    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prokuratura legalizuje piractwo
    Date: Sun, 20 Mar 2005 09:03:49 +0800

    In article <d1idk5$4va$1@news.onet.pl>, yar65 wrote:
    > Zawiadomiłam prokuraturę o przestępstwie polegającym na sprzedaży kserokopii
    > instrukcji jako oryginału (tak zapewniał sprzedający).
    > Prokurator odmówił wszczęcia postępowania uzasadniając, że: "trudno przyjąć
    > aby użyte określenie <oryginalna> instrukcja odnosiło się do formy druku.
    > Uważać należy, iż oznacza ono, że treść instrukcji jest całkowicie zgodna z
    > instrukcją producenta a nie jest treścią wytworzoną przez osobę trzecią".
    > Według tego uzasadnienia wystawiam do sprzedaży wykonaną przeze mnie kopię
    > płyty np. muzycznej.
> [...]

    Formalnie rzecz biorąc to ma on MZ rację, ale od początku. Po pierwsze, to
    mamy tu 2 sprawy:
    1) Ewentualne pogwałcenie praw autorskich do których prokuratura sie tu w
    ogóle nie odnosi.
    2) Kwesta "wyłudzenia" zapewne pieniędzy jako że nabyłaś w swoim
    przekonaniu coś czego nie chciałaś a stać się to miało z umyślnej winy
    sprzedającego.

    Piszesz o piractwie, więc wygląda mi na to że mylisz te dwie sprawy. Jeśli
    producent sprzętu wykona kopie (w dowolny sposób) własnej instrukcji i
    dołączy ją do sprzętu to nie popełnia żadnego przestępstwa. Może to także
    zrobić dowolna osoba z upoważnienia właściciela praw majątkowych do owej
    instrukcji (zwykle producenta sprzętu). Są jeszcze kruczki w stylu,
    "Autorskie prawa majątkowe nie podlegają egzekucji, dopóki służą twórcy."
    Jeśli sprzedawca powieli instrukcję aby dołączyć ją do sprzętu, to MZ jest
    to działanie służące twórcy. Natomiast to co pewnie najważniejsze w tej
    sprawie, to to że Ty formalnie nie możesz złożyć zawiadomienia o
    podejrzeniu popełnienia przestępstwa bo takie zawiadomienie może złożyć
    tylko właściciel praw majątkowych do tej instrukcji lub odpowiednia
    organizacja w jego imieniu.

    Zaś co do p.2 to faktycznie jest MZ mocno sporne co i kiedy bywa
    oryginałem. Nie podajesz żadnych szczegółów, ale sam fakt że instrukcja
    jest powielona metodą kserograficzną nie oznacza, że jest ona
    nieoryginalna. Podaj więcej szczegółów to się pozastanawiamy.
    A w ogóle warto się tak szarpać o głupią instrukcję? :)

    --
    Marcin