  • 1. Data: 2004-12-24 23:04:17
    Temat: [Prawa autorskie] mój scenariusz do cudzego pomysłu realiów.
    Od: "Bubby" <4...@p...fm>

    Mam takie pytanie. Czy jeśli napiszę powieść, scenariusz itd, mogę je
    zabezpieczyć jakimś prawem autorskim?
    Na przykład. Jest gra komputerowa Chrome. Pomyślałem że fajnie było by
    napisać coś własnego w oparciu o historyjkę z tej gry i napisałem
    scenariusz, z tymi samymi bohaterami i realiami "świata przedstawionego".
    Czy mam możliwość legalnie zabezpieczyć to, tak by mi nikt nie ukradł
    pomysłu na fabułę, a jednoczenie bym za zgodą autorów gry, mógł bym to
    kiedyś nakręcić?

  • 2. Data: 2004-12-25 00:04:21
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    On 2004-12-25 00:04 :

    >Mam takie pytanie. Czy jeśli napiszę powieść, scenariusz itd, mogę je
    >zabezpieczyć jakimś prawem autorskim?

    Każdy utwór jest przedmiotem prawa autorskiego.

    Nie uważasz, że to trochę bezczelne?
    w.

    --
    Wesołych Świąt Bożego Narodzenia
    życzy

  • 3. Data: 2004-12-25 00:39:28
    Od: "Bubby" <4...@p...fm>

    Użytkownik "Wojtek Szweicer" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > On 2004-12-25 00:04 :

    > Każdy utwór jest przedmiotem prawa autorskiego.

    Naet napisany "na motywach"?

    > Nie uważasz, że to trochę bezczelne?

    Niby dlaczego? Autorzy raczej nie zgodzą się na to za darmo, nie?
    A pomysł (tak myślę) mam niezły, więc jeśli chcieli by zrobić kolejną część,
    lub film, to chętnie podzielę się z nimi swoim pomysłem na fabułę, nawet za
    darmo, o ile moje nazwisko pojawi się w napisach :D
    Karierę od czegoś trzeba zacząć.

  • 4. Data: 2004-12-25 09:01:14
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    za
    > darmo, o ile moje nazwisko pojawi się w napisach :D

    a otrzymales zgode na wykorzystanie bohaterow i historii z gry?

    P.

  • 5. Data: 2004-12-25 11:22:59
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    On 2004-12-25 01:39 :

    >Użytkownik "Wojtek Szweicer" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    >Naet napisany "na motywach"?

    Każdy, nawet niedokończony.

    >Niby dlaczego? Autorzy raczej nie zgodzą się na to za darmo, nie?

    Nie wiem, najlepiej ich zapytać. To oni wymyślili scenariusz do gry
    (niestety, nie wiem, na czym ta gra polega, może też jest oparta na
    czymś innym), więc do nich należą prawa osobiste i majątkowe.

    >A pomysł (tak myślę) mam niezły, więc jeśli chcieli by zrobić kolejną część,
    >lub film, to chętnie podzielę się z nimi swoim pomysłem na fabułę, nawet za
    >darmo, o ile moje nazwisko pojawi się w napisach :D

    A może oni też Ci pozwolą za darmo, o ile ich nazwisko się pojawi wśród
    autorów Twojego opowiadania? Może wystarczy tylko spytać?

    >Karierę od czegoś trzeba zacząć.

    Zapewniam Cię, że jeśli wymyślisz i napiszesz coś własnego, będziesz
    bardziej popularny i szanowany, ale to na marginesie.

    Tu jeszcze można by spróbować (skoro mówimy o prawie autorskim) załapać
    się pod art. 2 p. 4: "Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał
    w wyniku inspiracji cudzym utworem.". Ale wtedy twórcy gry również mogą
    skorzystać z tego zapisu.
    w.

  • 6. Data: 2004-12-26 01:32:39
    Od: "Bubby" <4...@p...fm>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości
    > a otrzymales zgode na wykorzystanie bohaterow i historii z gry?

    Jeszcze nawet nie pytałem.

    Właściwie wątek założyłem z czysto teoretycznego problemu.

    Wielokrotnie widuję w Internecie opowiadania fanów gier komputerowych i
    filmów.
    Na największym polskim forum o Star Treku, jest nawet specjalny dział, na
    którym można umieszczać swoje opowiadania, których akcja rozgrywa się
    właśnie w świecie Star Treka.
    Mnie zastanawia czy takie opowiadania można jakoś zabezpieczyć. Bo trochę
    głupio by było, gdyby scenarzysta serialu, któremu już się pomysły skończyły
    łaził po takich forach, czytał opowiadania, a potem porostu by je
    przepisywał na scenariusz bez jakichkolwiek konsekwencji.
    W końcu ktoś wymyśli tą fabułę, a bohaterów mógł równie dobrze pozmieniać,
    jak i realia. To tylko kwestia czasu i potrzeby.

  • 7. Data: 2004-12-26 09:04:46
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > łaził po takich forach, czytał opowiadania, a potem porostu by je
    > przepisywał na scenariusz bez jakichkolwiek konsekwencji.

    zapeniwam Cie ze konsekwencje bys poniosl. Ja osobiscie bardzo bym sie
    zdenerwowal
    gdybym zobaczyl ze ktos wykorzystal moj pomysl, BA, jeszce chcial to
    zabezpieczyc :-)

    > W końcu ktoś wymyśli tą fabułę, a bohaterów mógł równie dobrze
    pozmieniać,
    > jak i realia. To tylko kwestia czasu i potrzeby.

    no i zacznij najlepiej od tej zmiany. Inaczej to sobie mozesz tylko
    klopotow narobic.

    P.

  • 8. Data: 2004-12-26 09:25:50
    Od: "Bubby" <4...@p...fm>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

    > zapeniwam Cie ze konsekwencje bys poniosl. Ja osobiscie bardzo bym sie
    > zdenerwowal
    > gdybym zobaczyl ze ktos wykorzystal moj pomysl, BA, jeszce chcial to
    > zabezpieczyc :-)

    Mówisz o autorze opowiadania, czy scenażyście?

    > no i zacznij najlepiej od tej zmiany. Inaczej to sobie mozesz tylko
    > klopotow narobic.

    Nawet jeśli ja bym nie czerpał z tego żadnych zysków?
    Przecież Star Trek jest tak popularny głównie dzięki fanom i ich twórczości.
    Wiele odcinków jest "based on sb's story" lub "idea by...".
    A teraz, piszę własne opowiadanie w klimatach Trek'a, publikuję je na forum
    i co? Kolesie kręcą swoją wersję, ja po mimo że to moje pomysły nic z tego
    nie mam, za to scenarzyście zapłacą za kradzież?

  • 9. Data: 2004-12-26 11:02:31
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Mówisz o autorze opowiadania, czy scenażyście?

    nie wnikam, ktos wkazdym razie za skorzystaniwe z cudzego pomyslu wybuli

    > Nawet jeśli ja bym nie czerpał z tego żadnych zysków?

    ogladalnosc strony tez jest zyskiem,

    > Przecież Star Trek jest tak popularny głównie dzięki fanom i ich
    twórczości.
    > Wiele odcinków jest "based on sb's story" lub "idea by...".

    ale to jest zdaje sie za zgoda autorow no nie?

> [...]
    tego
    > nie mam, za to scenarzyście zapłacą za kradzież?

    to moze inaczej, nagrywasz czyjes programy na cd, nie sprzedajesz, nie
    cierpiesz zyskow,
    czy kradniesz wtedy?

    P.