  • 1. Data: 2004-10-03 13:17:40
    Temat: Przysięga przed polskim sądem
    Od: "idiom" <i...@v...pl>

    Witajcie
    Na grupie rodzinnej wywiązała się dyskusja na temat "fałszywych zeznań" przed
    polskim sądem. Ponieważ zdarzyło mi się wziąć w niej udział, zależy mi na
    ustaleniu, jak jest w rzeczywistości. Wygooglałam sobie odpowiedź, którą znałam
    już wcześniej ;) ale nie sądzę, aby to przekonało moich interlokutorów. Czy
    zatem może mi ktoś odpowiedzieć prosto na 2 pytania?

    1. Czy przed polskimi sądami składa się przysięge, że będzie się mówić prawdę ?
    2. Czy pouczenie o konieczności składania prawdziwych zeznań i odebranie
    przyrzeczenia o składaniu takowych dotyczy z marszu wszystkich uczestników
    procesu czy tylko świadków i czy jest często praktykowane w przypadku stron
    procesów przed sądami rodzinnymi?

    Z góry dziękuję :)

    pozdrawiam

    Monika

  • 2. Data: 2004-10-03 13:43:52
    Temat: Re: Przysięga przed polskim sądem
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Uzytkownik idiom <i...@v...pl> w poscie
    news:3352.000002f4.415ffbf3@newsgate.onet.pl napisal, co nastepuje:

    Znam sie tylko na postepowaniu karnym. Jest tak:

    > 1. Czy przed polskimi sądami składa się przysięge, że będzie się
    > mówić prawdę ?

    Istnieje instytucja "przyrzeczenia" swiadka (art 187 kpk) - jesdnak w
    rzeczywistosci jest to "martwa" instytucja - Sad bowiem "moze odstapic od
    odebrania przyrzeczenia, jesli obecne strony nie sprzeciwiaja sie temu" -
    art 187 par. 2kpk
    W praktyce sad pyta retorycznie polslowkiem - na co prokurator i obronca
    przytakuja, ze nie trzeba.

    Jesli juz sklada przyrzeczenie, to odbywa sie to wg roty okreslonej w art.
    188 par1. - wszyscy wtedy - nawet sad musza powstac.

    Nie odbiera sie przyrzeczen od osob ponizej 17 lat, chorych psychicznie, w
    pewnych okolicznosciach oslabiajacych zaufanie do swiadka (art 189 pkt 3)
    oraz gdy byl prawomocnie skazany za skladanie falszywych zeznan.

    To przyrzeczenie jest jednak "papierowe" , gdyz zlozenie falszywych zeznan
    po zlozeniu przyrzeczenia nie jest wg kodeksu karnego typem kwalifikowanym,
    czyli nie wiaze sie z zaostrzona odpowiedzialnoscia karna (chociaz na pewno
    sad wymierzy troche ostrzejsza kare - ale tylko w ramach "sedziowskiego
    wymiaru kary".

    > 2. Czy pouczenie o konieczności składania prawdziwych zeznań i
    > odebranie przyrzeczenia o składaniu takowych dotyczy z marszu
    > wszystkich uczestników procesu czy tylko świadków

    Przyrzeczenie dotyczy jeszcze jeszcze bieglych. Jesli biegly jest "ad hoc",
    to sklada przyrzeczenie podobnie jak swiadek (i podobnie jak on w praktyce
    tego nie robi) wg roty z art. 197 par 1 kpk. Jesli jest to biegly sadowy,
    wowczas sklada tylko raz przysiege, gdy staje si ebieglym sadowym i pozniej
    juz nie musi tego robic.

    Oczywiscie oskarzony zadnych przyrzeczen nie sklada (jak jak na
    amerykanskich filmach), gdyz polska procedura daje mu prawo do mowienia tego
    na co ma ochote - moze klamac bezkarnie do woli i zadne przysiegi tego nie
    zmieniaja.

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Rozwiązywanie zadań, pisanie prac.
    www.wszechwiedza.pl

  • 3. Data: 2004-10-03 15:00:09
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    a Jezeli sedzia mnie sie pyta o przysiege a ja mowie, nie nie przysiegam
    mowic prawdy
    to co wtedy ? :-)

    P.

  • 4. Data: 2004-10-03 15:09:49
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Uzytkownik Przemek R.
    pl> w poscie
    news:cjp45t$3pi$1@inews.gazeta.pl napisal, co nastepuje:

    > a Jezeli sedzia mnie sie pyta o przysiege a ja mowie, nie nie
    > przysiegam mowic prawdy
    > to co wtedy ? :-)

    Art 287 par 1 kpk - kara pieniezna do 3000 zl

    Pzodrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2004-10-03 15:10:03
    Od: "Zbig.T" <z...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
    > a Jezeli sedzia mnie sie pyta o przysiege a ja mowie, nie nie przysiegam
    > mowic prawdy
    > to co wtedy ? :-)

    Sąd nie pyta Ciebie czy chcesz złożyć przysięgę, tylko na wniosek stron żąda
    od Ciebie jej złożenia, wtedy masz obowiązek ją złożyć, w przeciwnym razie
    sąd może nałożyć na Ciebie karę porzadkową.
    Jako świadek zostajesz również uprzedzony o konsekwencjach składania
    fałszywych zeznań wynikających z treści art.233kk. Ważne jest to czy
    faktycznie zeznasz nieprawdę i czy zostanie Ci to udowodnione.

  • 6. Data: 2004-10-03 15:50:58
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Art 287 par 1 kpk - kara pieniezna do 3000 zl

    zawsze to lepsze niz wiezienie :)
    a czy to jest jednorazowa oplata (chodzi o jedna sprawe) czy przy kazdej
    rozprawie
    3 000 ? :)

    P.

  • 7. Data: 2004-10-03 15:52:19
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > fałszywych zeznań wynikających z treści art.233kk. Ważne jest to czy
    > faktycznie zeznasz nieprawdę i czy zostanie Ci to udowodnione.

    no dobra, ale czlowiek bywa omylny.

    Czy musza udowodnic mi ze JA wiedzialem ze jest inaczej czy w ogole ze
    bylo inaczej niz mowilem?

    P.

  • 8. Data: 2004-10-03 15:59:01
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Uzytkownik Przemek R.
    pl> w poscie
    news:cjp750$et9$1@inews.gazeta.pl napisal, co nastepuje:

    > zawsze to lepsze niz wiezienie :)
    > a czy to jest jednorazowa oplata (chodzi o jedna sprawe) czy przy
    > kazdej rozprawie
    > 3 000 ? :)

    Tzn w kwestii odmowy zlozenia przysiegi -w danej sprawie raczej jednorazowa.
    Jesli nie bedziesz chcial zeznawac, to ZTCW jest tak:
    1. pierwsza kara pieniezna
    2. ponowna kara pieneizna
    3. aresztowanie (max 30 dni)

    Jesli odcierpisz te 3 kary, to juz mozesz w danej sprawie nie zeznawac -
    wiecej Ci juz nie grozi :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2004-10-03 16:45:30
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik SDD napisał(a) w wiadomości news:cjp7m1$pqs$1@news.onet.pl:

> [...]
    > 2. ponowna kara pieneizna
    > 3. aresztowanie (max 30 dni)
    >
    > Jesli odcierpisz te 3 kary, to juz mozesz w danej sprawie nie zeznawac -

    A może jeszcze art. 239 kk pod pewnymi warunkami.

    --
    JOHNSON :)

  • 10. Data: 2004-10-04 14:39:25
    Od: "Zbig.T" <z...@g...pl>

    > no dobra, ale czlowiek bywa omylny.
    > Czy musza udowodnic mi ze JA wiedzialem ze jest inaczej czy w ogole ze
    > bylo inaczej niz mowilem?
    > P.

    Oczywiście, że człowiek może sie pomylić lub nie pamiętać dokładnie faktów.
    Wtedy zeznając należy to przed sądem powiedzieć, że się dokładnie nie
    pamięta.
    Składanie falszywych zeznań jest przestęstwem umyślnym i tą umyslność sąd
    musi udowodnić,
    tj,. że celowo i z pełną świadomością złożyłeś falszywe zenania.