  • 1. Data: 2003-08-30 20:43:21
    Temat: Problem z ogrzewaniem - rozliczenie i zasady
    Od: "farti" <f...@i...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów.
    Mam wielką prośbę o pomoc w ustaleniu pewnych faktów, mianowicie chodzi mi
    tu o przepisy regulujące sprawy ogrzewania budynków wielorodzinnych
    (bloki).
    1. Czy istnieje przepis, jeśli tak to jaki, który precyzuje temperaturę
    wody wpływającej do grzejników.
    2. Czy istnieje przepis regulujący stawki, jakie ponoszą mieszkańcy
    różnych kondygnacji, za ogrzanie swojego mieszkania. Chodzi mi tu o
    taktykę stosowaną przez sporo firm grzewczych, które rozliczają ogrzewanie
    wg standardów: mieszkania szczytowe oraz piętra skrajne - niższy koszt
    jednej jednostki cieplnej, natomiast mieszkania wewnętrzne - wyższy koszt
    jednego GJ.
    3. przy okazji - czy można interweniować, pod kątem prawnym, w sprawie
    następującej.
    Po odkręceniu krany z ciepłą wodą przez pierwsze kilka chwil woda jest
    zupełnie zimna, tymczasem licznik kręci się tak samo jak za gorącą.
    Tu ewentualnie jakaś podstawa prawna mile widziana.

    Mam problem z administratorem budynku, który wykazuje swoją
    niekompetencję, co niestety odbija się na kieszeniach mieszkańców.
    Niestety bez podstaw prawnych nie mogę rozwiązać swoich i moich sąsiadów
    problemów. Jedynie udowodnienie braku kompetencji może spowodować zmianę
    administratora.
    Będę niezmiernie wdzięczny za fachową poradę w w/w sprawie.

    Daniel

  • 2. Data: 2003-08-30 23:00:25
    Temat: Re: Problem z ogrzewaniem - rozliczenie i zasady
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Aug 2003, farti wrote:

> [...]
    >+ (bloki).
    >+ 1. Czy istnieje przepis, jeśli tak to jaki, który precyzuje temperaturę

    Wspomniano tu:
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&in
    lang=pl&th=5508298fb337cdbc&rnum=5

> [...]
    >+ jednej jednostki cieplnej, natomiast mieszkania wewnętrzne - wyższy koszt

    Podobnoż istnieje, wspomniane ("współczynniki korekcyjne") tu:
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&in
    lang=pl&th=b6b28be819415291&seekm=3dfd958c%40news.ho
    me.net.pl#link11

> [...]
    >+ zupełnie zimna, tymczasem licznik kręci się tak samo jak za gorącą.
    >+ Tu ewentualnie jakaś podstawa prawna mile widziana.

    Tak sobie podejrzewam że wszystkie problemy obejmuje
    "podstawa" zapodana tu:
    http://groups.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&in
    lang=pl&th=e173dea1c4659bec&rnum=8

    ...i potem po sznurku:
    http://isip.sejm.gov.pl
    widzisz że ten:
    http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/Wszystkie/WDU19981
    320867
    ...jest uchylony przez ten:
    http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/Wszystkie/WDU20000
    961053
    ...no to tego ostatniego czytasz :)

    I na deser powiadamiasz co tam było, bo *mi* się już
    nie chce czytać :) ;> !

    Ale widzę tam cytaty w stylu: "temperaturę wody CO ustala
    się na podstawie danych projektowych"... $41.1.2 konkretnie...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-08-31 10:12:29
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "farti" <f...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (bloki).
    > 1. Czy istnieje przepis, jeśli tak to jaki, który precyzuje temperaturę

    Istnieje - przynajmniej powinien być w umowie między dostawcą a odbiorcą
    ciepła. Powinna być tabela temperatur określająca temperatury czynnika
    grzewczego w zależności od temperatury zewnętrznej. Ale dotyczy to pewnie
    temperatur mierzonych w miejscu zainstalowania licznika ciepła a nie na
    grzejniku.

> [...]
    > wg standardów: mieszkania szczytowe oraz piętra skrajne - niższy koszt
    > jednej jednostki cieplnej, natomiast mieszkania wewnętrzne - wyższy koszt

    Co to są owe "firmy grzewcze" bo chyba nie dostawca ciepła. Ten ma określoną
    taryfę i nie bawi się w rozliczanie.
    Firmy rozliczające koszty ogrzewania (pewnie o taką tu chodzi) również
    działają na podstawie umowy. Zasady rozliczania musiały być w niej ustalone,
    m.in. współczynniki korygujące dla lokali niekorzystnie położonych. Poszukaj
    regulaminu rozliczania kosztów c.o. Spółdzielnia lub wspólnota mieszkaniowa
    powinna coś takiego mieć. I tam znajdziesz ten przepis. Powinne owe
    współczynniki być wyliczone dla konkretnego budynku. Można skorzystać z
    zaleceń Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Techniki Instalacyjnej
    "Instal" do określenia współczynników dla typowych budynków.

> [...]
    > zupełnie zimna, tymczasem licznik kręci się tak samo jak za gorącą.
    > Tu ewentualnie jakaś podstawa prawna mile widziana.

    To jest problem techniczny. Podgrzana woda musiałaby krążyć w obiegu tak aby
    nie wystygła w czasie gdy nie ma poboru. Ciekawe jak kształtowałby się wtedy
    koszt podgrzania wody. Ale jaka wygoda dla lokatorów!

    > Mam problem z administratorem budynku, który wykazuje swoją
    > niekompetencję, co niestety odbija się na kieszeniach mieszkańców.

    Może ten administrator nie jest taki zły tylko w konkretnych warunkach
    niewiele może zrobić. Wszystko zależy w jakich zasobach mieszkasz. Czy to
    jest spółdzielnie mieszkaniowa?

    > Niestety bez podstaw prawnych nie mogę rozwiązać swoich i moich sąsiadów
    > problemów. Jedynie udowodnienie braku kompetencji może spowodować zmianę
    > administratora.

    Proponuję zacząć od umów na dostawę energii cieplnej i rozliczania kosztów
    c.o. W umowach powinny być podane podstawy prawne.

    Takoż i ja pozdrawiam
    Marek

  • 4. Data: 2003-08-31 12:48:55
    Od: "farti" <f...@i...pl>

    Użytkownik "Marek" <d...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    pewnie
    > temperatur mierzonych w miejscu zainstalowania licznika ciepła a nie na

    U mnie w bloku sytuacja wygląda troszkę inaczej - mój błąd może, że od
    razu nie opisałem.
    Blok ma własny piec gazowy, który ogrzewa mieszkania zimą, a latem daję
    nam ciepłą wodę.
    Posiadamy elektroniczne liczniki, zomontowane przed mieszkaniami.
    Niestety w tym przypadku, to chyba mieszkańcy są odbiorcą ciepła - ale kto
    jest dostawcą?
    Dostawę gazu do pieca to mamy, ale potem to już nie bardzo.

> [...]
    > zaleceń Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Techniki Instalacyjnej
    > "Instal" do określenia współczynników dla typowych budynków.

    Za ciepło rozlicza nas administrator budynku, zarazem firma która go
    wybudowała.
    Niestety mam strasznie z nimi pod górkę, ponieważ im jest tak wygodniej.
    Uważam, że nie znają się zupełnie na swojej pracy (w kwesti rozliczeń
    budynków za ogrzewanie).
    Powstają rozliczenia tego typu.
    lokator mieszkania X zużył łącznie 4,7 GJ na ogrzanie swego mieszkania w
    sezonie grzewczym. Stanowi to kwotę 390 zł. - za ogrzanie swojego
    mieszknia o powierzchni 52 m kwadratowych. Natomiast za ogrzanie klatki
    schodowej wyliczono, iż powinien zapłacić kwotę 273 zł, która przemnożona
    przez 8 mieszkań na klatce schodowej ( nawet uśredniając cenę, w
    zależności od metrażu) daję horrendalne kwoty.
    Inny przykład.
    W mojej klatce są 4 mieszkania na jednym piętrze. Z mojego ostatniego
    piętra sąsiad 1. - 1300 zł dopłaty, sąsiad 2 - 900 zł dopłaty, sasiad 3 -
    1400 zł dopłaty i ja 1000 zł dopłaty.
    Tymczasem sąsiedzi z dołu dziwnym zbiegiem okoliczności mają dokładnie
    takie same kwoty do zwrotu...

    > Może ten administrator nie jest taki zły tylko w konkretnych warunkach
    > niewiele może zrobić. Wszystko zależy w jakich zasobach mieszkasz. Czy
    > jest spółdzielnie mieszkaniowa?

    JEST BEZNADZIEJNY, nie tylko zły.....
    niestety sytuacja prawna mojego mieszkania też lipa, bo dałem się wsadzić
    że tak powiem, w system developerski i mieszkanie w zasadzie wynajmuję...

    W każdym razie - dzięki za informacje:Gotfryd Smolik news oraz oczywiście
    Tobie Marku.
    przeglądam w tej chwili owe akty prawne i próbuję coś załapać:-)
    Jakbyście mieli jeszcze jakieś sugestei - chętnie poczytam

    Daniel