  • 1. Data: 2006-03-07 23:22:48
    Temat: Praca ucznia - wlasnosc szkoly!
    Od: rogus <r...@s...pl>

    Witam...
    Otoz wiem o fakcie, ze wszelkie prace, jakie wykonuje, ktore podlegaja
    jurysdykcji nauczycieli staja sie wlasnoscia szkoly.
    [Chodzi o liceum - panstwowe]
    Pytanie, czy mozna zrobic jakies zastrzezenia...
    Otoz projektuje graficznie, fotografuje[zawodowo]. Problem polega na
    tym, ze nie usmiecha mi sie wykorzystywanie przez moja "bude" moich
    materialow - ot nawet w celach promowania szkoly. Czy mozna zrobic
    jakies zastrzezenie, ktore zabranialo prawa do korzystania z
    prac[notariusz raczej nei wchodzi w gre]

    Dzieki z gory,
    Ps. Nie pisze z powodu lenistwa - googlowalem, czytalem i jest to dla
    mnie na tyle sliskie, ze naprawde sie gubie[ja jakze nierozumna istota
    laknaca swiatla bijacego od Was... przewielkich erudytow grupy]!

    pozdrawiam;]

  • 2. Data: 2006-03-07 23:42:30
    Temat: Re: Praca ucznia - wlasnosc szkoly!
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    rogus napisał(a):
    > Witam...
    > Otoz wiem o fakcie, ze wszelkie prace, jakie wykonuje, ktore podlegaja
    > jurysdykcji nauczycieli staja sie wlasnoscia szkoly.

    a niby na jakiej podstawie??
    I co dokladnie sie staje wlasnoscia szkoly?? Przypominam ze autorskie
    prawa osobiste sa niezbywalne :)

    Jacek

  • 3. Data: 2006-03-07 23:47:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    rogus [###r...@s...pl.###] napisał:

    Ustalmy najpierw. Te prace robisz w ramach obowiązków szkolnych, czy
    zawodowo? Bo to istotna różnica.

    Generalnie mamy trzy możliwości:

    1) Robisz to w ramach obowiązku szkolnego i pod kierunkiem
    nauczyciela - wówczas prawa nabywa szkoła.

    2) Robisz to dla szkoły, ale poza obowiązkiem szkolnym. Wówczas prawa
    autorskie są Twoje i możesz w drodze oświadczenia woli ograniczyć
    sposób użytkowania. Przykładowo oddać z zastrzeżeniem, że fotki mogą
    sobie wywiesić tylko na gazetce na 1 piętrze i to pod warunkiem, ze na
    zielonym tle. Wówczas albo przyjmują warunki, albo nie mogą korzystać.
    W takiej sytuacji spokojnie wystarczy Twoje oświadczenie.

    3) Robisz to poza szkołą - wówczas szkoła w ogóle nie ma żadnych praw
    do Twego dzieła.

  • 4. Data: 2006-03-08 18:30:40
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Robert Tomasik napisał:
    > 1) Robisz to w ramach obowiązku szkolnego i pod kierunkiem
    > nauczyciela - wówczas prawa nabywa szkoła.

    Nieprawda, chyba że uczeń jest jednocześnie pracownikiem szkoły (rzadki
    wypadek).

    Ewentualnie można myśleć o współautorstwie nauczyciela. Wtedy,
    nauczycielowi przysługiwałaby część osobistych praw autorskich a szkole,
    o ile w umowie nie postanowiono inaczej, majątkowych.

    Ale do tego nauczyciel musiałby czynnie uczestniczyć w tworzeniu dzieła,
    nadzór czy też udzielanie merytorycznych uwag tu nie wystarcza.

    Reasumując, fakt "ze wszelkie prace, jakie [pytający] wykonuje, ktore
    podlegaja jurysdykcji nauczycieli staja sie wlasnoscia szkoly" nie jest
    faktem. Uczniowi w typowym przypadku przysługują pełne prawa majątkowe
    do tych prac i szkoła może je wykorzystywać jedynie za zgodą autora, i w
    zakresie tej zgody.

    -------------------+
    -------------------+

  • 5. Data: 2006-03-08 22:15:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Paweł Sakowski [###p...@s...pl.###] napisał:
> [...]
    majątkowe
    > do tych prac i szkoła może je wykorzystywać jedynie za zgodą autora,

    Nie zgodzę się z Tobą. Rzuć okiem choćby na przykład pracy dyplomowej
    na uczelni.

  • 6. Data: 2006-03-08 23:35:38
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Robert Tomasik napisał:

    > Nie zgodzę się z Tobą. Rzuć okiem choćby na przykład pracy dyplomowej
    > na uczelni.

    Prawa majątkowe do pracy dyplomowych także przysługują dyplomantowi --
    art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim. Był w oryginalnym projekcie
    prawa o szkolnictwie wyższym zapis o wyjątku właśnie dla prac
    dyplomowych, ale gdzieś na wiosnę 2005 został usunięty w pracach
    podkomisji sejmowej i ostatecznie nie wszedł w życie. Aktualnie jedyne
    wyjątki od ogólnej zasady (prawa dla autora) to (jeśli czegoś nie
    zapomniałem): pracownik, pracownik naukowy, umowa stanowiąca inaczej.