  • 1. Data: 2004-12-24 18:08:05
    Temat: Jak schowac ZUS do kieszeni?
    Od: b...@p...onet.pl

    Jestem na tzw. "samozatrudnieniu". Mój pracodawca w pewnym momencie stwierdził,
    że bardziej mu się opłaca, kiedy zamiast pracowników - będzie miał kontrahentów
    - i wmanewrował mnie we działalność gospodarczą. Zrobił to jednak na tyle
    'fair', że powiększył mi pensję o ZUS i o - "jakoś tam liczony" - podatek dochodowy.
    Mam w związku z tym pytanie - słyszałem, że jakbym się dodatkowo, nawet
    'fikcyjnie; zatrudnił u kogoś na etat - to wtedy płaciłbym tylko cząstkowy ZUS,
    a resztę chował sobie do kieszeni - jako dodatkową premię.
    Czy wiecie o co chodzi?
    I na jakiej zasadzie opłacałoby to się temu drugiemu pracodawcy - co by z tego
    miał - bo słyszałem, że to ma być obopólny zysk (ja płacę niższy ZUS, a drugi
    pracodawca robi sobie koszta).

    burt30

  • 2. Data: 2004-12-24 18:23:50
    Temat: Re: Jak schowac ZUS do kieszeni?
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    z tego
    > miał - bo słyszałem, że to ma być obopólny zysk (ja płacę niższy ZUS, a

    a czy pomiedzy praca na umowe a praca na "samozatrudnieniu" byla roczna
    przerwa?
    Jezeli nie to watpie by mu sie oplacalo :-)

    co do drugiej czesci, to mniejszy ZUS placilby ten co Cie zatrudni.
    ty mniejszy (zdrowotne tylko) jezeli mialbys rente lub cos w tych
    klimatach,
    ale to tez do momentu
    przekroczenia pewnego limitu bo wtedy rente zabieraja.

    P.

  • 3. Data: 2004-12-24 19:22:11
    Od: b...@p...onet.pl

> [...]
    > klimatach,
    > ale to tez do momentu
    > przekroczenia pewnego limitu bo wtedy rente zabieraja.

    Dzięki za dobre chęci - ale to jest jednak inaczej.
    Może ktoś inny się odezwie i doradzi konkretniej. Nieraz ludzie pracujący na
    czarno, żeby mieć świadczenia społecznej opieki zdrowotnej - zatrudniają się np.
    na ćwierć etatu fikcyjnie u kogoś - i płacą sobie zdrowotne. A tej niby-pracy
    oczywiście nie chodzą i nie biorą żadnej pensji. Tylko nie rozumiem, jakie
    korzyści ma z tego mieć ten ktoś, kto ma takiego "fikcyjnego pracownika"?
    Kto pomoże?

  • 4. Data: 2004-12-24 19:51:48
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik b...@p...onet.pl napisał(a) w wiadomości

    [ciach ...]

    Zgłoś się do ZUS lub US to ci wytłumaczą.

    --
    JOHNSON :)

  • 5. Data: 2004-12-24 19:55:14
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

> [...]
    > korzyści ma z tego mieć ten ktoś, kto ma takiego "fikcyjnego pracownika"?

    Po pierwsze to może być ciut za późno. Nie wiadomo jak będzie w nowym roku.
    Niby na razie żadnych zmian nie znalazłem...
    Pomyśl o umowie zleceniu z jakąś firmą. Od tej umowy zlecenia trzeba
    zapłacić wszystkie składki. Wtedy z DG tylko zdrowotne. Kwota zawarcia umowy
    zlecenia - nieważna ale im większa tym bardziej się opłaca zleceniodawcy a
    tobie raczej mniej. Szukaj na grupie prawo.podatki i na stronach zus-u

    PawełJ

  • 6. Data: 2004-12-24 23:22:08
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 24 gru o godzinie 20:22, na pl.soc.prawo, b...@p...onet.pl
    napisał(a):

> [...]
    > korzyści ma z tego mieć ten ktoś, kto ma takiego "fikcyjnego pracownika"?

    Ehhhh....
    To że prowadzący DG nie jest obowiązany odprowadzać pełnych składek z
    tytułu prowadzenia DG, wynika z tzw. zbiegu ubezpieczeń, jeżeli pracuje np.
    u kogoś i z tego tytułu są za niego odprowadzane składki na FUS, UZ i FP.
    Wielkość etatu zatrudnienia nie ma żadnego znaczenia, może to być 1/1, 1/32
    - grunt by postawa z odprowadzonych składek wynosiła minimalna płacę.
    Wtedy taki osobnik z tytułu swojej DG, może odprowadzać składkę tylko na UZ

    Czy teraz to jest już bardziej zrozumiałe dla Ciebie?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 7. Data: 2004-12-25 08:09:27
    Od: b...@p...onet.pl

> [...]
    > Wtedy taki osobnik z tytułu swojej DG, może odprowadzać składkę tylko na UZ
    >
    > Czy teraz to jest już bardziej zrozumiałe dla Ciebie?

    Dalej nie bardzo.
    Bo na jakiej zasadzie miałoby się opłacać temu "fikcyjnemu etatowemu
    pracodawcy", żeby mnie zatrudniać?
    Bo mnie by się opłacało w ten sposób, że biorę od "pracodawcy firmowego" kasę na
    ZUS - a płacę sobie tylko zdrowotne - więc 500 zł do przodu. To ja wiem, co z
    tego mam.
    Ale co z tego miałby "pracodawca etatowy"? bo zakładam, że nie byłby św.
    Francisszkie z Asyżu.

  • 8. Data: 2004-12-25 10:16:25
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

> [...]
    > - grunt by postawa z odprowadzonych składek wynosiła minimalna płacę.
    > Wtedy taki osobnik z tytułu swojej DG, może odprowadzać składkę tylko na
    Zbiegiem ubezpieczeń jest również umowa zlecenie od której idą wszystkie
    składki bez względu na wysokość podstawy ubezpieczenia.
    Może to być np 20,50,100 zł. I to wtedy jest kosztem dla zleceniodawcy.
    A ty zrobisz mu za te pieniądze jakąś robotę albo po prostu dasz mu do ręki
    a on wrzuci w koszty. i to jest ta korzyść.

    PawełJ

  • 9. Data: 2004-12-26 07:56:51
    Od: " " <m...@g...pl>

> [...]
    > A ty zrobisz mu za te pieniądze jakąś robotę albo po prostu dasz mu do ręki
    > a on wrzuci w koszty. i to jest ta korzyść.

    czy zlecenie musi miec minimalna wartosc minimalnej placy?
    marian

  • 10. Data: 2004-12-26 13:29:16
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    > czy zlecenie musi miec minimalna wartosc minimalnej placy?
    > marian

    Nie musi :-)

    PawełJ