

> [...]
    listem zwykły z podpisaną nie wiadomo przez kogo kartka w środku uznają

    Z powodów, o których mówiła Stokrotka - o dziwo po raz pierwszy chyba
    coś z sensem napisała. Fałszując podpis, popełniasz przestępstwo. To, że
    jest to przestępstwo wynika właśnie z tego, że popełniając je, coś
    dzięki temu uzyskujesz - podszycie się pod osobę, pod którą normalnie
    (telefonicznie, mailowo) nie mógłbyś się podszyć, bo takich informacji
    byś nie dostał.

    Co do listu - przecież to normalna praktyka - listy z urzędu też
    dostajesz pocztą i nikt nie wymaga, aby urzędnik podpisywał się przy
    petencie.

    Chyba za bardzo jesteś przesiąknięty tym gusłem "podpis przy kurierze" itp.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2018-09-20 07:37:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-20, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    listem zwykły z podpisaną nie wiadomo przez kogo kartka w środku uznają

    > Z powodów, o których mówiła Stokrotka - o dziwo po raz pierwszy chyba
    > coś z sensem napisała. Fałszując podpis, popełniasz przestępstwo. To, że

    Otwierając cudza korespondecję zdaje się też.

> [...]
    > dzięki temu uzyskujesz - podszycie się pod osobę, pod którą normalnie
    > (telefonicznie, mailowo) nie mógłbyś się podszyć, bo takich informacji

    W sumie dlaczego nie e-mail?

    § 14. Dokumentem jest każdy przedmiot lub inny zapisany nośnik
    informacji, z którym jest związane określone prawo, albo który ze
    względu na zawartą w nim treść stanowi dowód prawa, stosunku prawnego
    lub okoliczności mającej znaczenie prawne.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2018-09-20 09:08:53
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 września 2018 07:16:45 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:

> [...]
    > dzięki temu uzyskujesz - podszycie się pod osobę, pod którą normalnie
    > (telefonicznie, mailowo) nie mógłbyś się podszyć, bo takich informacji

    A jeśli ja wyślę maile podpisując się Liwiusz i prosząć o kopie dolkumentów Liwiusza
    to nie bedzie przestępstwo podobne niż gdybym sfałszował podpis Liwiusza na kartce
    paieru?

> [...]
    > petencie.
    >
    > Chyba za bardzo jesteś przesiąknięty tym gusłem "podpis przy kurierze" itp.

    Wprost przeciwnie
    Nie widzę powodów żeby nie wysyłali mi dokumentów po zamówieniu ich meilem
    I wcześniej tak robili a od 25maja już nie akceptują tej formy zamówienia tylko musi
    być papierek z maźniętym podpisem.
    Przecież ryzyko że dokumenty trafią w niepowołane ręce jest dokładnie takie samo przy
    zamówieniu ich meilem jak i zamówienie przez wysłanie listu.
    Co się zmieniło 25 maja że listownie można a meilem nie?

  • 10. Data: 2018-09-20 09:13:58
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 września 2018 07:37:28 UTC+2 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Otwierając cudza korespondecję zdaje się też.

    To jest raczej oczywiste ale chodzi mi o etap wcześniejszy czyli zamówienie
    W czym bezpieczniejsze dla dokumentów jest to że zamówione zostały papierowym listem
    a nie emailem?
    W treści tego papierowego listu jest dokładnie przekopiowana treść z emaila "Proszę o
    przesłanie mi dokumentów xxx na adres xxx)

    > W sumie dlaczego nie e-mail?

    No własnie.
    Przed 25 maja email był ok po 25 maja już jest nieakceptowalny.

> [...]
    > względu na zawartą w nim treść stanowi dowód prawa, stosunku prawnego
    > lub okoliczności mającej znaczenie prawne.

    Chodzi mi sam fakt zamówienia- bo dokumenty(a właściwie ich kopie) przesyłane są
    listem na adres wskazany w zamówieniu.