  • 1. Data: 2003-11-25 13:28:03
    Temat: Sprzedaz mieszkania po procesie spadkowym... ?
    Od: AdamG --- f...@v...interia.pl

    Witam !

    Nie tak dawno pytalem o mozliwosc sprzedazy mieszkania po smierci
    wspolwlasciciela - watek z dnia 20.11.2003, godz. 20:15

    Zalozmy, ze zostal przeprowadzony proces spadkowy - wdowa i 4 dzieci
    otrzymuja stosowne czesci.

    Co trzeba zrobic, aby takie mieszkanie mozna bylo sprzedac ?
    Lepiej aby strona umowy byla jedna osoba (np. wdowa a dzieci zrzekaja
    sie na jej rzecz spadku) czy tez sprzedajacym jest te 5 osob ?

    Jeszcze jeden problem sie pojawil:
    - jedno dziecko jest niepelnoletnie - p.Tomasik sugerowal, ze moga byc
    "przejscia" - czy ktos moze podac jakies blizsze informacje, jak to w
    praktyce wyglada, co moze byc przeszkoda ?

    Dodam, ze wdowa chce sprzedac mieszkanie (bardzo duze) i kupic mniejsze,
    tansze w utrzymaniu a nadwyzke z zamiany przeznaczyc jak najbardziej dla
    dzieci (jezeli by to mialo jakies znaczenie dla sadu rodzinnego).

    pozdrawiam i dziekuje za wszelkie odpowiedzi

    Adam G

  • 2. Data: 2003-11-26 14:25:01
    Temat: Re: Sprzedaz mieszkania po procesie spadkowym... ?
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    AdamG wrote:

    > Co trzeba zrobic, aby takie mieszkanie mozna bylo sprzedac ?
    postanowienie sądu o nabyciu prawa do spadku + pisemko z urzędu
    skarbowego o zapłaceniu/zwolnieniu z podatku od spadku.
    no i oczywiście dokumenty dotyczące samego mieszkania: zaświadczenie ze
    spółdzielni do sprzedaży (lub raczej w tym przypadku, zaświadczenie komu
    przysługiwało to spółdzielcze własnościowe prawo).

    > Lepiej aby strona umowy byla jedna osoba (np. wdowa a dzieci zrzekaja
    > sie na jej rzecz spadku) czy tez sprzedajacym jest te 5 osob ?
    Z punktu widzenia prawa nie ma znaczenia.
    Tylko 5 osób musi być zgodne co do warunków sprzedaży mieszkania, nie
    zawsze jest takie proste.

> [...]
    > "przejscia" - czy ktos moze podac jakies blizsze informacje, jak to w
    > praktyce wyglada, co moze byc przeszkoda ?
    Sąd rodzinny musi się zgodzić na sprzedaż "jego" części mieszkania.
    Bez zgody sądu rodzinnego ani rusz.

    > Dodam, ze wdowa chce sprzedac mieszkanie (bardzo duze) i kupic mniejsze,
    > tansze w utrzymaniu a nadwyzke z zamiany przeznaczyc jak najbardziej dla
    > dzieci (jezeli by to mialo jakies znaczenie dla sadu rodzinnego).
    oczywiście ma to znaczenie dla sądu, tylko nie wiem czy takie tłumaczenie
    wystarczy do uzyskania zgody sądu rodzinnego ...

    Radzisz

  • 3. Data: 2003-11-26 15:11:19
    Od: AdamG --- f...@v...interia.pl

    > oczywi?cie ma to znaczenie dla s?du, tylko nie wiem czy takie t?umaczenie
    > wystarczy do uzyskania zgody s?du rodzinnego ...

    to musza byc spelnione jakies wyjatkowo szczegolne warunki ?

    jak to jest, ze rodzice za zycia moga sprzedac mieszkanie bez pytania
    sadu rodzinnego, a po smierci jednego rodzica juz sad musi to
    rozstrzygac ?

    --
    AG

  • 4. Data: 2003-11-26 18:23:17
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    AdamG wrote:
    > jak to jest, ze rodzice za zycia moga sprzedac mieszkanie bez pytania
    > sadu rodzinnego, a po smierci jednego rodzica juz sad musi to
    > rozstrzygac ?

    A czyje mieszkanie sprzedają rodzice za życia? I czyje jest ono po
    śmierci jednego z nich?

    KG