  • 31. Data: 2021-05-29 01:17:23
    Temat: Re: Polak katolik
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-05-28, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:

    > A czemu tak?

    > Reguły religijne są zaprzeczeniem uniwersalnych reguł etycznych.

    > Ma pierwszorzędne znaczenie, bo wiara w "istotę wyższą" neguje
    > uniwersalne reguły etyczne. Np. istota wyższa może zgładzić bez powodu
    > całe społeczności, albo z powodu że nie wierzą w istotę wyższą.
    > To zaprzeczenie reguł etycznych.

    To tam akurat narzędzie inżynierii społecznej, które jakiś czas temu,
    pewnie i było nawet pożyteczne dla tych bardziej uniwersalnych reguł.
    Problem, że kupa oszołomów nadal widzi to wszystko jak stoi w Bibli czy
    innym Koranie.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2021-05-29 09:22:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 28 May 2021 23:30:37 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > A czemu nie? Po prostu spróbuj na to spojrzeć, jako zbiór dość
    > uniwersalnych reguł etycznych

    Masz tu logikę bibilijną: Najpierw Mojżesz przynosi boskie przykazanie
    "nie zabijaj" a zaraz potem, spostrzegłszy że współplemieńcy czczą jakby
    nie tego boga, zabija ich całkiem sporo :)
    Etyki religijne są oparte na ewolucyjnie wykształconych i powszechnie w
    naszym gatunku spotykanych wzorcach zachowań społecznych. One były
    pierwsze i do dziś stanowią bazę i natchnienie rozmaitej maści proroków.
    Tyle że są osobliwie powykręcane dla doraźnych powodów a zniekształcenia
    utrwalone w doktrynie więc nienaprawialne.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 33. Data: 2021-05-29 09:32:49
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > A czemu nie? Po prostu spróbuj na to spojrzeć, jako zbiór dość
    > uniwersalnych reguł etycznych.

    Mniej więcej tak samo jak - sprubój spojrzeć na drzewo jak na płytkę
    ceramiczną - i z tego i z s tego można zrobić okładzinę podłogową:P

    > To, czy wierzysz w "Istotę wyższą", czy
    > nie, ma w mojej ocenie akurat drugorzędne znaczenie.

    Oczywiście nawet nie drugorzędne - bo nie ma ze sobą absolutnie nic
    wspólnego. Zresztą zaryzykowałbym że większość kurewstw w historii
    ludzkości popełniano w imię albo przy dużym współudziale "religii".

    --
    Shrek

  • 34. Data: 2021-05-29 12:09:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.05.2021 o 00:43, Kviat pisze:
    > Są tacy co potrafią fajnie opowiadać bajki i tacy, co nie potrafią.
    > Ale co to ma wspólnego z tym, czy ktoś ma rację, czy nie ma?

    Znajomość ogólnych zasad etyki jest przydatna do zrozumienia wielu
    mechanizmów. Natomiast oczywiście jakimś tam problemem pozostaje to, gdy
    głoszone zasady etyczne rozmijają się z rzeczywistością. Oczywiście nikt
    doskonały nie jest, ale pasowałoby, by przynajmniej w ogólnych zarysach
    się do tego głoszący zbliżał. Coś jak nauczyciel WF-u wychodzący na
    dymka w przerwie między lekcjami.

    --
    Robert Tomasik

  • 35. Data: 2021-05-29 13:15:14
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Masz tu logikę bibilijną: Najpierw Mojżesz przynosi boskie przykazanie
    > "nie zabijaj" a zaraz potem, spostrzegłszy że współplemieńcy czczą jakby
    > nie tego boga, zabija ich całkiem sporo :)

    Oki ale kto zaczął? I czy w tym przypadku wojenka była moralnie słuszna?
    cyt.
    Amalekici podstępnie zaatakowali Izraelitów podczas wędrówki z Egiptu do Ziemi
    Obiecanej

  • 36. Data: 2021-05-29 13:24:14
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Marcin Debowski napisał(a):
    > Ale to w sumie pikuś, bo logika wiary (naszego
    > wewnętrznego o czymś przekonania) jest wystarczająca do racjonalizacji.
    > Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie tak wielu z tych co tych
    > uniwersalnych reguł etycznych nauczają nie stało w bezczelnej do nich
    > opozycji. Gdzie tu logika?

    Trza spojrzeć na inne ludy w afryce, azji, ameryce pn./pd. w celu porównania.
    Może się okazać, że napierdalanki różniste były wszędzie.
    Chiny. Jak powstały chiny? Radośnie kicając po chmurkach zjednoczyli
    się w państwo? Wątpię:)

  • 37. Data: 2021-05-29 15:11:10
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.05.2021 o 00:54, Kviat pisze:
    > Reguły religijne są zaprzeczeniem uniwersalnych reguł etycznych.

    Popatrz na takie 10 przykazań. Od wieków powielane są we wszystkich
    systemach prawnych.

    --
    Robert Tomasik

  • 38. Data: 2021-05-29 15:12:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie tak wielu z tych co tych
    > uniwersalnych reguł etycznych nauczają nie stało w bezczelnej do nich

    Człowiek nie jest doskonały. Mnie chodzi o te reguły postępowania.
    Takie, jak przykładowo 10 przykazań bożych. One są podstawą wszystkich
    systemów prawa.

    --
    Robert Tomasik

  • 39. Data: 2021-05-29 15:19:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 29 May 2021 15:11:10 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Popatrz na takie 10 przykazań. Od wieków powielane są we wszystkich
    > systemach prawnych.

    W czasie kiedy te 10 przykazań powstawało, właśnie one były systemem
    prawnym. Innego przedtem nie było i one były pierwszym skodyfikowaniem
    dotychczas działajacego systemu czyli etyki ewolucyjnej. Kolejność jest
    taka: najpierw etyka, potem etyczne systemy religijne jako zalążek
    systemów prawnych, potem systemy prawne świeckie.
    Nie zaczynaj historii od środka :)
    A poza tym, świat zna znacznie więcej systemów prawnych nie opartych na
    10 przykazań aniżeli tych opartych, więc nie pieprz o "wszystkich".
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 40. Data: 2021-05-29 15:38:08
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Człowiek nie jest doskonały. Mnie chodzi o te reguły postępowania.
    > Takie, jak przykładowo 10 przykazań bożych. One są podstawą wszystkich
    > systemów prawa.

    Bzdura - pamiętaj abyś dzien święty święcił, nie wzywaj imienia boga
    swego nadaremno... Niby gdzie masz to w kk i kw zapisane?

    --
    Shrek