  • 1. Data: 2003-03-13 19:04:18
    Temat: Prawo budowlane - sciany dzialowe
    Od: "zino" <...@o...pl>

    Moze ktos z Was sie orientuje:

    Kupilem 2 mieszkania na rynku wtornym (spoldzielcze wlasnosciowe) w stanie
    bez bialego montazu itp. Chcac je wykonczyc w odpowiadajacy mi sposob
    wstawilem drzwi w sciane laczaca obydwa mieszkania oraz zmienilem
    rozmieszczenie scianek dzialowych.
    Dzieki "uczynnym" sasiadom mam teraz problem na glowie - zapowiedziana
    wizyte nadzoru budowlanego wraz z rzeczoznawca ze Spoldzielni. Pani z
    nadzoru budowlanego twierdzi, ze powinienem miec zgode na przestawienie
    scianek dzialowych (projekt, te rzeczy...) , bo tak stanowi prawo budowlane.
    Czy moga sie o cos przyczepic ? Mnie sie wydaje, ze rozmieszczenie scianek
    dzialowych to moja prywatna sprawa - sa one dla mojej wygody...
    Jak to wyglada w swietle prawa ?
    Jakie moga byc konsekwencje poprzestawiania scian ?

    Zino

  • 2. Data: 2003-03-13 21:42:49
    Temat: Re: Prawo budowlane - sciany dzialowe
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "zino" <...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jak to wyglada w swietle prawa ?
    > Jakie moga byc konsekwencje poprzestawiania scian ?

    ano wygląda to tak że powinieneś to zgłosić do SM wraz projektem zmian
    wykonanym przez osobę uprawnioną przed rozpoczęciem prac i otrzymać
    akceptację.
    Jeśli tego nie uczyniłeś to masz spory problem. Popatrz w prawo budowlane.
    Niestety jest ono mocno restrykcyjne jeśli dotyczy budowli.

    Stan_Z

  • 3. Data: 2003-03-13 22:02:24
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Stan_Z <s...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b4qu7j$k1n$...@n...supermedia.pl...
> [...]
    > Jeśli tego nie uczyniłeś to masz spory problem. Popatrz w prawo budowlane.
    > Niestety jest ono mocno restrykcyjne jeśli dotyczy budowli.

    nawet przy ściankach działowych ? przecież to nie ściany nośne? przecież tym
    nie naruszam konstrukcji budynku gdy pozbywam sie zle postawionej ścianki ?

    Sandra

  • 4. Data: 2003-03-13 22:37:08
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Sandra" <J...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    tym
    > nie naruszam konstrukcji budynku gdy pozbywam sie zle postawionej ścianki

    Niestety nawet przy działówkach powinno się uzyskać zgodę gdyż jest to
    związane ze zmianami w architekturze budynku. Jeszcze gorzej wygląda to gdy
    łączy się dwa mieszkania w jedną całość tu wchodzi wiele przepisów
    dotyczących bezpieczeństwa głównie pożarowego nie mówiąc już o
    spółdzielczych procedurach Często w S.M. są dodatkowe regulaminy dotyczące
    użytkowania lokali które kródko stawiają sprawę bez zgody nic nie możesz
    zmienic. Wiem chore ale to jednak prawo wewnętrzne
    Sam mam do tego złe nastawienie, ale rozumiem dlaczego tak się dzieje.

    Stan_Z

  • 5. Data: 2003-03-13 22:37:41
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    tym
    > nie naruszam konstrukcji budynku gdy pozbywam sie zle postawionej ścianki

    Czemu doszukujesz się logiki w prawie???? (budowlanym, bo budowlanym ale
    zawsze ;)

    pozdrawiam
    Alek

  • 6. Data: 2003-03-13 22:44:50
    Od: m...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Zino
    > STAN Z MA RACJĘ. Możesz wejść na stronę MURATORA tam często są opisane takie
    sytuacje od strony prawnej. Szukaj w egzemplarzach archiwalnych . Powodzenia.

  • 7. Data: 2003-03-14 00:06:08
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    tym
    > nie naruszam konstrukcji budynku gdy pozbywam sie zle postawionej ścianki

    Ale ustawodawca słusznie założył, iż lokator nie zawsze wie, co stanowi np.
    ściankę działową a co narusza konstrukcję budynku. Wie to
    architekt/konstruktor a także powinna wiedzieć SM. Dla mnie to bardzo
    logiczne. W kamienicy ściana nośna ma ok.0.8 m grubości a i tak niedawno
    lokator z parteru postanowił wybić w niej sobie drzwi i był bardzo
    zdziwiony, gdy mu tego zabroniłam tłumacząc, iż mógł spowodować naruszenie
    konstrukcji budynku i zagrożenie katastrofą budowlaną.

    Pozdrawiam

    Wiewióra

  • 8. Data: 2003-03-14 00:48:12
    Od: a...@p...onet.pl

    > Ale ustawodawca słusznie założył, iż lokator nie zawsze wie, co stanowi np.
    > ściankę działową a co narusza konstrukcję budynku. Wie to
    > architekt/konstruktor ...

    Słusznie - budownictwo to nie samograj. Nie wszystko da się objąć przepisami
    (funkcjonuje pojęcie "sztuki budowlanej"), więc do tego co sie udało umiescić w
    prawie należy tym bardziej podchodzić poważnie.

    Sciany działowe mogą stanowić istotne obciążenie stropu. Nie na każdym rodzaju
    stropu można je stawiać w dowolnym miejscu i układzie. Chyba nikt nie chce by
    o jego bezpieczeństwie decydowała intuicja sąsiada?
    Lepiej niech dbają o to fachowcy.

    pozadrowienia
    Adam

  • 9. Data: 2003-03-14 09:31:05
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

> [...]
    > Jeśli tego nie uczyniłeś to masz spory problem. Popatrz w prawo budowlane.
    > Niestety jest ono mocno restrykcyjne jeśli dotyczy budowli.

    Poza tym nie jest bez znaczenia fakt naruszenia cudzej własności -
    Budynek formalnie jest własnością spółdzielni a ta chciałaby
    wiedzieć co się dzieje w jej majątku.
    pzdr,
    JarekM

  • 10. Data: 2003-03-14 09:47:57
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    O ile dobrze zrozumiałem, to mieszkania nie są Twoją własnością, tylko
    spółdzielni. Masz jedynie własnościowe spółdzielcze prawo do lokali (nie
    mylę się?). Spółdzielnia, jako właściciel może Ci dokuczać, jeśli będzie
    chciała (do wykluczenia włącznie - a wtedy trzeba się wyprowadzić...).
    Piotr