  • From: "Marek" <d...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem z ogrzewaniem - rozliczenie i zasady
    Date: Sun, 31 Aug 2003 12:12:29 +0200

    Użytkownik "farti" <f...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:3f510c6b@news.home.net.pl...
    > Witam Szanownych Grupowiczów.
    > Mam wielką prośbę o pomoc w ustaleniu pewnych faktów, mianowicie chodzi mi
    > tu o przepisy regulujące sprawy ogrzewania budynków wielorodzinnych
    > (bloki).
    > 1. Czy istnieje przepis, jeśli tak to jaki, który precyzuje temperaturę
    > wody wpływającej do grzejników.

    Istnieje - przynajmniej powinien być w umowie między dostawcą a odbiorcą
    ciepła. Powinna być tabela temperatur określająca temperatury czynnika
    grzewczego w zależności od temperatury zewnętrznej. Ale dotyczy to pewnie
    temperatur mierzonych w miejscu zainstalowania licznika ciepła a nie na
    grzejniku.

    > 2. Czy istnieje przepis regulujący stawki, jakie ponoszą mieszkańcy
    > różnych kondygnacji, za ogrzanie swojego mieszkania. Chodzi mi tu o
    > taktykę stosowaną przez sporo firm grzewczych, które rozliczają ogrzewanie
    > wg standardów: mieszkania szczytowe oraz piętra skrajne - niższy koszt
    > jednej jednostki cieplnej, natomiast mieszkania wewnętrzne - wyższy koszt
    > jednego GJ.

    Co to są owe "firmy grzewcze" bo chyba nie dostawca ciepła. Ten ma określoną
    taryfę i nie bawi się w rozliczanie.
    Firmy rozliczające koszty ogrzewania (pewnie o taką tu chodzi) również
    działają na podstawie umowy. Zasady rozliczania musiały być w niej ustalone,
    m.in. współczynniki korygujące dla lokali niekorzystnie położonych. Poszukaj
    regulaminu rozliczania kosztów c.o. Spółdzielnia lub wspólnota mieszkaniowa
    powinna coś takiego mieć. I tam znajdziesz ten przepis. Powinne owe
    współczynniki być wyliczone dla konkretnego budynku. Można skorzystać z
    zaleceń Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Techniki Instalacyjnej
    "Instal" do określenia współczynników dla typowych budynków.

    > 3. przy okazji - czy można interweniować, pod kątem prawnym, w sprawie
    > następującej.
    > Po odkręceniu krany z ciepłą wodą przez pierwsze kilka chwil woda jest
    > zupełnie zimna, tymczasem licznik kręci się tak samo jak za gorącą.
    > Tu ewentualnie jakaś podstawa prawna mile widziana.

    To jest problem techniczny. Podgrzana woda musiałaby krążyć w obiegu tak aby
    nie wystygła w czasie gdy nie ma poboru. Ciekawe jak kształtowałby się wtedy
    koszt podgrzania wody. Ale jaka wygoda dla lokatorów!

    > Mam problem z administratorem budynku, który wykazuje swoją
    > niekompetencję, co niestety odbija się na kieszeniach mieszkańców.

    Może ten administrator nie jest taki zły tylko w konkretnych warunkach
    niewiele może zrobić. Wszystko zależy w jakich zasobach mieszkasz. Czy to
    jest spółdzielnie mieszkaniowa?

    > Niestety bez podstaw prawnych nie mogę rozwiązać swoich i moich sąsiadów
    > problemów. Jedynie udowodnienie braku kompetencji może spowodować zmianę
    > administratora.

    Proponuję zacząć od umów na dostawę energii cieplnej i rozliczania kosztów
    c.o. W umowach powinny być podane podstawy prawne.

    Takoż i ja pozdrawiam
    Marek