  • 1. Data: 2005-03-19 23:44:15
    Temat: Prokuratura legalizuje piractwo
    Od: "yar65" <y...@p...onet.pl>

    Witam.

    Zawiadomiłam prokuraturę o przestępstwie polegającym na sprzedaży kserokopii
    instrukcji jako oryginału (tak zapewniał sprzedający).

    Prokurator odmówił wszczęcia postępowania uzasadniając, że: "trudno przyjąć
    aby użyte określenie <oryginalna> instrukcja odnosiło się do formy druku.
    Uważać należy, iż oznacza ono, że treść instrukcji jest całkowicie zgodna z
    instrukcją producenta a nie jest treścią wytworzoną przez osobę trzecią".

    Według tego uzasadnienia wystawiam do sprzedaży wykonaną przeze mnie kopię
    płyty np. muzycznej.
    I teraz: "treść płyty jest całkowicie zgodna z płytą wydaną przez jakiegoś
    tam producenta a nie jest treścią wytworzoną przez osobę trzecią".

    Czy ja dobrze rozumiem, czy prokurator nie rozróżnia pojęć "oryginał" i
    "kserokopia".

    Uprzejmie proszę o pomoc, gdyż mam 7 dni na złożenie zażalenia na powyższe
    postanowienie.

    gk

  • 2. Data: 2005-03-20 00:41:50
    Temat: Re: Prokuratura legalizuje piractwo
    Od: Papik <p...@a...net>

    Dnia Sun, 20 Mar 2005 00:44:15 +0100, yar65 napisał/napisała:
> [...]
    > "kserokopia".
    >
    > Uprzejmie proszę o pomoc, gdyż mam 7 dni na złożenie zażalenia na powyższe

    IMHO jak zrobisz kserokopie plyty i odwzorujesz na niej taka sama jakosc
    dzwieku to mozesz sfobodnie sprzedawac.. zauwaz: kserokopie :P

    --
    * Zupelnie nie zdawalem sobie sprawy, ze zycie jest tak malo warte *
    GG: 70701

  • 3. Data: 2005-03-20 01:03:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <d1idk5$4va$1@news.onet.pl>, yar65 wrote:
> [...]
    > tam producenta a nie jest treścią wytworzoną przez osobę trzecią".
    > Czy ja dobrze rozumiem, czy prokurator nie rozróżnia pojęć "oryginał" i

    Formalnie rzecz biorąc to ma on MZ rację, ale od początku. Po pierwsze, to
    mamy tu 2 sprawy:
    1) Ewentualne pogwałcenie praw autorskich do których prokuratura sie tu w
    ogóle nie odnosi.
    2) Kwesta "wyłudzenia" zapewne pieniędzy jako że nabyłaś w swoim
    przekonaniu coś czego nie chciałaś a stać się to miało z umyślnej winy
    sprzedającego.

    Piszesz o piractwie, więc wygląda mi na to że mylisz te dwie sprawy. Jeśli
    producent sprzętu wykona kopie (w dowolny sposób) własnej instrukcji i
    dołączy ją do sprzętu to nie popełnia żadnego przestępstwa. Może to także
    zrobić dowolna osoba z upoważnienia właściciela praw majątkowych do owej
    instrukcji (zwykle producenta sprzętu). Są jeszcze kruczki w stylu,
    "Autorskie prawa majątkowe nie podlegają egzekucji, dopóki służą twórcy."
    Jeśli sprzedawca powieli instrukcję aby dołączyć ją do sprzętu, to MZ jest
    to działanie służące twórcy. Natomiast to co pewnie najważniejsze w tej
    sprawie, to to że Ty formalnie nie możesz złożyć zawiadomienia o
    podejrzeniu popełnienia przestępstwa bo takie zawiadomienie może złożyć
    tylko właściciel praw majątkowych do tej instrukcji lub odpowiednia
    organizacja w jego imieniu.

    Zaś co do p.2 to faktycznie jest MZ mocno sporne co i kiedy bywa
    oryginałem. Nie podajesz żadnych szczegółów, ale sam fakt że instrukcja
    jest powielona metodą kserograficzną nie oznacza, że jest ona
    nieoryginalna. Podaj więcej szczegółów to się pozastanawiamy.
    A w ogóle warto się tak szarpać o głupią instrukcję? :)

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2005-03-20 07:34:30
    Od: Papik <p...@a...net>

    Dnia Sun, 20 Mar 2005 01:41:50 +0100, Papik napisał/napisała:
    > dzwieku to mozesz sfobodnie sprzedawac.. zauwaz: kserokopie :P

    PAc! swobodnie..

  • 5. Data: 2005-03-20 11:38:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "yar65" <y...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    zgodna z
    > instrukcją producenta a nie jest treścią wytworzoną przez osobę

    By ścigać to od strony piractwa wniosek o ściganie musiał by złożyć
    uprawniony do tego, czyli generalnie właściciel opraw autorskich. Jak
    rozumiem Ty nim nie jesteś. Ty możesz ewentualnie próbować czuć się
    pokrzywdzony od strony oszustwa, ale jak widać prokurator uznał, ze nie
    możesz.

  • 6. Data: 2005-03-20 14:55:08
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> popełnił 20 mar 2005 na
    pl.soc.prawo utwór news:d1jnao$357$1@inews.gazeta.pl:

    > By ścigać to od strony piractwa wniosek o ściganie musiał by złożyć
    > uprawniony do tego, czyli generalnie właściciel opraw autorskich.
    Zaraz, czy dobrze rozumiem, że gdy dowolny policmajster przy
    dowolnej okazji natknie się u mnie na:
    - ewidentnie spiracone nagrania fono, e-booki, ksero bestsellerów...
    - spiracone oprogramowanie
    to moze się sprawą zająć tylko na wniosek poszkodowanego w.p.a?
    Albo Cię źle zrozumiałem, albo moje AFAIK przynajmniej do tego
    drugiego przypadku było błędne ;)

    --
    pozdro
    poreba

  • 7. Data: 2005-03-20 15:13:53
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

> [...]

    > By ścigać to od strony piractwa wniosek o ściganie musiał by złożyć
    > uprawniony do tego, czyli generalnie właściciel opraw autorskich.

    A ciekawe na jakiej podstawie kolega doszedł do takich wniosków?
    Jest to przestępstwo ścigane na podstawie przepisów KK więc może jeszcze
    prokurator może to ścigac ;-)

  • 8. Data: 2005-03-20 15:26:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <d1k47v$8rt$1@nemesis.news.tpi.pl>, pissmejker wrote:
    > A ciekawe na jakiej podstawie kolega doszedł do takich wniosków?

    Kolega zapewne doszedł na podstawie Art. 122.

    > Jest to przestępstwo ścigane na podstawie przepisów KK więc może jeszcze
    > prokurator może to ścigac ;-)

    Których konkretnie przepisów? Pominę już fakt, że nie wszystko co z KK
    jest ścigane z oskarżenia publicznego.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2005-03-20 18:47:57
    Od: "yar65" <y...@p...onet.pl>

    > IMHO jak zrobisz kserokopie plyty i odwzorujesz na niej taka sama jakosc
    > dzwieku to mozesz sfobodnie sprzedawac.. zauwaz: kserokopie :P

    W omawianym przeze mnie konkretnym przypadku była to kserokopia sprzedawana
    jako oryginał.

    Natomiast w podanym przeze mnie hipotetycznym przykładzie: kopia płyty
    muzycznej o takiej samej treści i jakości jak oryginał.

  • 10. Data: 2005-03-20 19:30:16
    Od: "yar65" <y...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:l5ii1d.t4t.ln@ziutka.router...

    > Jeśli sprzedawca powieli instrukcję aby dołączyć ją do sprzętu, to MZ jest
    > to działanie służące twórcy.
    Przedmiotem sprzedaży była tylko instrukcja bez sprzętu.

> [...]
    > jest powielona metodą kserograficzną nie oznacza, że jest ona
    > nieoryginalna. Podaj więcej szczegółów to się pozastanawiamy.

    Sprzedający wystawił aukcję sprzedaży oryginalnej instrukcji
    radiomagnetofonu Blaupunkt za 19,99 zł podkreślając, że jest to taka sama
    instrukcja, jaką producent dodaje do sprzętu. Po odebraniu przeze mnie
    przesyłki i zwróceniu mu na ten temat uwagi - przyznał, że nie posiada
    oryginalnej instrukcji a tylko kserokopię, więc sam potwierdził, że nie miał
    ORYGINAŁU - (to było dołączone do wniosku do prokuratury).

    > A w ogóle warto się tak szarpać o głupią instrukcję? :)

    Od jakiej kwoty WARTO ?
    Oczywiście, że jest to sprawa dyskusyjna.

    pozdrawiam