  • 1. Data: 2004-05-14 18:59:48
    Temat: Przestepstwo komputerowe - przeszukanie i konsekwencje...
    Od: "Tomasz" <p...@o...pl>

    Do znajomej przyszli policjanci i niezastając nikogo w domu zostawili
    informację że proszą o kontakt, znajoma zadzwoniła do nich i umówiła się na
    komendzie w następnym dniu, pojawiła się tam i wtedy panowie policjanci rzucili
    na stół pismo z innego (odległego) miasta o popełnieniu jakiegoś przestępstwa
    SMS-owego (pre-paid) z komputera o IP które rzekomo wtedy (5 miesiecy temu)
    należało do mojej znajomej (NEOSTRADA), pokazali również prokuratorski nakaz
    przeszukania mieszkania. Oczywiście jak nietrudno się domyslić znajoma nic na
    temat tego przestepstwa nie wie, nie wiadomo nawet czy naprawdę wtedy miała
    takie IP bo przy Neostradzie jest ono nadawane dynamicznie. Finał jednak był
    taki że policjanci zabezpieczyli materiał dowodowy w postaci dysku twardego na
    którym obawiam się nikt nie znajdzie nic związanego ze sprawą dla której został
    zabrany jednak pewnie znajdują się tam jakieś pliki mp3, kilka filmów DivX i
    pewnie jakiś inny nielegalny soft.

    Jest to zupełnie prywatna osoba (nie firma) i nikt więcej nie ma do tego
    komputera dostępu (chyba ze jakiś hacker).

    Co dalej, czy można spodziewać się w tej sytuacji sprawy o piractwo, czy
    kompletować jakieś inne dokumenty które mogły by się przydać podczas
    ewentualnych dalszych czynności policyjnych. Czy może po nie znalezieniu
    dowodów związanych ze sprawą SMS-ową dysk wróci bez żadnych konsekwencji.

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2004-05-14 19:37:42
    Od: sebol <i...@a...pl>

    Tomasz wrote:

> [...]
    > dowodów związanych ze sprawą SMS-ową dysk wróci bez żadnych konsekwencji.

    1. Postarac sie dowiedziec kiedy mialo miejsce przestepstwo i sprawdzic
    przez tpsa czy w tym czasie w ogole komputer korzystal z neostrady -
    czyt. poprawne zalogowanie na koncie uzytkownika.
    2. Jezeli akurat byl w sieci postarac sie dowiesc ze nikt z domownikow
    nie interesuje sie informatyka i w zasadzie to sluzy tylko do pisania -
    wiec gdzie tam do jakis przestepstw z SMSami.
    3. Posiadanie kopii oprogramowania nie jest w Polsce karane a jedynie w
    celach zarobkowych.

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 3. Data: 2004-05-14 20:02:10
    Od: "Daniel Lisowski" <q...@j...gb.barg.cy [use ROT13 to decode]>

    Użytkownik "sebol" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

    ><cut>
    > 3. Posiadanie kopii oprogramowania nie jest w Polsce karane a jedynie w
    > celach zarobkowych.

    ROTFL... Po prostu...

    --
    ..:: Pozdrawiam -->> Daniel Lisowski ::..
    ..:: http://danlis.com :: email: danlis"malpa"onet"kropka"pl ::..

  • 4. Data: 2004-05-14 20:08:04
    Od: "Falkenstein" <P...@i...pl>

    Użytkownik "Daniel Lisowski" <q...@j...gb.barg.cy [use ROT13 to decode]>
    napisał w wiadomości news:c838kf$f53$1@srv.cyf-kr.edu.pl...

    > Użytkownik "sebol" <i...@a...pl> napisał w wiadomości

    > ROTFL... Po prostu...

    rotfl? a dlaczego? Taka jest prawda. Karalne jest nabycie, karalne jest
    rozpowszechnianie, ale posiadanie karalne nie jest. Tak samo jak nie karalne
    jest posiadanie kradzionego samochodu.

    --
    Falkenstein

  • 5. Data: 2004-05-14 20:27:22
    Od: Markus Sprungk <z...@c...cy>

    Falkenstein napisał(a):

    > rotfl? a dlaczego? Taka jest prawda. Karalne jest nabycie, karalne jest
    > rozpowszechnianie, ale posiadanie karalne nie jest. Tak samo jak nie karalne
    > jest posiadanie kradzionego samochodu.

    Żartujesz sobie czy co? :)))

    *ICQ-79050392* *Tlen-msprungk*
    *GG-1447098*

  • 6. Data: 2004-05-14 21:06:33
    Od: sebol <i...@a...pl>

    Daniel Lisowski wrote:

    > ROTFL... Po prostu...

    niewiedza jest powodem do smiechu?

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 7. Data: 2004-05-14 21:33:54
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 14/05/2004 22:27, Markus Sprungk wrote :

    > Żartujesz sobie czy co? :)))

    Nie. Falkenstein mówi całkowicie poważnie:

    Cytując kodeks karny:

    Art. 278. § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą,
    § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Art. 291. § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa
    lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej
    ukrycia, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    Art. 292. § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących
    okoliczności powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą
    czynu zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz
    przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    Art. 293. § 1. Przepisy Art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do
    programu komputerowego.

    Powstaje jednak pytanie, czy można posiadać nielegalny program
    komputerowy nie popełniwszy uprzednio przestępstwa z art. 291, czyli
    jego uprzedniego nabycia lub przyjęcia.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 8. Data: 2004-05-14 22:01:03
    Od: "Falkenstein" <P...@i...pl>

    Użytkownik "Markus Sprungk" <z...@c...cy> napisał w wiadomości

    > Żartujesz sobie czy co? :)))

    Wskaż mi przepis, który zabrania posiadania kradzionych rzeczy.

    --
    Falkenstein

  • 9. Data: 2004-05-14 23:16:37
    Od: "Daniel Lisowski" <q...@j...gb.barg.cy [use ROT13 to decode]>

    > niewiedza jest powodem do smiechu?

    Hmm - a czy korzysc majatkowa w momencie wejscia w posiadanie nie jest
    osiagana poprzez nie zaplacenie jakiejs konkretnej, zazwyczaj dosyc
    wysokiej, kwoty za legalne oprogramowanie??? Bo IMHO to TEZ jest wlasnie
    osiagniecie korzysci majatkowej - bo nie wydalem 2k PLN na legalnego
    offica, albo innego photoshopa, ale 10 na pirata... I nie mowie o uzywaniu
    tego...
    A podstawa??? jak juz ktos napisal:
    KK
    Art. 278.
    § 2. (...) kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje
    cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Uzyskuje. W celu osiagniecia korzysci. W tym wypadku polegajacej na
    NIEWYDANIU 1990 pln. moim zdaniem proste. Czyzby jednak nie az tak jak
    mysle???

  • 10. Data: 2004-05-14 23:25:11
    Od: "Daniel Lisowski" <q...@j...gb.barg.cy [use ROT13 to decode]>

    Użytkownik "Falkenstein" <P...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:c83fk9$mq1$1@inews.gazeta.pl...

    > Wskaż mi przepis, który zabrania posiadania kradzionych rzeczy.

    Yyyyy a chociazby KK i Art. 291, 292. 293. ???

    Wg powyzszego wystarczy nabycie rzeczy uzyskanej poprzez czyn zabroniony.
    A przeciez nabycie to wejscie w posiadanie, chocby nieodplatne...