  • 1. Data: 2003-11-25 13:02:05
    Temat: Prawo pracy ?
    Od: "e-Pike" <e...@w...pl>

    Witam,
    Czy pracownik, który rozwiązał umowę z pracodawcą bez wypowiedzenia i złożył
    przeciwko niemu sprawę do sądu może zatrudnić się u nowego pracodawcy (a
    raczej czy nowy pracodawca ma prawo go zatrudnić), mimo że pracownik nie
    posiada świadectwa pracy, ponieważ poprzedni pracodawca nie chce wydać owego
    świadectwa, a ponadto poprzedni pracodawca przysłał zwolnienie dyscyplinarne
    temu pracownikowi (mimo że pracownik juz wcześniej rozwiązał umowę).
    A czy można zarejestrować się jako bezrobotny bez świadectwa pracy?
    Dziękuję i pozdrawiam,
    Rafał.

  • 2. Data: 2003-11-25 13:47:29
    Temat: Re: Prawo pracy ?
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "e-Pike" <e...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:bpvjri$o79$1@news.onet.pl

    > Czy pracownik, który rozwiązał umowę z pracodawcą bez wypowiedzenia i

    Przecież on nie rozwiązał tej umowy, on porzucił pracę.
    Aby w ten sposób rozwiązać umowę o pracę musi być
    na to zgoda pracodawcy.

    > złożył przeciwko niemu sprawę do sądu może zatrudnić się u nowego
    > pracodawcy (a raczej czy nowy pracodawca ma prawo go zatrudnić), mimo
    > że pracownik nie posiada świadectwa pracy, ponieważ poprzedni

    Może zatrudnić kgo chce, nawet faceta z dyscyplinarką.

    > pracodawca nie chce wydać owego świadectwa, a ponadto poprzedni
    > pracodawca przysłał zwolnienie dyscyplinarne temu pracownikowi (mimo że
    > pracownik juz wcześniej rozwiązał umowę).

    Prawidłowo iż przysłał mu wypowiedzenie w takim trybie,
    ale również ma obowiązek wydania świadectwa pracy.

    > A czy można zarejestrować się jako bezrobotny bez świadectwa pracy?

    Bez świadectwa pracy nikt nikogo nie zarejestruje,
    ale bezrobotny z "dyscyplinarką" może się rejestrować
    jak każdy "inny" bezrobotny z tym, że pierwsze
    świadczenie otrzyma po 3 miesiącach karencji.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    Zawsze przebaczaj swoim wrogom:

  • 3. Data: 2003-11-25 14:11:48
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Przecież on nie rozwiązał tej umowy, on porzucił pracę.
    > Aby w ten sposób rozwiązać umowę o pracę musi być

    Dlaczego uważasz, że pracownik porzucił pracę skoro Rafał twierdzi że
    rozwiązał bez wypowiedzenia?

    Bronek

  • 4. Data: 2003-11-25 14:13:49
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "bronek" <b...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:bpvnph$kiv$1@inews.gazeta.pl

    > [........................]
    > Dlaczego uważasz, że pracownik porzucił pracę skoro Rafał twierdzi że
    > rozwiązał bez wypowiedzenia?

    Jeśli by ją "normalnie" rozwiązał czyli pracodawca
    wyraził zgodę na rozwiązanie umowy o pracę
    z dn... to otrzymałby świadectwo pracy, a nie
    *przysłaną dyscyplinarkę* (pocztą?) Tak mi się
    to samo nasuwa, ale...

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Każdy kij ma dwa końce, ale proca ma trzy."

  • 5. Data: 2003-11-25 14:54:56
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

> [...]
    > wyraził zgodę na rozwiązanie umowy o pracę
    > z dn... to otrzymałby świadectwo pracy, a nie
    > *przysłaną dyscyplinarkę* (pocztą?) Tak mi się
    ... ale na rozwiązanie bez wypowiedzenia nie potrzeba zgody pracodawcy.

    Bronek

  • 6. Data: 2003-11-25 15:02:34
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "bronek" <b...@g...pl> napisał
    w wiadomości news:bpvqae$s5$1@inews.gazeta.pl

    > ... ale na rozwiązanie bez wypowiedzenia nie potrzeba zgody pracodawcy.

    Czyli porzucasz pracę. (kiedyś to był art 64 § 1 KP)

  • 7. Data: 2003-11-25 15:06:10
    Od: "e-RaGl" <e...@w...pl>

> [...]
    >
    > Przecież on nie rozwiązał tej umowy, on porzucił pracę.
    > Aby w ten sposób rozwiązać umowę o pracę musi być

    Ale istnieje np. przypadek naruszenia przez pracodawcę powinnosci
    wynikających z podstawowych zasad prawa pracy (art.13 k.p.), a co za tym
    idzie spełnienie przesłanek wynikających z art.55 & 1 kodeksu pracy - w
    takim przypadku pracownik może rozwiązać umowę bez wypowiedzenia, zgadzasz
    się i nie potrzebuje na to zgody pracodawcy ?.

    Czy tak było rzeczywiście oceni sąd, albowiem pracodawca nie zapłacił
    pracownikowi pensji i zapowiedział, że pracownik nie otrzyma ani grosza
    przez 3 miesiące, ponieważ pracodawca w ten sposób postanowił odebrać sobie
    od swoich pracowników pieniądze z zaistniałego ponoć w sklepie manka. A
    remanent, na podstawie którego tak twierdzi przeprowadził za okres, w którym
    była duża rotacja pracowników, przynajmniej 4 zostało zwolnionych a na ich
    miejsce są nowi na wszystkich 6 których zatrudnia. Trudno żeby pracować za
    darmo 3, a może więcej miesięcy, a może się okaże, za jakiś czas że znów
    pracodawca wyliczy sobie manko znów pracownik nie będzie dostawał pensji. A
    jeśli rzeczywiście doszło do manka to chyba prawnymi drogami pracodawca
    powinien wyegzekwować pieniądze od pracowników a nie tak po prostu nie
    płacić pensji.

    Jak uważacie, czy to będzie wygrana sprawa?

    Pozdrawiam,
    Rafał.

  • 8. Data: 2003-11-25 17:22:26
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

    > Czyli porzucasz pracę. (kiedyś to był art 64 § 1 KP)
    Mylisz Andy rozwiązanie bez wypowiedzenia z porzuceniem pracy.
    Umowę rozwiązuje się bez wypowiedzenia poprzez jednostronne oświadczenie
    woli złożone pracodawcy. Porzucając zaś pracę nie składa się żadnego
    oświadczenia - po prostu się nie przychodzi.
    Jeżeli chodzi o porzucenie pracy warto pamiętać jeszcze jedno.
    Przed zdaje się rokiem 1996 porzucenie pracy było równoznaczne z jej
    rozwiązaniem, po 1996 tak już nie jest. Umowa nie rozwiązuje się
    automatycznie. Porzucenie pracy jest jedynie przyczyną z powodu której
    pracodawca MOŻE rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia.

    bronek

  • 9. Data: 2003-11-25 17:26:32
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 25 Nov 2003 16:02:34 +0100, "Andrzej_K."
    <n...@n...spam.pl> zakodował:

    >Czyli porzucasz pracę. (kiedyś to był art 64 § 1 KP)

    Wiesz co, lepiej się nie odzywaj, jak się nie znasz. Do tego nawet jak
    ktoś Ci zwraca uwagę, że się mylisz to dalej wprowadzasz w błąd.

    Art. 30. § 1.
    [...]
    3) przez o?wiadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu
    wypowiedzenia (rozwi?zanie umowy o pracę bez wypowiedzenia),

    Art. 55. § 1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę bez
    wypowiedzenia, jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie
    stwierdzaj?ce szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika,
    a pracodawca nie przeniesie go w terminie wskazanym w orzeczeniu
    lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze względu na stan jego zdrowia
    i kwalifikacje zawodowe.

    § 1^1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę w trybie okre?lonym w §
    1 także wtedy, gdy pracodawca dopu?cił się ciężkiego naruszenia
    podstawowych obowi?zków wobec pracownika; w takim przypadku
    pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysoko?ci wynagrodzenia za
    okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas
    okre?lony lub na czas wykonania okre?lonej pracy - w wysoko?ci
    wynagrodzenia za okres 2 tygodni.

    § 2. O?wiadczenie pracownika o rozwi?zaniu umowy o pracę bez
    wypowiedzenia powinno nast?pić na pi?mie, z podaniem przyczyny
    uzasadniaj?cej rozwi?zanie umowy. Przepis art. 52 § 2 stosuje się
    odpowiednio.

    § 3. Rozwi?zanie umowy o pracę z przyczyn okre?lonych w § 1 i 11
    poci?ga za sob? skutki, jakie przepisy prawa wi?ż? z rozwi?zaniem
    umowy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.

    Nie ma to nic wspólnego z porzuceniem.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 10. Data: 2003-11-25 17:29:06
    Od: "bronek" <b...@g...pl>

> [...]
    > takim przypadku pracownik może rozwiązać umowę bez wypowiedzenia, zgadzasz
    > się i nie potrzebuje na to zgody pracodawcy ?.

    Oczywiście, że nie potrzebuje.

> [...]
    > pracownikowi pensji i zapowiedział, że pracownik nie otrzyma ani grosza
    > przez 3 miesiące, ponieważ pracodawca w ten sposób postanowił odebrać

    Rozumiem, że przyczyną rozwiązania bez wypowiedzenia było niewypłacenie
    pensji.

> [...]
    > była duża rotacja pracowników, przynajmniej 4 zostało zwolnionych a na ich
    > miejsce są nowi na wszystkich 6 których zatrudnia.

    Zmiana składu pracowników wspólnie odpowiedzialnych materialnie powoduje
    konieczność przeprowadzenia ponownego remanentu.

> [...]
    > jeśli rzeczywiście doszło do manka to chyba prawnymi drogami pracodawca
    > powinien wyegzekwować pieniądze od pracowników a nie tak po prostu nie

    Nawet jeżeli manko rzeczywiście powstało to i tak nie może bez zgody
    pracownika potrącić z wynagrodzenia.

    > Jak uważacie, czy to będzie wygrana sprawa?

    Moim zdaniem tak, chyba że są jakieś szczegóły o których nie wspomniałeś.

    Bronek