  • 1. Data: 2004-05-14 19:22:53
    Temat: Polisa posagowa PZU jak walczyć? Proszę o rady:)
    Od: "zasiu" <z...@g...pl>

    Witam!

    W 1986 roku rodzice założyli mi polisę ubezpieczeniową w PZU (powszechnie
    znaną jako "polisa posagowa"). Okres ubezpieczenia to 18 lat, suma
    ubezpieczenia - 200 000 zł (wpłata 980 zł co miesiąc), corocznie zwiększane
    o 8,8% (czyli wartość polisy po 18 latach to ok. 500 000 zł).

    Kilka dni temu otrzymałem od PZU pismo, że upłynął okres mojego
    ubezpieczenia i mogę odebrać świadczenia - całe 1 540 zł. Moim zdaniem kwota
    ta jest mocno zaniżona, zamierzam się odwołać lub złożyć sprawę do sądu.
    Problem jednak w tym, że nie wiem, jaka kwota mi przysługuje i jakiej
    powinienem oczekiwać. Czy ktoś z szanownych grupowiczów przechodził przez to
    i wie, w jaki sposób należy obliczyć właściwą kwotę?

    Będę wdzęczny za wszelką pomoc i rady

    pozdrawiam,
    zasiu

    mail: zasiu[at]gower.pl

    ----------------

    (www: www.m42.republika.pl)

  • 2. Data: 2004-05-14 19:37:51
    Temat: Re: Polisa posagowa PZU jak walczyć? Proszę o rady:)
    Od: 007 <a...@N...gazeta.pl>

    Agent(ka) zasiu nadał(a) zaszyfrowaną depeszę:

> [...]
    > ubezpieczenia - 200 000 zł (wpłata 980 zł co miesiąc), corocznie zwiększane
    > o 8,8% (czyli wartość polisy po 18 latach to ok. 500 000 zł).

    po pierwsze: zle liczysz - pewnie pomnozyles 8,8%x18x200 000 - to pierwszy
    blad - w takich przypadkach liczy sie "procent skladany" - mnie wyszlo
    ok.900 000
    po drugie: chyba nie wziales pod uwage, ze te 200 000 to bylo przed
    denominacja, a teraz chcesz 500 000 NOWYCH??
    po trzecie: to nie wina PZU, ze w kraju szalala inflacja na poczatku lat
    90. i nie bylo odpowiednich insrumentow, aby zapobiegac takim przypadkom
    jak Twoj (tym powinno zajac sie panstwo)

    > Kilka dni temu otrzymałem od PZU pismo, że upłynął okres mojego
    > ubezpieczenia i mogę odebrać świadczenia - całe 1 540 zł. Moim zdaniem kwota
    > ta jest mocno zaniżona,

    obecnie te Twoje 500 000 to 50zl wiec chyba jednak zawyzyli;)

    > Będę wdzęczny za wszelką pomoc i rady

    prosze bardzo, moze cos troszke rozjasnilem

    > pozdrawiam,
    > zasiu

    ja rowniez

    --
    ___ ___ ___
    | | |_ |
    | 0 | 0 |/ /
    |___|___|_/

  • 3. Data: 2004-05-14 20:23:11
    Od: "zasiu" <z...@g...pl>

    > po pierwsze: zle liczysz - pewnie pomnozyles 8,8%x18x200 000 - to pierwszy
    > blad - w takich przypadkach liczy sie "procent skladany" - mnie wyszlo
    > ok.900 000

    Możesz przybliżyć mi metodykę tych obliczeń?

    > po drugie: chyba nie wziales pod uwage, ze te 200 000 to bylo przed
    > denominacja, a teraz chcesz 500 000 NOWYCH??

    Bez przesady;) Przy zakładaniu polisy suma ubezpieczenia pozwalała na kupno
    samochodu (to były spore pieniądze biorąc pod uwagę, że średnia płaca w
    1986 roku to 25000). A czy te 1,5 tys to tak dużo za kilka lat odkładania?
    IMHO nie.

    > po trzecie: to nie wina PZU, ze w kraju szalala inflacja na poczatku lat
    > 90. i nie bylo odpowiednich insrumentow, aby zapobiegac takim przypadkom
    > jak Twoj (tym powinno zajac sie panstwo)

    PZU jako firma typowo finansowa ma większe możliwości obrony przed takimi
    zjawiskami, jak hiperinflacja (i pewnie je wykorzystałą). Dlaczego to ja mam
    ponosić koszty hiperinflacji?

    > obecnie te Twoje 500 000 to 50zl wiec chyba jednak zawyzyli;)

    Nasuwa się pytanie: czy zawyżyli uczciwie (sprawiedliwie)?

    > prosze bardzo, moze cos troszke rozjasnilem

    dzięki:)

    pozdr
    zasiu

  • 4. Data: 2004-05-14 20:59:28
    Od: 007 <a...@N...gazeta.pl>

    Agent(ka) zasiu nadał(a) zaszyfrowaną depeszę:

    > Możesz przybliżyć mi metodykę tych obliczeń?

    juz nie pamietam wzoru, ale chodzi o to, ze przeciez liczysz procent od
    nowej, powiekszonej sumy

> [...]
    > zjawiskami, jak hiperinflacja (i pewnie je wykorzystałą). Dlaczego to ja mam

    ja wiem ile to wtedy bylo warte, ale PZU to byla wtedy calkowicie
    panstwowa firma, nic sama nie decydowala, wiec jak sobie wyobrazasz ta
    obrone? w tamtym czasie banknoty o nowych wyzszych nominalach pojawialy
    sie srednio 1 na rok (5000, 10000, 20000, itd) - no i dodrukowywano nowe i
    podwyzszano place - taka byla "recepta" panstwa na ta sytuacje, wiec czego
    Ty wymagasz od firmy? ale do sadu isc mozesz, masz prawo.
    pzdr

    --
    ___ ___ ___
    | | |_ |
    | 0 | 0 |/ /
    |___|___|_/

  • 5. Data: 2004-05-14 22:58:43
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    zasiu wrote:
    > Problem jednak w tym, że nie wiem, jaka kwota mi przysługuje i jakiej
    > powinienem oczekiwać. Czy ktoś z szanownych grupowiczów przechodził przez to
    > i wie, w jaki sposób należy obliczyć właściwą kwotę?

    W odniesieniu do średnich zarobków, a potem zmniejszyć tak aby rozłozyć
    ryzyko na obie strony. Nie bać się sądu, na pewno będzie więcej niż
    proponuje PZU. Zgłoś się do Federacji Konsumentów albo
    miejskiego/powiatowego rzecznika konsumentów.

    KG

  • 6. Data: 2004-05-15 08:05:16
    Od: Tomek<t...@p...onet.pl>

> [...]
    > powinienem oczekiwać. Czy ktoś z szanownych grupowiczów
    przechodził przez to
    > i wie, w jaki sposób należy obliczyć właściwą kwotę?

    Najlepiej chyba przeliczyc w odniesieniu do srednich plac, bo nie
    bedziesz miec problemu ze znalezieniem takiego wykazu, z poza tym
    jest to dosc sensowny punkt odniesienia do waloryzacji tej kwoty.
    Radze nie brac proponowanej sumy tylko wystapic do sadu. Nie wiem
    jak w Twoim przypadku po przeliczeniu bedzie to suma, ale slyszalem
    ze sporo ludzi juz wystepowalo do sadu w podobnych sprawach i realne
    sumy to cos okolo 20 000 zl. Tzn przeliczone sumy byly troche wyzsze
    ale z reguly dogadywano sie z PZU przed sadem, ustalano kwote nieco
    nizsza i sprawy sie dosc szybko konczyly, nawet niekonieczny byl
    adwokat.
    Przelicz sobie te kwote, idz do PZU i sprobuj na poczatku z nimi
    pogadac, bo w wiadomych mi przypadkach PZU wszystkim przedstawia
    zanizona kwote, ale jak ktos wystapi do uzasadnionym roszczeniem to
    widza ze gosc sie trosze orientuje i zwiekszja te sume. Przeliczenie
    kwoty w odniesieniu do srednich plac w moim odczuciu jest dosc
    sensowne i powinni przynajmniej triche pojsc na reke.
    Jesli z porozumienia nic nie wyjdzie to wtedy droga sadowa, choc nie
    ma sie co bac bo szansa na porozumienie przed sadem jest spora.

    Tomasz M.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2004-05-15 13:36:03
    Od: "Bob" <b...@n...pl>

> [...]
    > powinienem oczekiwać. Czy ktoś z szanownych grupowiczów przechodził przez
    > i wie, w jaki sposób należy obliczyć właściwą kwotę?

    czytalem ostatnio o podobnej sytuacji w gazecie (Nowe ubezpieczenia),
    sytuacja w zasadzie identyczna, tez pomimo wykupienia polisy kobieta
    po smierci męża poszla do sądu.............i przegrała, gdyż PZU wyliczyło
    wszystko
    dobrze, a winny był brak właściwej waloryzacji

    skoro piszesz, ze wartość polisy była zwiększana rocznie o 8,8% natomiast
    na poczatku lat 90-tych inflacja wynosila ponad 600% (tak wlasnie bylo) to
    nie ma sie co dziwic, ze po denominacji zamiast setek tysiecy dostaniesz
    cale 1540zł

    wina lezy po stronie klienta, a nie PZU, nalezalo przyjać realny poziom
    waloryzacji,
    a nie smieszne 8,8%

    i pamietaj, ze 500 000 zł kiedys to po denominacji 50 PLN (polski nowy
    zloty)

    pozdrawiam
    Robert

    p.s.
    odbierze te 1540zł od nich i bedzie po sprawie, niestety nic innego nie
    wskurasz

  • 8. Data: 2004-05-15 14:58:55
    Od: "zasiu" <z...@g...pl>

    > i pamietaj, ze 500 000 zł kiedys to po denominacji 50 PLN (polski nowy
    > zloty)

    Przez 4 pierwsze lata (gdy inflacja nie była tak duża) wpłacana kwota była
    sporą częścią zarobków - przeliczając w najprostszy sposób - przez 4 lata
    rodzice płacili co miesiąc ok. 4% średnich dochodów na moją polisę. Te 4%
    przeliczone na dzisiejsze zarobki daje ok. 3000 zł, czyli 2 x więcej, a
    jeszcze są pieniądze wpłacone w 1990 roku...

    > p.s.
    > odbierze te 1540zł od nich i bedzie po sprawie, niestety nic innego nie
    > wskurasz

    Pracujesz dla PZU?;)

    pozdr
    zasiu

  • 9. Data: 2004-05-15 15:38:46
    Od: "Bob" <b...@n...pl>

> [...]
    > przeliczone na dzisiejsze zarobki daje ok. 3000 zł, czyli 2 x więcej, a
    > jeszcze są pieniądze wpłacone w 1990 roku...

    wiem, ze masz na mysli inna sile nabywcza pieniadza,
    ale to nie moze byc podstawa obliczen

    istotne jest to, ze zarowno skladka jak i SUMA UBEZPIECZENIA
    nie byly wlasciwie waloryzowane i w zwiazku z hiperinflacja,
    oszczedzanie w tym okresie generalnie nie mialo sensu,
    w warunkach hiperinflacji obieg pieniadza jest znacznie szybszy niz
    w warunkach normalnych i traci ten kto posiada tracącą na wartości
    walute

    > Pracujesz dla PZU?;)

    nie wiem skad ten pomysl ?
    po prostu napisalem to co przeczytalem w specjalistycznej prasie,
    osoba poszla nawet do sądu, ktory powodztwo oddalil
    dlatego jezeli nie zgadzasz sie z obliczeniem PZU pozostaje ci tylko
    droga sadowa, a na to te 1500zl moze ci nie wystarczyc

  • 10. Data: 2004-05-15 15:44:29
    Od: "Bob" <b...@n...pl>

    odnosnie tego gdzie pracuje to jestem redaktorem
    w specjalistycznym czasopismie, ktore zajmuje
    sie m.in. opisanym przez Ciebie problemem
    (takich ludzi, ktorzy czuja sie oszukani jest wiecej)
    i jezeli chcialbys np. aby Twoj przypadek został
    szerzej opisany w mediach to daj znac,
    mozliwe byloby przygotowanie artykulu

    ale w tej sprawie to prosze juz o kontakt na priva
    robert(at)akacje.pl

    pozdrawiam
    Robert