  • 31. Data: 2004-05-15 20:34:28
    Temat: Re: Przestepstwo komputerowe - przeszukanie i konsekwencje...
    Od: "Falkenstein" <P...@i...pl>

    Użytkownik "pioootr" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:c85ud8$iv4$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Falkenstein" <P...@i...pl> napisał w
    wiadomości

    > decode]>

    > A jeśli ktoś mi "podrzuci" ? Tzn. mam kilkadziesiąt oryginalnych płyt (z
    > czasopism), które trzymam nie w kartonowych kopertach, ale poprzekładałem
    je
    > do standardowych opakowań. Pożyczam je nieletnim siostrzeńcom do
    > przejrzenia, oni oddają przez pomyłkę razem z kilkoma swoimi pirackimi
    > płytami. A tu na nieszczęście kontrola policyjna. Czy w takim przypadku
    > ponoszę odpowiedzialność ?

    o, i tu własnie staje się widoczna subtelna różnica między "nabyciem" a
    "posiadaniem"

    --
    Falkienstein

  • 32. Data: 2004-05-15 20:54:34
    Temat: zeby zakonczyc definitywnie temat - cytat z wykladu dr adamskiego
    Od: sebol <i...@a...pl>

    Cytat z wykładu wygłoszonego przez Dr hab. Andrzeja Adamskiego (Katedra
    Prawa Karnego i Polityki Kryminalnej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w
    Toruniu)...

    * * *

    Czy używanie nielegalnych kopii prawnie chronionych programów
    komputerowych jest w Polsce przestępstwem ?

    Nie. Polski ustawodawca nie przyjął takiego rozwiązania (zalecanego
    przez rekomendację Rady Europy nt. Przestępstw Komputerowych z 1989 r.).
    Zdecydował się natomiast na objęcie zakazem karnym szeregu innych form
    naruszeń autorskich praw majątkowych w odniesieniu do programów
    komputerowych, takich jak ich nieuprawnione: zwielokrotnianie [art. 117
    ustPrAut], kopiowanie [art. 278 § 2 k.k.], rozpowszechnianie [art. 116
    ustPrAut] oraz paserstwo [art. 118 ustPrAut , art. 293 k.k.].

    Podaję tez treść wspomnianych w cytacie artykułów definiujących
    przestępstwa komputerowe
    Art. 117. 1. (Prawo Autorskie) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego
    warunkom w celu rozpowszechnienia utrwala lub zwielokrotnia cudzy utwór
    w wersji oryginalnej lub w postaci opracowania, artystyczne wykonanie,
    fonogram, wideogram lub nadanie, Podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    Zwrócić należy uwagę na konstrukcję tego przepisu, a w szczególności
    warunkowanie popełnienia przestępstwa od celu dokonywanych działań czyli
    utrwalania lub zwielokrotnia. O przestępstwie możemy mówić jedynie wtedy
    kiedy są to działania podjęte w celu rozpowszechniania. Wiec
    posiadanie zainstalowanego windowsa bez licencji nie podpada pod ten
    przepis.

    Art. 278 § 1 (K.K) . Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz
    ruchomą, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. Tej samej karze, podlega kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Tym razem fakt popełnienia przestępstwa uwarunkowany jest działaniem w
    celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc dotyczy tylko handlujących
    piratami lub osób wykorzystujących nielegalne oprogramowanie w
    prowadzonej działalności gospodarczej.

    Art. 116. 1. (P.A) Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom
    rozpowszechnia cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci
    opracowania, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie,
    Podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Nie wymaga komentarza

    Art. 118. 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący
    nośnikiem utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu
    rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew
    jego warunkom nabywa lub pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten
    przyjmuje lub pomaga w jego ukryciu, podlega karze pozbawienia wolności
    od 3 miesięcy do lat 5.

    W celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc nie wymaga komentarza.

    Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,
    § 2. W przypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
    Art. 292 § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących
    okoliczności powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą
    czynu zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz
    przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie , karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca
    Art. 293 § 1. Przepisy Art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do
    programu komputerowego.

    Niebezpieczne przepisy, ale tylko na pierwszy rzut oka. Bo dotyczą
    paserstwa czyli np. przyjęcia rzeczy pochodzącej z przestępstwa (np.
    skopiowanego windowsa od kolegi ? przestępstwo kolegi polega na
    nielegalnym rozpowszechnianiu, patrz odpowiednie przepisy wyżej), ale
    jeśli sami dokonaliście kopii oryginalnego windowsa kolegi (co nie jest
    przestępstwem jeśli nie zrobiliście tego w celu rozpowszechnienia lub
    uzyskania korzyści majątkowej) to o paserstwo nie można posądzić.

    Podsumowując posiadanie i używanie nielegalnego oprogramowania w Polsce
    nie jest przestępstwem, więc rzekome naloty Policji są całkowicie
    bezpodstawne.

    * * *

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 33. Data: 2004-05-15 21:36:42
    Od: "KRF" <x...@x...xx>

    Użytkownik "sebol" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > celu osiągnięcia korzyści majątkowej, więc dotyczy tylko handlujących
    > piratami lub osób wykorzystujących nielegalne oprogramowanie w

    Ciekawy wniosek...
    Szkoda tylko, że według art.115 par 4. KK, korzyścią majątkową lub osobistą
    jest korzyść zarówno dla siebie, jak i dla kogo innego, więc jest tak jakby
    bez sensu.

  • 34. Data: 2004-05-16 12:27:07
    Od: mad <p...@g...pl>

    On Sat, 15 May 2004 21:00:42 +0200, "Daniel Lisowski"
    <q...@j...gb.barg.cy [use ROT13 to decode]> wrote:

    >Nie bardzo rozumiem. W ktorym miejscu bzdura???
    sebol ma racje idz lepiej do biblioteki...

    Pozdrowienia Mad

  • 35. Data: 2004-05-16 20:12:24
    Od: sebol <i...@a...pl>

    KRF wrote:

> [...]
    > jest korzyść zarówno dla siebie, jak i dla kogo innego, więc jest tak jakby

    wrecz odwrotnie. Zresztą nie ma sie co przekomarzać - ja nie czuje sie
    na siłach negować opnii fachowców.

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 36. Data: 2004-05-17 16:18:55
    Od: "KRF" <x...@x...xx>

    > niestety bzdury. Proponuje raczej z raz zajrzec do komentarza KK a nie
    > probowac interpretowac przepisow jak ci wygodnie.

    Od kiedy to komentarze stanowią obowiązujące prawo?

  • 37. Data: 2004-05-18 13:25:09
    Od: "Falkenstein" <P...@i...pl>

    Użytkownik "KRF" <x...@x...xx> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "sebol" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Od kiedy to komentarze stanowią obowiązujące prawo?

    stanowić nie stanowią - ale wskazują na przyjety kierunek interpretacji.

  • 38. Data: 2004-05-18 17:09:47
    Od: "KRF" <x...@x...xx>

    > stanowić nie stanowią - ale wskazują na przyjety kierunek interpretacji.

    Ale można znaleźć komentarz, którego autor zajmuje zupełnie inne stanowisko.
    I co wtedy?
    Albo jak w przypadku tamtego wykładu, pominie jakiś przepis.

  • 39. Data: 2004-05-18 20:02:00
    Od: "Jerzy Wawrzyniak" <J...@k...chip.pl>

    Użytkownik "Falkenstein" <P...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "KRF" <x...@x...xx> napisał w wiadomości

    > stanowić nie stanowią - ale wskazują na przyjety kierunek interpretacji.

    A co to jest za przepis, który wymaga interpretacji? Niestety nieprecyzyjne
    przepisy uchwalane przez Sejm RP są już regułą.

    --
    Jerzy Wawrzyniak
    J...@k...chip.pl

  • 40. Data: 2004-05-19 10:44:32
    Od: b...@p...onet.pl

    > rotfl? a dlaczego? Taka jest prawda. Karalne jest nabycie, karalne jest
    > rozpowszechnianie, ale posiadanie karalne nie jest. Tak samo jak nie karalne
    > jest posiadanie kradzionego samochodu.

    To, że prof. Adamski jako jedyny zajmuje się prawem komputerowym na taką
    skalę, nie znaczy, że ma rację.

    Nabycie jest karalne i kradzież (skopiowanie) też.