  • 1. Data: 2012-02-03 10:31:13
    Temat: Re: crosspost banki i prawo: nieautoryzowana transakcja na karcie - jak dochodzić?
    Od: froff <f...@i...pl>

    On 03.02.2012 11:22, Kamil Jońca wrote:

    > froff<f...@i...pl> writes:
    >
    > [...]
    > [...]
    > [...]
    >
    > Przeczytać licencję, czy jakieś potwierdzenie transakcji sprzed roku,
    > czy tam nie było przypadkiem zgody na cykliczne obciążanie.

    Zamierzam, to zrobić dzisiaj wnikliwie, ale czy coś takiego (cykliczne obciążanie bez
    prośby o
    potwierdzenie) w ogóle jest zgodne z prawem?

    Ponawiam pytanie:
    Zakładając, że zdecyduję się walczyć, bo czyn będzie miał znamiona nielegalnego ;),
    to co powinienem zrobić? Najpierw w banku odmówić autoryzacji?
    Jaki kodeks w ogóle takie sprawy reguluje? Chciałbym się oczytać trochę ale jeszcze
    nie wiem gdzie.

    > KJ
    > PS. Nie wiem, co Ty nazywasz crosspostem, ale Twój na pewno crospostem
    > nie był.

    To prawda, wysłało mi się niechcący - już zcancelowałem i wysłałem ponownie.
    Sorry za zamieszanie.

  • 2. Data: 2012-02-03 11:10:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Odniosę się ściśle tylko do elementu wybranego w pytaniu:

    On Fri, 3 Feb 2012, froff wrote:

    > Zamierzam, to zrobić dzisiaj wnikliwie, ale czy coś takiego (cykliczne
    > obciążanie bez prośby o potwierdzenie) w ogóle jest zgodne z prawem?

    Załóż, że to nie umowa o oprogramowanie a np. abonament telefoniczny.
    W celu uproszczenia rozważań przyjmij, że opłata nie jest "za program",
    lecz tylko i wyłącznie "za użytkowanie bazy wirusów" (chętnym do
    korzystania jest wysyłana, odpłatnie).
    Przyjmujemy za oczywistość, że nie ma mowy o podstępie (w stylu
    "darmowego wpisu do książki telefonicznej", który okazuje się nie
    być bezpłatny), lecz co najwyżej podpisywaniu nieczytanych dokumentów.
    Owszem, są operacje zabronione, np. warunkowanie umowy tym że zostaną
    zawarte umowy przyszłe. Ale to nie to samo, co zawarcie umowy którą
    można wypowiedzieć, lecz wypowiedziana nie została.

    Co wychodzi w kwestii zgodności z prawem?

    > Ponawiam pytanie:
    > Zakładając, że zdecyduję się walczyć, bo czyn będzie miał znamiona
    > nielegalnego ;),

    Jak wyjdzie, że to skutek nieprzeczytania umowy, to "nielegalne"
    znamiona może mieć niepłacenie :D

    > to co powinienem zrobić? Najpierw w banku odmówić autoryzacji?

    Tu jest taki kwiatek - z prawa bankowego może wynikać, że masz prawo
    odmówić autoryzacji transakcji.
    Ale otrzymanie pieniędzy z powrotem nie musi być tożsame ze
    zniknięciem roszczenia drugiej strony.

    > Jaki kodeks w ogóle takie sprawy reguluje? Chciałbym się oczytać trochę ale
    > jeszcze nie wiem gdzie.

    Zacznij od cywilnego:
    _117.html

    Ale chyba i do tej umowy trzeba zajrzeć.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-02-03 14:26:57
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-02-03, froff <f...@i...pl> wrote:

    [...]

    > Zamierzam, to zrobić dzisiaj wnikliwie, ale czy coś takiego (cykliczne obciążanie
    bez prośby o
    > potwierdzenie) w ogóle jest zgodne z prawem?

    A jesteś świadom istnienia Polecenia Zapłaty na przykład? Taki sam mechanizm, tylko
    oparty
    o karty kredytowe. Fajny i pożyteczny.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2012-02-03 14:36:13
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Wojciech Bancer <p...@p...pl> wrote on 2012-02-03_15:26
> [...]
    >
    > [...]
    >
    > A jesteś świadom istnienia Polecenia Zapłaty na przykład? Taki sam mechanizm, tylko

    Hm, niezupełnie. Tylko zbliżony. Niemniej jednak nie można
    ustanowić polecenia zapłaty bez możliwości odwołania zapłaty. A to
    oznacza, że jeśli roszczenie jest uzasadnione, a płatnik (nie
    będący stroną umowy) odwołał wykonanie zapłaty, to za zaspokojenie
    roszczenia odpowiada strona umowy, a nie płatnik. Czyli w PZ
    płatnik nie będący stroną umowy w każdej chwili bezkarnie może
    wycofać się z płacenia.

    witrak()

  • 5. Data: 2012-02-03 14:57:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/3/2012 8:36 AM, witrak() wrote:
> [...]
    > roszczenia odpowiada strona umowy, a nie płatnik. Czyli w PZ
    > płatnik nie będący stroną umowy w każdej chwili bezkarnie może

    no to zadzwon do banku i odwolaj transakcje.
    Co najwyzej potem mcafee ci przysle, pisemko, ze wisisz im zaplate, bo
    to ze umowa zostala zawarta i jej nie rozwiazales to chyba nie
    kwestionujesz.

  • 6. Data: 2012-02-03 15:07:33
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    witek <w...@g...pl.invalid> wrote on 2012-02-03_15:57

    > no to zadzwon do banku i odwolaj transakcje.
    > Co najwyzej potem mcafee ci przysle, pisemko, ze wisisz im
    > zaplate, bo to ze umowa zostala zawarta i jej nie rozwiazales to
    > chyba nie kwestionujesz.

    Eeee, czytaj porządnie. Jeżeli nie ja jestem stroną umowy, a tylko
    płatnikiem, to dlaczego ja miełbym im wisieć ?

    witrak()

  • 7. Data: 2012-02-03 15:10:21
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (03.02.2012 15:57), witek wrote:

    > no to zadzwon do banku i odwolaj transakcje.

    A jesteś pewien że tak się da z każdą transakcją? Tak po prostu wziąść i
    odwołać?

    Bo mi się wydaje, że składa się reklamację, która zostanie uwzględniona
    lub nie.

    p. m.

  • 8. Data: 2012-02-03 15:13:20
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    mvoicem <m...@g...com> writes:

    > A jesteś pewien że tak się da z każdą transakcją? Tak po prostu wziąść
    > i odwołać?

    W PZ? Podobno tak :) W karcie? nie wiem.

    KJ

    kondensator - kondensatorych - kondensatoremu
    (odmiana słowa "kondensator" według MS Word 6.0)

  • 9. Data: 2012-02-03 15:18:44
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (03.02.2012 16:13), Kamil Jońca wrote:

    > W PZ? Podobno tak :) W karcie? nie wiem.

    No dla mnie jasne jest, że Witek pisze o transakcji karcianej. Tj że
    jego słowa należy czytać z domyślnym "na karcie kredytowej" między
    "transakcje" a kropką.

    p. m.

  • 10. Data: 2012-02-03 15:28:27
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    mvoicem <m...@g...com> wrote on 2012-02-03_16:18

    > No dla mnie jasne jest, że Witek pisze o transakcji karcianej. Tj
    > że jego słowa należy czytać z domyślnym "na karcie kredytowej"
    > między "transakcje" a kropką.

    Ten typ tak ma - oszczędza na słowach tak, że go nie można
    zrozumieć, a nie oszczędza na mailach :-)

    witrak()