  • 1. Data: 2009-10-12 15:20:10
    Temat: Pytanie o zakres obowiązków Policji - Allegro
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    Witam

    Takie krótkie pytania: czy pan policjant może zadzwonić i powiedzieć:
    "Chciałbym wezwać pana do siebie w celu podpisania wniosku o umorzenie
    sprawy, bo osoba na którą złożył pan doniesienie, zgłosiła, że oddała panu
    pieniądze"?

    Chodzi o to czy rzeczywiście automatycznie jestem poszkodowanym w momencie
    złożenia wniosku (kontrahent napisał o mnie "sprytny oszust" - czy tym samym
    on też stał się poszkodowanym przeze mnie?) bez weryfikacji czy wniosek nie
    jest konfabulacją oraz czy automatycznie przestaję być "poszkodowanym" jeśli
    druga strona zadeklarowała (tylko zadeklarowała) zwrot pieniędzy (bez np.
    odsetek).

    I czy fakt podawania fałszywych informacji o terminach wysyłki paczki,
    numerach listów przewozowych - moim zdaniem ewidentna gra na zwłokę żeby
    jeszcze jaiś czas poobracać pieniędzmi kupującego - nie powinien być
    traktowany jako świadome oszustwo?
    Czy zwrot pieniędzy po jakimś czasie "oczyszcza" sprzedawcę w oczach
    policji? Podkreślam, że nie chodzi o sytuację "nasza paczka wysłana do pana
    (tu numer do sprawdzenia, żeby adresat nie miał wątpliwości) została
    zagubiona/zniszczona i czekamy na rozpatrzenie naszych reklamacji. Jednak
    już teraz oddajemy kasę, bo to my powierzyliśmy towar firmie przewozowej"
    tylko "tak tak, na pewno wysłaliśmy paczkę, czekaj pan, tak tak idzie idzie,
    a wiesz pan zgubili ją, kasę oddamy niedługo, a numer listu przewozowego to
    po co jak mówię że zgubili?".

    Arek

  • 2. Data: 2009-10-12 15:22:17
    Temat: Re: Pytanie o zakres obowiązków Policji - Allegro
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "arek" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > "Chciałbym wezwać pana do siebie w celu podpisania wniosku o umorzenie
    > sprawy, bo osoba na którą złożył pan doniesienie, zgłosiła, że oddała panu

    Nie odpuszczaj. Sprawe oni moga umorzyc - jak chca - a Ty sie odwolasz.
    Sprawy o oszustwa (przez obce osoby) scigane sa z urzedu i Ty nie musisz
    podpisywac zadnego wniosku jesli uwazaja, ze nalezy umorzyc.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-10-12 15:28:35
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "arek" <n...@m...pl> wrote
    > Takie krótkie pytania: czy pan policjant może zadzwonić i powiedzieć:
    > "Chciałbym wezwać pana do siebie w celu

    Może, może też wysłać Ci pocztą wezwanie.
    Tylko, kto ma składać ten wniosek o umorzenie?
    Może policjant nie tyle umorza wobec znamion p-stwa, co wobec niskiej
    szkodliwości (jeśli się pojednacie) chce umorzyć.

> [...]
    > traktowany jako świadome oszustwo?
    > Czy zwrot pieniędzy po jakimś czasie "oczyszcza" sprzedawcę w oczach

    Do znamion oszustwa wchodzi wprowadzenie w błąd, celem uzyskania korzyści.
    Musisz mieć dowody na obie przesłanki, ciekawe co tam zebrała Policja. Jeśli
    więc wprowadza Cię w błąd (mówi, że wysłał paczkę, a nie wysłała), ale nie
    robie tego w celu uzyskania korzyści (np. ma bajzel, ktoś inny wysyła towar
    etc.) oszustwo nie zachodzi. Granica jest płynna. Jeśli w firmie to
    jednostkowe przypadki, zwykle umorzenie, jeśli by się poskarżyło więcej
    osób, albo jekieś inne dowody, to może i sprawa o oszustwo by wyszła.

  • 4. Data: 2009-10-12 15:38:08
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    > Nie odpuszczaj. Sprawe oni moga umorzyc - jak chca - a Ty sie odwolasz.
    > Sprawy o oszustwa (przez obce osoby) scigane sa z urzedu i Ty nie musisz
    > podpisywac zadnego wniosku jesli uwazaja, ze nalezy umorzyc.

    Dzięki! Miałem nadzieję, że któryś z Was jest on line :)

    A co w takim razie mam powiedzieć policjantowi? Ja bym chciał tylko
    jednego - niech skonfrontują mail od sprzedawcy wysłany do mnie, w którym
    sprzedawca podał nr listu przewozowego oraz mail od sprzedawcy do Allegro
    (dostałem automatyczną kopię wniosku), w którym domaga się zwrotu prowizji
    bo paczka nie została wysłana.

    Przecież jeśli sprzedawca nie ma listu przewozowego to jasne jest, że paczki
    nie nadał, a tym samym chyba powinien mi oddać pieniądze dwa tygodnie
    temu...

    A, jeszcze jedno - w powiadomieniu było jak byk: proszę wpłacić środi na
    konto - i nie było numeru. Poprosiłem o numer konta wypełniając wniosek
    wysyłki (deklaracja sposobu płatności, adres wysyłki itp) a sprzedawca po
    dwóch dniach numer konta mi przysłał - przecież nie dla żartu???

    Mam być na komisariacie ok 18-19. Co powiedzieć? Sprawdziłem dziś konto -
    pieniądze sprzedawca faktycznie oddał, ale w komentarzach oczywiście mi
    naubliżał od oszustów i jakoś nie mam ochoty mu odpuścić. Tym bardziej że
    podobne ghistorie już mu się raczej zdarzały (200 pozytywów, ale kilka
    neutrali i negatywów za coś takiego jak u mnie) a i reszta z kupujących na
    tej "mojej" aukcji została bez towaru (o to pytałem, to napisali, nie wiem
    czy płacili).

    Arek

  • 5. Data: 2009-10-12 15:50:55
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Może policjant nie tyle umorza wobec znamion p-stwa, co wobec niskiej
    > szkodliwości (jeśli się pojednacie) chce umorzyć.
    Właściwie to on coś takiego podobniebrzmiącego:) powiedział o pojednaniu...
    Ja odpowiedziałem, że zwrot pieniędzy (sprawdziłem - był) to dla mnie nie
    wszystko, bo przecież policja może sprawdzić, że nr konta i nadania mailem
    przyszedł - a na prawdę paczki pewnie nie nadano. Więc była próba oszukania.
    A policjant na to, że w takim razie droga cywilna...

> [...]
    > firmie to jednostkowe przypadki, zwykle umorzenie, jeśli by się poskarżyło
    > więcej osób, albo jekieś inne dowody, to może i sprawa o oszustwo by
    No ale podanie numeru listu? Że niby wysłał paczkę do cioci, a wydawało mu
    się, że tam był towar z aukcji, więc każdemu kto pytał - "panie, paczka
    wyszła?" odpowiadał z przekonaniem i bez złej woli "wyszła, wyszła"??? No
    tak, tego mu nie udowodnię. A odwetowy komentarz i nazwanie mnie oszustem
    zapewne było pod wpływem szoku, bo od tygodnia wydzwaniałem do niego
    codziennie pytać o prawidłowy numer listu przewozowego _do mnie_ a nie do
    cioci. I poczuł się biedaczek ofiarą znęcania psychicznego... Pewnie dlatego
    groził, że jak nie usunę negatywnego komentarza, to będę musiał sprzedać
    mieszkanie, żeby się z sądu wykaraskać... Ze strachu i osaczenia.

    A poważnie - czy policja powinna sprawdzić ten list? Bo myślę, że oni od
    piątku wieczorem nic nie zrobili poza zapytaniem o sprzedawcy "co jest
    grane" i usłyszeniem "nic, przecież oddaliśmy kasę więc niech się facet
    odczepi".

    Arek

  • 6. Data: 2009-10-12 21:37:41
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "arek" <n...@m...pl> wrote
    > Właściwie to on coś takiego podobniebrzmiącego:) powiedział o
    > pojednaniu...

    Nie masz obowiązku się pojednać. Masz zeznawać prawdę i tylko tyle jest
    Twoim obowiązkiem, reszta to dobra wola. Jeśli umorzenie dojdzie do skutku
    masz prawo zażalenia.

    > przecież policja może sprawdzić, że nr konta i nadania mailem przyszedł -
    > a na prawdę paczki pewnie nie nadano. Więc była próba oszukania.

    Niekoniecznie była to próba oszukania, samo przekazanie informacji o numerze
    nadania mogło wynikać z błędu etc., musiałby być dowód, że umyślnie nigdy
    nie miał zamiaru Ci tego wysyłać. Mógł zgubić pracownik sprzedawcy,
    niekonicznie przewoźnik, wtedy to nie oszustwo.

    > A policjant na to, że w takim razie droga cywilna...

    Droga cywilna właśnie nie, bo już roszczenie spełnił, więc o co się jeszcze
    procesować... o odsetki chyba. Jeśli chcesz, aby dostał ekstra karę to tylko
    droga karna, ale coś mi się nie wydaje, aby to była sprawa tego kalibru, aby
    ją pod kk rzucać.

  • 7. Data: 2009-10-13 05:21:03
    Od: to <t...@a...xyz>

    arek wrote:

    > Takie krótkie pytania: czy pan policjant mo?e zadzwoniae i powiedzieae:
    > (...)

    Piszesz strasznie chaotycznie i trudno zrozumieć o co Ci dokładnie
    chodzi. Wcale bym się nie zdziwił, gdyby Twój kontrahent po prostu się z
    Tobą nie dogadał i stąd całe zamieszanie. Generalnie sam fakt, że ktoś
    coś wysłał za późno albo za coś za późno zapłacił nie oznacza oszustwa.
    Bardzo upraszczając musiałbyś udowodnić kontrahentowi złe intencje (np.
    od początku nie zamierzał Ci nic wysłać i wprowadził Cię w błąd chcąc
    obracać przez miesiąc Twoją gotówką).

    --
    cokolwiek

  • 8. Data: 2009-10-13 10:05:22
    Od: "Michał Gut" <m...@w...pl>

> [...]
    > procesować... o odsetki chyba. Jeśli chcesz, aby dostał ekstra karę to
    > tylko droga karna, ale coś mi się nie wydaje, aby to była sprawa tego

    wyzwal go w komentarzach od oszustow a to podpada pod pomowienie, prawda?
    za to sie mu odszkodowanie nalezy;)

    no wlasnie ciekawe jak wycenic takie straty moralne:)