  • 1. Data: 2009-10-12 10:45:59
    Temat: Publikowanie w sieci własnych opinii np. na blogu a cenzura i odpowiedzialność karna
    Od: PiotrAF <p...@n...poczta.onet.pl>

    Witam wszystkich,
    Od pewnego czasu chodzi mi po głowie publikowanie w sieci własnych opinii
    np. na blogu, nt. osób publicznych i wydarzeń w kraju i zagranicą itp.
    Nie chciałbym jednak by ktoś mnie kiedyś pozwał bo mu się nie spodoba
    moja opinia lub poczuje się urażony.
    Z drugiej strony mam złe doświadczenia np. z onet.pl w zakresie cenzury -
    kilka lat temu mój dostwca internetu, łamiąc umowę, bezprawnie odciął mi
    internet i kablówkę. Opublikowałem treść i opis zdarzenia na swoich
    stronach a onet.pl po jednostronny otrzymaniu maila od dostawcy internetu
    zablokował mi stronę.
    Tak więc:
    a) Jak to jest z wolnością słowa w ww. zakresie i odpowiedzialnością
    b) Czy możecie polecić któryś blog który sprawdza się w zakresie braku
    cenzury - oczywiście nie całkowitej ale przynajmniej jednostronnej by w
    sytuacjach konfliktowych chociaż rozmawiał z drugą stroną
    Może ktoś ma już jakieś doświadczenia w tym zakresie? Jakieś inne
    podpowiedzi? Gdzie szukać w necie wiarygodnych informacji na ten temat i
    ewentualnie czy dopisywać jakieś formułki do publikacji typu "Wyrażam
    wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54
    Konstytucji RP" czy coś w tym stylu.
    --
    best regards
    PiotrAF

  • 2. Data: 2009-10-12 13:45:37
    Od: piotrl <p...@g...com>

    Poczytaj blog Olgierda - http://olgierd.bblog.pl/
    Opisał swoje przygody z art. 212 par 1 k.k.

    ROZDZIAŁ XXVII

    Przestępstwa przeciwko czci i nietykalności cielesnej

    Art. 212. § 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę
    prawną lub jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej o
    takie postępowanie lub właściwości,które mogą poniżyć ją w opinii
    publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego
    stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności,

    podlega grzywnie, karze ograniczenia albo pozbawienia wolności do
    roku.

    § 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą
    środków masowego komunikowania,

    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2.

    § 3. W razie skazania za przestępstwo określone w § 1 lub 2 sąd może
    orzec nawiązkę na rzecz pokrzywdzonego, Polskiego Czerwonego Krzyża
    albo na inny cel społeczny wskazany przez pokrzywdzonego.

    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 odbywa się z
    oskarżenia prywatnego.

    Art. 213. § 1. Nie ma przestępstwa określonego w art. 212 § 1, jeżeli
    zarzut uczyniony niepublicznie jest prawdziwy.

    § 2. Nie popełnia przestępstwa określonego w art. 212 § 1 lub 2, kto
    publicznie podnosi lub rozgłasza prawdziwy zarzut służący obronie
    społecznie uzasadnionego interesu; jeżeli zarzut dotyczy życia
    prywatnego lub rodzinnego, dowód prawdy może być przeprowadzony tylko
    wtedy, gdy zarzut ma zapobiec niebezpieczeństwu dla życia lub zdrowia
    człowieka albo demoralizacji małoletniego.

    Art. 214. Brak przestępstwa wynikający z przyczyn określonych w art.
    213 nie wyłącza odpowiedzialności sprawcy za zniewagę ze względu na
    formę podniesienia lub rozgłoszenia zarzutu.

  • 3. Data: 2009-10-12 13:53:16
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 06:45:37 -0700, piotrl napisał(a):

    > Poczytaj blog Olgierda - http://olgierd.bblog.pl/ Opisał swoje przygody
    > z art. 212 par 1 k.k.

    A nawet art. 212 par. 2 kk ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 4. Data: 2009-10-12 14:00:48
    Od: piotrl <p...@g...com>

    Mój błąd :) masz racje 2 jest bardziej popularna

  • 5. Data: 2009-10-12 14:16:57
    Od: ant <a...@n...tld>

    PiotrAF wrote:
    > b) Czy możecie polecić któryś blog który sprawdza się w zakresie braku
    > cenzury - oczywiście nie całkowitej ale przynajmniej jednostronnej by w
    > sytuacjach konfliktowych chociaż rozmawiał z drugą stroną

    Własny hosting, najlepiej w Chinach ;) i np. WordPress.

  • 6. Data: 2009-10-14 00:54:48
    Od: PiotrAF <p...@n...poczta.onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 16:16:57 +0200, ant napisał(a):

    > Własny hosting, najlepiej w Chinach ;) i np. WordPress.

    Własny hosting mam na rootnode.net - serwery w Amsterdamie chyba, ale jak
    to się ma do mojego obywatelstwa i miejsca pobytu? w znaczeniu
    odpowiedzialności.
    Chiny to akurat chyba szybciej by się dogadały w zakresie zamknięcia
    stron z rządem RP lub US.
    Najbardziej mi zależy na hostingu który najpierw powiadomi że coś jest
    niezgodne i spróbuje wyjaśnić a nie po prostu zamyka - oczywiście chodzi
    mi o zwyczajowe postępowanie bo w regulaminie na pewno musi być inaczej.

    --
    pozdrawiam
    PiotrAF

  • 7. Data: 2009-10-15 22:07:33
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 10:45:59 +0000 (UTC), PiotrAF napisał(a):

> [...]
    > np. na blogu, nt. osób publicznych i wydarzeń w kraju i zagranicą itp.
    > Nie chciałbym jednak by ktoś mnie kiedyś pozwał bo mu się nie spodoba

    no tak, teraz taka moda, w zasadzie politycy aby zaistnieć prowadzą blogi,
    bo tu najszybciej mogą zareagować na wydarzenia, a do TV czy radia nie
    wszystkich zapraszają

    oczywiście nikt nie zabrania wyrażania opinii, ale nigdy nie wiadomo jakie
    sformuowanie kogo może dotknąć, ale przez niektórych sprawy sądowe są
    traktowane jako darmowa reklama; gdzieś czytałem, że jak na sprawę nie
    przyjdzie nikt, nie ma mediów, to strony dochodzą do porozumienia, wycofują
    oskarżenia i rozchodzą się każdy w swoją stronę;
    a jeśli jest szum medialny... to ciągną to, nawet jeśli pozbawione jest
    sensu

    co do hostingu czy bloga, to zazwyczaj nie cackają się, bo po prostu ruch
    jest za duży, najwyżej przed zablokowaniem skasowaniem naradzą się u siebie
    we własnym gronie, czy narusza czy nie narusza;
    serwer prywatny - moderator jest panem i królem, jak czyta 60 wynurzeń na
    godzinę to zbytnio nie ma czasu na dyskusję z publikującym...

    na portalach społecznościowych to często się spotykam, że ostrzeżenia dają
    zanim usuną

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Antyki http://foto.3mam.net/antyki/antyki_6.php

  • 8. Data: 2009-10-16 12:50:09
    Od: "Imiennika" <i...@v...pl>

    > co do hostingu czy bloga, to zazwyczaj nie cackajš się, bo po prostu ruch
    > jest za duży, najwyżej przed zablokowaniem skasowaniem naradzš się u siebie
    > we własnym gronie, czy narusza czy nie narusza;

    własnie tak robią

  • 9. Data: 2009-10-17 21:50:59
    Od: PiotrAF <p...@n...poczta.onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 13:53:16 +0000, Olgierd napisał(a):

    > A nawet art. 212 par. 2 kk ;-)

    Dzięki Wam obu - to cenny link.
    A jak się ma pisanie na serwerze w innym kraju do odpowiedzialności w
    naszym? Prawo którego kraju ma zastosowanie? Jest to gdzieś po ludzku
    wyjaśnione może?

    --
    pozdrawiam
    PiotrAF

  • 10. Data: 2009-10-18 07:16:23
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 17 Oct 2009 21:50:59 +0000, PiotrAF napisał(a):

    > A jak się ma pisanie na serwerze w innym kraju do odpowiedzialności w
    > naszym? Prawo którego kraju ma zastosowanie? Jest to gdzieś po ludzku
    > wyjaśnione może?

    Art. 32 par. 2 w zw. z par. 1 pkt 3 kpk na ten przykład.