  • 11. Data: 2012-02-04 17:16:25
    Temat: Re: "Prawo jazdy" a "uprawnienia do kierowania pojazdem"
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Sat, 4 Feb 2012 13:45:30 +0100, Wojtek Borczyk napisał(a):

    > Nadal natomiast nie znam odpowiedzi na moje podstawowe pytanie: czy brak ważnego
    > PJ automatycznie oznacza brak *uprawnień* do kierowania pojazdem? W moim
    > odczuciu nie

    A dlaczego nie?
    Art. 88. 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem
    silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

    Pani nie ma prawa jazdy. Nie dlatego, że zapomniała zabrać z domu - bo
    wtedy ma, tylko nie przy sobie. Dlatego, że jej dokument nie jest ważny.
    I tyle.
    Na nieważny paszport wpuszczą cię do innego kraju?

    --
    marcin

  • 12. Data: 2012-02-04 17:28:30
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (04.02.2012 18:16), zly wrote:

    > A dlaczego nie?
    > Art. 88. 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem
    > silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

    A więc na chłopski rozum, jeżeli dokument stwierdza uprawnienie, to to
    uprawnienie istnieje niezależnie od dokumentu. Dokument sam w sobie nie
    jest źródłem uprawnienia, a więc jego nieważność nie powoduje utraty
    uprawnień.

    Coś jak z odpisem aktu notarialnego. Jeżeli go zgubisz, nie znaczy że
    przestałeś być właścicielem domu. Śmiem twierdzić że nawet jak
    oryginalny akt notarialny przepadnie, nadal nie tracisz prawa własności.

    p. m.

  • 13. Data: 2012-02-04 17:44:07
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Fri, 03 Feb 2012 19:09:17 -0600, witek wrote:

    > jak sie nie myle, to w ustawie przy okazji zmiany papieru na plastik
    > wyraznie to zapisali.
    > Ale moze masz racje.

    Status osoby która jedzie "z książeczką" jest taki jak kogoś kto swoje
    prawo jazdy zostawił w domu albo zgubił.
    Jak najbardziej ma uprawnienia, natomiast nie ma dokumentu.

  • 14. Data: 2012-02-04 18:47:44
    Od: Wojtek Borczyk <b...@m...astro.amu.edu.pl>

    On Sat, 4 Feb 2012, zly wrote:

    > A dlaczego nie? Art. 88. 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do
    > kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

    Mylisz "uprawnienie" z "dokumentem poświadczającym posiadanie
    uprawnienia". Oto co w międzyczasie udało mi się znaleźć na
    http://www.policja.pl/palm/pol/167/4373/Pytania_i_od
    powiedzi.html (więc
    chyba dość wiarygodne źródło):

    "Czy fakt, że nie dokonałem wymiany prawa jazdy na nowy druk oznacza że
    utraciłem uprawnienia do kierowania?

    Kierowanie bez ,,nowego" prawa jazdy nie oznacza, że kierujący utracił
    uprawnienia do kierowania pojazdem. Oznacza jednak, że nie dopełnił
    (formalno-technicznego) obowiązku wymiany dokumentu, wynikającego z art.
    150 ustawy Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późń.
    zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia
    2002 r. w sprawie wymiany praw jazdy (Dz.U. Nr 69, poz. 640, zm. z 2002
    r., Nr 205, poz. 1736, oraz z 2004 r., Nr 269, poz. 2674). Czyn opisany
    wyżej będzie traktowany jako wykroczenie z art. 97 k.w."

    Czyli odpowiedź na pierwsze pytanie mamy już chyba załatwioną :)

    Pozdrawiam :)

    W.

  • 15. Data: 2012-02-04 19:49:12
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-02-04 18:16, zly pisze:

> [...]
    >
    > Pani nie ma prawa jazdy. Nie dlatego, że zapomniała zabrać z domu - bo
    > wtedy ma, tylko nie przy sobie. Dlatego, że jej dokument nie jest ważny.

    Pani tej, jakiś czas temu wydano PJ ważne (zapewne) bezterminowo. Jeśli
    jej tego nie pozbawiono np. za jazdę po pijaku, to nadal *ma "prawo
    jazdy"*. Nie ma aktualnie WAŻNEGO (czytaj: okupionego kolejnym haraczem)
    dokumentu potwierdzającego ten fakt. (Bo fakt wydania tej pani prawa
    kierowania został odnotowany w bardzo waznych urzędowych dokumentach).
    Gdyby ją złapano w czasie prowadzenia pojazdu, to mogła by mieć problem.
    Nic takiego nie zaszło.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam Ten Maruda

  • 16. Data: 2012-02-06 09:37:06
    Od: gr <j...@w...pl>

    . Na żądanie strażnika sprowadził na miejsce zdarzenia swoją

    Gdzia ta trzecia osoba?