  • 1. Data: 2021-05-27 15:34:07
    Temat: Polak katolik
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    https://www.onet.pl/informacje/onetwiadomosci/religi
    a-w-szkolach-uczniowie-masowo-rezygnuja-z-lekcji-rel
    igii/k9jxp51,79cfc278

    "Na religię nie chodzi już prawie połowa krakowskich licealistów.
    Przed drugim semestrem roku szkolnego z lekcji religii wypisało się 12
    tys. uczniów łódzkich szkół. [...]

    W szkołach średnich we Wrocławiu pod koniec 2020 r. na religię
    uczęszczało zaledwie ok. 30 proc. uczniów.

    Masowe rezygnacje zbiegły się w czasie z propozycjami zmian w
    programie szkolnym, które wyszły od ministra edukacji i nauki
    Przemysława Czarnka. W kwietniowym wywiadzie dla ,,Gazety Polskiej"
    zapowiedział, że będzie dążył do tego, aby uczniowie byli zmuszeni
    chodzić albo na religię, albo na etykę.
    [...]
    A co na to Kościół? Na łamach tygodnika "Niedziela" arcybiskup Marek
    Jędraszewski tak skomentował sytuację: "Z powodu pandemii wiele więzów
    zostało naruszonych, m.in. także na skutek katechezy on-line. Myślę,
    że teraz ci młodzi zatęsknią za swoim katechetą, za swoim kościołem -
    i powrócą".

    Taa ...
    A ci licealisci za 3 lata pojda na wybory ..

    J.

    P.S. zaraz ... to wybory prezydenta beda juz zawsze w wakacje ?

  • 2. Data: 2021-05-27 16:37:54
    Temat: Re: Polak katolik [konkordat Akcji Wyborczej Solidarność + Unii Wolności]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> pisze:
> [...]
    > A ci licealisci za 3 lata pojda na wybory ..
    >
    > J.
    >
    > P.S. zaraz ... to wybory prezydenta beda juz zawsze w wakacje ?

    A masz jaja porównać to do procentów "na mszę chodzących" w danym
    mieście/diecezji? Różnice miedzy regionami są duże na parędziesiąt
    procent AFAIR. W dużych miastach też religijność też jest przeważnie
    mniejsza AFAIR. Ja zacznę widzieć oczywisty duży problem dla KRK jak na
    religię będzie chodzić wyraźnie mniej procent niż na mszę.
    Na razie najwyżej wychodzi że religia w szkołach państwowych jako
    "masowa religijna tresura" nie wygląda na oszałamiający sukces.

    Zresztą skoro jesteśmy na grupie prawo: Religia w szkołach wynika z
    konkordatu (umowy międzynarodowej). Ja się nie spodziewam zerwania tej
    umowy w ciągu najbliższych 20 lat *bez plebiscytu* (referendum bez
    wymogu frekwencji 50%). A rząd PiS może złośliwie podwyższyć standardy
    zaliczenia lekcji etyki (zamiennika religii).

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Konkordat_mi%C4%99dzy_
    Stolic%C4%85_Apostolsk%C4%85_i_Rzecz%C4%85pospolit%C
    4%85_Polsk%C4%85_(1993)

    --
    A. Filip

  • 3. Data: 2021-05-27 16:47:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 May 2021 16:37:54 +0200 (CEST), A. Filip wrote:
    a-w-szkolach-uczniowie-masowo-rezygnuja-z-lekcji-rel
    igii/k9jxp51,79cfc278

    > A masz jaja porównać to do procentów "na mszę chodzących" w danym
    > mieście/diecezji?

    a to juz niekoniecznie dobry wskaznik, szczegolnie w czasie pandemii.

    > Różnice miedzy regionami są duże na parędziesiąt
    > procent AFAIR. W dużych miastach też religijność też jest przeważnie
    > mniejsza AFAIR.

    No, mamy chocby te filmy w internecie, jak to ksiadz i obywatele
    masowo olewaja rozporzadzenia premiera i zapychaja kosciol.

    > Ja zacznę widzieć oczywisty duży problem dla KRK jak na
    > religię będzie chodzić wyraźnie mniej procent niż na mszę.

    ale w calym kraju czy mniejszych miasteczkach?

    No i jesli dzis chodzi na msze np 70% tych, co chodzili kiedys na
    religie, to co bedzie za 10, 20, 30 lat?

    A KRK bedzie mial kolejny duzy problem, jak tacowe spadnie ... PiS im
    sypnie z boku, inni niekoniecznie.

    > Na razie najwyżej wychodzi że religia w szkołach państwowych jako
    > "masowa religijna tresura" nie wygląda na oszałamiający sukces.

    Albo, ze postawa warstw religijnych odniosla przeciwny skutek.

> [...]
    > wymogu frekwencji 50%). A rząd PiS może złośliwie podwyższyć standardy
    > zaliczenia lekcji etyki (zamiennika religii).

    Moze. Ale moze tez przestac rzadzic.
    A w konkordacie obowiazku chodzenia na religie nie ma ...

    J.

  • 4. Data: 2021-05-27 17:01:48
    Temat: Re: Polak katolik
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 27 May 2021 15:34:07 +0200, J.F napisał(a):

    > "Na religię nie chodzi już prawie połowa krakowskich licealistów.

    No i fajno. Mamy szansę jako naród.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 5. Data: 2021-05-27 17:29:05
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 27.05.2021 o 15:34, J.F pisze:
> [...]
    > tys. uczniów łódzkich szkół. [...]
    >
    > W szkołach średnich we Wrocławiu pod koniec 2020 r. na religię
    > uczęszczało zaledwie ok. 30 proc. uczniów.

    Pomijając wszystko inne, dalsze lekcje religii po bierzmowaniu wydają mi
    się bez sensu.

    MJ

  • 6. Data: 2021-05-27 17:49:02
    Od: Kubuś Puchatek <k...@k...org>

    W dniu 27.05.2021 o 17:29 Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> pisze:

> [...]
    igii/k9jxp51,79cfc278

    > Pomijając wszystko inne, dalsze lekcje religii po bierzmowaniu wydają mi

    Przed bierzmowaniem mają sens?
    Kamil

  • 7. Data: 2021-05-27 18:09:13
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 27.05.2021 o 17:49, Kubuś Puchatek pisze:

    a-w-szkolach-uczniowie-masowo-rezygnuja-z-lekcji-rel
    igii/k9jxp51,79cfc278

    > Przed bierzmowaniem mają sens?

    Jeśli uznamy, że bierzmowanie ma sens, to mają.

    MJ

  • 8. Data: 2021-05-27 21:12:49
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Prawidłowy link to onet.de/pl/...

    -----

  • 9. Data: 2021-05-28 08:46:57
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 27.05.2021 o 16:37, A. Filip pisze:

    > Na razie najwyżej wychodzi że religia w szkołach państwowych jako
    > "masowa religijna tresura" nie wygląda na oszałamiający sukces.
    Wychodzi na to, że tresura religijna jest be, a tresura ideologiczna
    państwowa cacy.
    Jacek

  • 10. Data: 2021-05-28 08:48:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 May 2021 17:29:05 +0200, Michal Jankowski wrote:
    a-w-szkolach-uczniowie-masowo-rezygnuja-z-lekcji-rel
    igii/k9jxp51,79cfc278

    > Pomijając wszystko inne, dalsze lekcje religii po bierzmowaniu wydają mi
    > się bez sensu.

    ale co - tacy wierzacy, ze po bierzmowaniu mowia "pa, pa" ?

    a tu jeszcze ... rok temu bierzmowania moglo nie byc, czyzby jednak
    sporo zrezygnowalo przed ?

    J.