  • 1. Data: 2004-05-23 22:59:38
    Temat: Plus GSM reklamacja - do sadu [Dlugie]
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    W skrocie wprowadzenie do akcji:-)

    Jest sobie salon Plus GSM w Gdyni w Geanie prowadzony przez
    zlodzieja (bo kazdy oszust to zlodziej;-)
    Sprzedali mi na poczatku lutego zepsuty telefon. Nie chca go
    wymienic na nowy, co jest niezgodne z art.8.1. ustawy z 27 lipca
    2002 (Dz.U. Nr 141, poz. 1176)
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2002/1176.htm
    W czasie rozmow odmawiali przyjecia telefonu, twierdzac, ze nie
    istnieja zadne przepisy dajace prawo wymiany na nowy. Nie
    odpowiedzieli na polecony za potwierdzeniem odbioru, wyslany dwa
    miesiace temu. Nie odpowiadaja na wezwania z Inspekcji Handlowej.
    Zgodnie z art.8.3 tej ustawy brak odpowiedzi jest uznaniem
    roszczenia kupujacego. A telefon jak byl uszkodzony, tak jest
    nadal. I lezy sobie grzecznie w kartoniku od przeszlo 3 miesiecy.
    Telefon byl kupiony z abonamentem. Z ta akurat wysokoscia
    abonamentu kosztowal 60 zl brutto. Cena w wolnej sprzedazy ok
    1220 zl brutto. Salon nie jest wlasnoscia Plusa. Jest tylko
    autoryzowany.

    No i pytania.
    Mam dwie opcje do wyboru.

    1) skierowac sprawe do sadu. Jako roszczenie zapisze wymiane
    telefonu na nowy lub zaplate jego wartosci. Co podac jako wartosc
    sporu? 60 zl, czy 1220? W pierwszym przypadku komornik
    wyegzekwuje 60 zl za ktore kupie sobie sznureczek do zawieszenia
    uszkodzonego telefonu na scianie. Majac 1220 pojde do innego
    salonu i kupie nowy telefon.

    2) wypowiedziec umowe. Komu? Pisalem do Polkomtela, a oni
    twierdza, ze oczywiscie moge wypowiedziec, ale tylko salonowi.
    Poniewaz zawarlem w momencie kupna dwie umowy. Z salonem i
    Polkomtelem. Za zerwanie tej drugiej groza mi kara 840 zl.
    Oczywiscie nie zawieralem 2 umow. Telefon kupilem w
    promocyjnej sprzedazy wiazanej z abonamentem. W regulaminie
    promocji jest napisane, ze telefony "...oferowane przez Polkomtel
    lub Autoryzowanych Przedstawicieli stanowia niepodzielne zestawy
    z kartami SIM i samodzielnie nie sa przdmiotem promocji..."
    Czy P. ma rację? Za telefon dostalem parogon fiskalny z danymi
    salonu.
    Czy gdyby telefon byl sprawny i sprzedalbym go, to ktorys z tych
    dwoch moglby miec jakies roszczenia wobec mnie? Nic na ten temat
    nie ma w regulaminie uslug, ani w regulaminie promocji oprocz
    cytatu pare wierszy wyzej stanowiacego o nierozlacznosci.
    Oczywiscie uzywalbym innego aparatu, bo mialbym abonament. Czy
    dzialaloby to w druga strone? Zalozmy, ze wypowiadam umowe P. i
    czy musze zwrocic jednoczesnie telefon? Czy jest on moj az po
    grob?;-)

    Co z tego, ze obywatelowi przysluguja w tym kraju prawa, skoro
    nikt ich nie respektuje. Nawet nie ma kar za ich lamanie.
    Wystarczy bezczelny zlodziej dzialajacy w swietle jupiterow,
    ktory ma gdzies prawo i wie, ze nikt go za to nie ukarze. Takie
    smutne refleksje mi sie nasuwaja.

    Zbyszek, s...@p...onet.pl s...@p...com
    PGP key: 0x58E0356F
    Nie komentujemy i nie komentujemy, dlaczego nie komentujemy.
    (C) by Boguslaw Majewski - MSZ

  • 2. Data: 2004-05-24 17:06:36
    Temat: Re: Plus GSM reklamacja - do sadu [Dlugie]
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Sprzedali mi na poczatku lutego zepsuty telefon. Nie chca go
    > wymienic na nowy, co jest niezgodne z art.8.1. ustawy z 27 lipca
    > 2002 (Dz.U. Nr 141, poz. 1176)
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/2002/1176.htm

    W tej ustawie jest również art. 13.1:
    Art. 13. 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez
    oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie,
    odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i
    uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie
    odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję
    oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.

    Tak więc w przypadku otrzymania gwarancji to ona decyduje o postępowaniu
    reklamacyjnym, a nie art. 8.1. Dlatego powinieneś najpierw najnormalniej w
    świecie oddać telefon do naprawy, zgodnie z warunkami tejże gwarancji.

    Ponadto żadne wady w telefonie nie uprawniają Cię do zerwania umowy
    abonamentowej. PLus GSM zobowiązał się do dostarczania usług
    TELEKOMUNIKACYJNYCH, telefon "dostałeś" niejako odrębnie, spółka Polkomtel S.A.
    nie odpowiada za niego - tym zajmuje się podmiot, który udziela gwarancji na
    ten telefon.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2004-05-24 18:25:23
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Liwiusz wrote:
    > Tak więc w przypadku otrzymania gwarancji to ona decyduje o postępowaniu
    > reklamacyjnym, a nie art. 8.1. Dlatego powinieneś najpierw najnormalniej w
    > świecie oddać telefon do naprawy, zgodnie z warunkami tejże gwarancji.

    To do konsumenta należy wybór między gwarancją a skorzystaniem z
    odpowiedzialności za niezgodność z umową. Nie ma przymusu korzystania z
    gwarancji.

    > nie odpowiada za niego - tym zajmuje się podmiot, który udziela gwarancji na
    > ten telefon.

    albo sprzedawca

    KG

  • 4. Data: 2004-05-25 00:28:38
    Od: "Raf" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W czasie rozmow odmawiali przyjecia telefonu, twierdzac, ze nie
    > istnieja zadne przepisy dajace prawo wymiany na nowy.

    W tej kwestii masz 100% racji, możesz żądać albo naprawy telefonu albo
    wymiany na nowy i zależy to tylko i wyłącznie od ciebie (ograniczenia są
    wskazane w tym artykule).

> [...]
    > wyegzekwuje 60 zl za ktore kupie sobie sznureczek do zawieszenia
    > uszkodzonego telefonu na scianie. Majac 1220 pojde do innego

    Żądaj wymiany na nowy, a jako wartość roszczenia podaj 1220 zł (jeśli za
    taką cenę możesz go kupić nie korzystając z promocji). Zgodnie z
    orzecznictwem dotyczącym rękojmi (niezgodność towaru z umową zastąpiła
    rekojmię w umowach z konsummentami i orzecznictwo w tym zakresie uznaje się
    za aktualne, o ile nie jest sprzeczne z nowymi przepisami), odszkodowanie ma
    stanowić równowartość aktualnej rynkowej wartości zakupionego towaru.

> [...]
    > Poniewaz zawarlem w momencie kupna dwie umowy. Z salonem i
    > Polkomtelem. Za zerwanie tej drugiej groza mi kara 840 zl.

    Może nie jesteś tego świadomy ale rzeczywiście zawarłeś dwie umowy - umowę
    sprzedaży telefonu z agentem i umowę o swiadczenea usług telekomunikacyjnych
    z Polkomtel SA. Od pierwszej (sprzedaż telefonu) możesz odstąpić, drugą
    możesz wypowiedzieć.
    Nie radzę wypowiadzć umowy Polkomtel, z dośwaidczenia wiem że na 99% naliczą
    ci karę umowną (840 zł). Napisz reklamację że nie mogłeś korzystać z usług
    Polkomtel, ponieważ miałeś niesprawą komórkę; jest duża szansa że ją uznają
    i dostaniesz rabat i wysokości abonamentu za okres kiedy nie mogłeś
    korzystać z ich usług. Jeżeli nie żądaj od sprzedawcy także pokrycia kosztów
    abonamentu za ten okres. Jest to tzw. roszczenie regresowe, masz bardzo duże
    szanse że zostanie uznane przez sąd.

    > Czy P. ma rację?

    Niestety tak,

> [...]
    > cytatu pare wierszy wyzej stanowiacego o nierozlacznosci.
    > Oczywiscie uzywalbym innego aparatu, bo mialbym abonament.

    Nie, nie mieliby żadnych roszczń do ciebie , oczywiście o ile płaciłbyś
    abonament.

    Czy dzialaloby to w druga strone? Zalozmy, ze wypowiadam umowe P. i
    > czy musze zwrocic jednoczesnie telefon? Czy jest on moj az po
    > grob?;-)

    Nie musisz zwracać telefonu, jest on twoją własnością, inaczej niz karta
    SIM ona zawsze jest własnością operatora i jest tylko wypożyczna abonentowi
    (użytkownikowi).
    Na 100% została by ci naliczona kara umowna, jest ona naliczana jako różnica
    pomiędzy rynkową wartością telefonu a kwotą za jaką ją kupiłeś (z pewnymi
    odstępstwani typu wysokość abonamentu i inne)

  • 5. Data: 2004-05-25 05:02:53
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Raf wrote:
> [...]
    > stanowić równowartość aktualnej rynkowej wartości zakupionego towaru.

    Zaraz, jakie odszkodowanie? Przecież jest żądanie wymiany.

    KG

  • 6. Data: 2004-05-25 12:51:41
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Rozważywszy wszystkie za i przeciw, Raf napisał(a):

> [...]
    > stanowić równowartość aktualnej rynkowej wartości zakupionego towaru.

    Dzieki za dobre zyczenia:-) Ale gdzie znajde przepisy, ktore cos
    o tym traktuja?

> [...]
    > z Polkomtel SA. Od pierwszej (sprzedaż telefonu) możesz odstąpić, drugą

    Tego sie obawialem.

    Mam dodatkowe pytanie. Poniewaz telefon jest zepsuty, to uzywam
    wlasnego starego, wyciagnietego spod lozka:-) Jego parametry
    odbiegaja znaczaco od nowego telefonu.
    Krotko- akumulator trzyma w stanie czuwania tylko dzien. Kupujac
    w sklepie nowy, kierowalem sie potrzeba posiadania aparatu, ktory
    trzyma 10 dni. Takie mam potrzeby i juz:-) Chcialbym teraz kupic
    w innym sklepie wolnej sprzedazy podobny telefon, aby zapewnil mi
    mozliwosci utracone w wyniku kupienia tego zepsutego, ktorego nie
    chca mi wymienic.
    Potem wpisalbym do pozwu roszczenie o zwrot kwoty wydanej na
    niego. Czy mam szanse na otrzymanie tego. W koncu sprzedawca
    sprzedajac towar obiecal jakies jego wlasciwosci, ktorych
    kupujacy potrzebowal.

  • 7. Data: 2004-05-25 23:04:27
    Od: "Raf" <r...@p...onet.pl>

    > Dzieki za dobre zyczenia:-) Ale gdzie znajde przepisy, ktore cos
    > o tym traktuja?

    Z tego co wiem, nie ma takich. Jeżeli masz możliwość sprawdź orzeczenia SN,
    jakieś 3 miesiące temu sam szukałem i kilka znalazłem. Niestety w tym
    momencie nie mogę podać ci dokładnych danych. Jak znajdę trochę czasu
    przejrzę Lexa i podeślę ci sygnatury akt. Pamiętaj że orzeczenia te są
    aktualne tylko w tym zakresie w jakim nie są sprzeczne z nowymi przepisami
    (w zakresie dotyczącym konsumentów).

> [...]
    > niego. Czy mam szanse na otrzymanie tego. W koncu sprzedawca
    > sprzedajac towar obiecal jakies jego wlasciwosci, ktorych

    Niestety tutaj nie mogę ci pomóc, nie wiem (nie mam w tym zakresie
    doświadczenia) jak takie roszczenie zostałoby potraktowane przez sąd. Ale
    mam wątpliwości czy zostałoby ono uwzględnione.

  • 8. Data: 2004-05-25 23:13:01
    Od: "Raf" <r...@p...onet.pl>

    > Zaraz, jakie odszkodowanie? Przecież jest żądanie wymiany.
    >
    > KG
    Zastosowałem skrót myślowy i wyraziłem się nie precyzyjnie.
    W pozwie zawsze musisz oznaczyć wartość przedmiotu sporu (nieżaleznie czy
    żądasz wymiany aparatu czy wymiany na nowy), wg. mnie powinna to być kwota
    1220 zł a nie 60 zł (cena w promocji). Wnioskuję tak z orzeczenia, którego
    teza brzmiała jak przytoczyłem wyżej.
    W tamtym stanie faktycznym chodziło co prawda o odszkodowanie, ale wg. taka
    analogia jest uzasadniona.

  • 9. Data: 2004-05-25 23:27:10
    Od: "Raf" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    Zastosowałem skrót myślowy i wyraziłem się nie precyzyjnie.
    W pozwie zawsze musisz oznaczyć wartość przedmiotu sporu (nieżaleznie czy
    żądasz wymiany aparatu czy czy zwrotu ceny), wg. mnie w przypadku żądania
    wymiany aparatu na nowy powinna to być kwota 1220 zł a nie 60 zł (cena w