  • 1. Data: 2005-03-19 18:41:58
    Temat: Sprzet przechodzi na wlasnosc serwisu ??
    Od: "deepx" <deepx@USUN_TOwp.pl>

    Od kilku lat prowadze serwis urzadzen elektronicznych, glownie telefonow
    komorkowych.
    Czesto zdarza sie, ze klienci przychodza po odbior sprzetu po kilku
    miesiacach a ostanio nawet po roku.
    Jak dlugo serwis powinien przetrzymywac nieodebrany sprzet klienta ??
    Czy zgodnym z prawem byloby wprowadzenie do warunkow serwisu, informacji
    mowiacej o tym, ze sprzet nieodebrany z naprawy w przeciagu np. 30dni
    przechodzi na wlasnosc serwisu ?? Jesli tak, to ktore art to reguluja ??

    pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2005-03-19 19:04:36
    Temat: Re: Sprzet przechodzi na wlasnosc serwisu ??
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

> [...]
    > mowiacej o tym, ze sprzet nieodebrany z naprawy w przeciagu np. 30dni
    > przechodzi na wlasnosc serwisu ?? Jesli tak, to ktore art to reguluja ??

    Nie ma nic o tym w przepisach. Kiedys pytalem o to prawnikow z Inspekcji
    Handlowej. Jedyne co mozesz zrobic to zmienic umowe serwisu. Tj. piszesz
    wielkimi literami na pierwszej stronie, ze sprzet przyjety do serwisu i
    nieodebrany po 6 miesiacach ulega przepadkowi na rzecz serwisu. A
    pieniadze uzyskane z jego sprzedazy przeznaczasz na Wioskę Dziecięcą w
    Biłgoraju ;-). 30 dni to raczej zbyt mało i moglbys miec klopoty jesli
    klient poszedłby do sądu. Co wiecej, o zakonczeniu naprawy i gotowosci
    do oddania sprzętu powinienes takiego klienta informowac w sposob zgodny
    z prawem czyli raczej wysłać polecony na adres podany na umowie
    serwisowej. Wtedy sąd nie mialby ci do zarzucenia, ze działałeś na
    szkode klienta - zwlaszcza, jesli kase z sprzedazy po potraceniu swoich
    kosztow przeznaczyles na jakis szczytny cel.

    Jesli klient to podpisze, to mozesz spokojnie taki sprzet sprzedac po 6-
    ciu miesiacach ... A teraz jedyne co mozesz to trzymac go do ******
    wizyty *****ego klienta ... ;-)

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2005-03-19 20:21:55
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "deepx" <deepx@USUN_TOwp.pl> napisał w wiadomości

    [cut]

    Do twojego serwisu moze kiedys trafic moj telefon, wiec przezornie Ci nie
    odpowiem ;-)

  • 4. Data: 2005-03-19 20:40:44
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Do twojego serwisu moze kiedys trafic moj telefon, wiec przezornie Ci nie
    > odpowiem ;-)

    Przeciez go odbierzesz ... nie ? Czy masz zamiar uciekac przed serwisem?
    :D

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 5. Data: 2005-03-19 20:59:00
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości

    > Przeciez go odbierzesz ... nie ? Czy masz zamiar uciekac przed serwisem?
    > :D

    Uciekac nie, ale wiesz jak to mawiaja: "skleroza nie boli..." ;-)

  • 6. Data: 2005-03-19 21:13:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > mowiacej o tym, ze sprzet nieodebrany z naprawy w przeciagu np. 30dni
    > przechodzi na wlasnosc serwisu ?? Jesli tak, to ktore art to reguluja ??

    Serwisowi przysługuje jedynie zastaw na telefonie na poczet kosztów naprawy.
    Nie możesz zawrzeć w umowie przejścia telefonu na własność serwisu. Ale
    możesz wyznaczyć opłatę za przechowanie. Gdy opłata ta zbliży się do
    wartości aparatu, wówczas składasz pozew o wydanie nakazu zapłaty, a
    następnie egzekucję kierujesz do tego telefonu. Ponieważ telefonu nie są
    drogie, to w zasadzie już po kilku tygodniach w ten sposób de facto telefon
    staje się Twój. Ale w mojej ocenie wprost tego w umowie tak nie można
    zrobić.

    Bardzo łatwo się narazić na zarzut przywłaszczenia. Wystarczy, że jakoś
    nieskutecznie powiadomisz gościa o terminie odbioru a biorąc pod uwagę taki
    zapis w umowie z łatwością będzie można dowieść przywłaszczenia.

    Teoretycznie po upływie terminu odbioru telefon powinieneś składać do
    depozytu sądowego. W sposób opisany przez Ciebie możesz go ewentualnie
    zatrzymać po upływie 3 lat, posiłkując się art. 174 kc.

  • 7. Data: 2005-03-19 21:33:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Mar 2005, KrzysiekPP wrote:

> [...]
    >+ > przechodzi na wlasnosc serwisu ?? Jesli tak, to ktore art to reguluja ??

    Mam ci uwierzyć ?? ;)

    +++ Kodeks Cywilny ++++
    Art. 174. Posiadacz rzeczy ruchomej nie będący jej właścicielem
    nabywa własność, jeżeli posiada rzecz nieprzerwanie od lat trzech
    jako posiadacz samoistny, chyba że posiada w złej wierze.
    ----

    Serwis posiada daną rzecz ewidentnie w DOBREJ wierze.

    >+ Kiedys pytalem o to prawnikow z Inspekcji Handlowej.

    Tia...
    Ja tam prawnikiem nie jestem... :)
    Ale ponieważ mam uczulenie :> na zapisy KC dotyczące posiadania
    w ZŁEJ wierze, to i o pozostałych przypadkach poczytałem ;)
    (kilka lat temu zresztą :))

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2005-03-19 21:47:43
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    > Użytkownik "deepx" <deepx@USUN_TOwp.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Serwisowi przysługuje jedynie zastaw na telefonie na poczet kosztów
    naprawy.

    Nie zastaw, ale ius retentionis, czyli prawo zatrzymania z art. 461 Kc

> [...]
    telefon
    > staje się Twój. Ale w mojej ocenie wprost tego w umowie tak nie można

    Ja mysle, ze mozna, ale oczywiscie wyznaczjac odpowiednio dlugi okres (np.
    rok lub 6 miesiecy)

> [...]
    taki
    > zapis w umowie z łatwością będzie można dowieść przywłaszczenia.

    Tu sie zgadzam. Wystarczy jakis nadgorliwy policjant nieobeznany w meandrach
    pr. cywilnego i juz mozna miec sprawe karna.

    > Teoretycznie po upływie terminu odbioru telefon powinieneś składać do
    > depozytu sądowego. W sposób opisany przez Ciebie możesz go ewentualnie
    > zatrzymać po upływie 3 lat, posiłkując się art. 174 kc.

    Tylko, ze po 3 latach sprzedaz takiego aparatu nie pokryje kosztu
    ewentualnej naprawy, ani nawet kosztu przechowania.

    /hem

  • 9. Data: 2005-03-19 21:51:28
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Mam ci uwierzyć ?? ;)

    Twoje prawo, ja nie zmuszam ;-)

> [...]
    > nabywa własność, jeżeli posiada rzecz nieprzerwanie od lat trzech
    > jako posiadacz samoistny, chyba że posiada w złej wierze.

    A po co jest na koncu niemal kazdej umowy klauzula "W przypadkach
    nieuregulowanych w/w umową zastosowanie maja przepisy KC" ? Prawnicy
    wiadomo tez nieomylni nie są, jesli w KC jest zapis o 3 latach to pewnie
    po 3 latach telefon mozna sprzedac, ale co on jest wart po takim czasie
    ? Nic ... dlatego w interesie komisu jest raczej namowienie klienta to
    zgodzenia sie na bardziej restrykcyjne warunki. A i klientowi korona z
    glowy nie spadnie, jesli odbierze telefon po 6-ciu miesiacach zamiast po
    dwoch latach i 364 dniach ....

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 10. Data: 2005-03-19 21:58:01
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Heming napisał(a):

    > Nie zastaw, ale ius retentionis, czyli prawo zatrzymania z art. 461 Kc

    ani nakładów, ani roszczeń o naprawienie szkody tu nie ma...

    KG