  • 21. Data: 2010-11-23 10:45:42
    Temat: Re: Odzyskanie weksla in blanco od upad³ej firmy
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-23 10:55, Andrzej Lawa pisze:

    > Sąd/prokurator: my panu nie wierzymy i niniejszym zarządzamy
    > przeszukanie siedziby, włączając w to kontrolę dokumentacji elektronicznej.

    Weksel w formie elektronicznej? :) Obawiam się, że nikt tego weksla
    tak intensywnie nie będzie szukał.

    > Zabrakło słówka "wyłączne".

    > Tak, ale nie może tego zrobić wbrew drugiej stronie - nie ma prawa do
    > wyłącznego dysponowania tym dokumentem.

    Miło jest dyskutować siedząc w kanapie, ale ludzie naprawdę mają z
    tym problemy.

    --
    Liwiusz

  • 22. Data: 2010-11-23 11:27:25
    Temat: Re: Odzyskanie weksla in blanco od upad&#179;ej firmy
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 23.11.2010 11:45, Liwiusz pisze:

    > Weksel w formie elektronicznej? :) Obawiam się, że nikt tego weksla
    > tak intensywnie nie będzie szukał.

    Nie weksla - jego kopii, notatek, rejestrów dokumentów.

    A tak prywatnie - chodzi mi o straszak i zmobilizowanie chowającego
    weksel ;-> (po cichutku: komputery w ekspertyzie...)

    Oczywiście wymagałoby to dobrzej woli sądu/prokuratury.

    [ciach]

    > Miło jest dyskutować siedząc w kanapie, ale ludzie naprawdę mają z tym
    > problemy.

    Masz pomysł na lepsze podejście do tematu niż ten paragraf?

    Bo mi przychodzi do głowy np. zobowiązanie się do pokrycia wszelkich
    szkód spowodowanych wypełnieniem przez kogoś takiego "zgubionego"
    weksla... zabezpieczone wekslem ;-> Tylko jak kogoś do tego zmusić?

  • 23. Data: 2010-11-23 11:45:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-23 12:27, Andrzej Lawa pisze:

    > A tak prywatnie - chodzi mi o straszak i zmobilizowanie chowającego
    > weksel ;-> (po cichutku: komputery w ekspertyzie...)
    >
    > Oczywiście wymagałoby to dobrzej woli sądu/prokuratury.

    imho to byłaby to raczej zła wola.

    > [ciach]

    > Masz pomysł na lepsze podejście do tematu niż ten paragraf?

    Dlatego popularyzuję bycie mądrym przed szkodą, a nie po szkodzie ;)
    http://www.remitent.pl/bezpieczny-weksel-in-blanco

    > Bo mi przychodzi do głowy np. zobowiązanie się do pokrycia wszelkich
    > szkód spowodowanych wypełnieniem przez kogoś takiego "zgubionego"
    > weksla... zabezpieczone wekslem ;-> Tylko jak kogoś do tego zmusić?

    Za szkody związane zgubionym wekslem i tak remitent odpowiada,
    problemem byłoby jednak wykazanie, że ten weksel na milion złotych
    wystawiony w 2010r. na rzecz ORLEN SA jest jednak tym samym wekslem,
    który był wystawiony w 1995r. na rzecz jakiejś innej firmy, tylko że -
    oczywiście - wystawca nie wskazał jej jako remitenta, bo i po co...

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2010-11-23 11:53:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 23.11.2010 12:45, Liwiusz pisze:

    > imho to byłaby to raczej zła wola.

    Zależy od punktu siedzenia ;)

    [ciach]

    > Dlatego popularyzuję bycie mądrym przed szkodą, a nie po szkodzie ;)
    > http://www.remitent.pl/bezpieczny-weksel-in-blanco

    Jasna sprawa, pewnie że tak jest lepiej.

    Z drugiej strony problem źle wypełnionych weksli istnieje jako bagaż z
    przeszłości...

> [...]
    > który był wystawiony w 1995r. na rzecz jakiejś innej firmy, tylko że -
    > oczywiście - wystawca nie wskazał jej jako remitenta, bo i po co...

    Ech, jednak lepsze były oficjalne blankiety - jakby jeszcze miały
    załączone wskazówki, co _musi_ być...

  • 25. Data: 2010-11-23 11:59:58
    Od: "Robert" <l...@o...pl>

    Dziekuje za wszystkie wypowiedzi
    przy okazji inne osoby beda bardziej
    ostrozne przy wystawianu weksla.

    przy okazji czy ktoś wie przy zglaszaniu
    wierzytelnosci do syndyka do jakiej kategorii
    zakwalifikowac weksle bo wszystkie wzory
    klasyfikuja wierzytelnosc do kategorii IV
    (czwartej) &#8211; art. 342 ust. 1 pkt 4) p.u.n.

    ale tam chodzi o kase ....

  • 26. Data: 2010-11-23 13:28:34
    Od: Tapatik <t...@b...spamu>

    Użytkownik Liwiusz napisał:

    > Jeśli ryzyko byłoby duże, to tak. A czy jest? Podejrzewam, że nie,
    > ponieważ celem remitenta nie było zapewne działanie na Twoją szkodę.
    > Warto jednak dowiedzieć się na przyszłość jak powinno się wystawiać
    > weksel (zarówno in blanco, jak i zupełny).

    Możesz podpowiedzieć jakąś lekturę?
    Tak na wszelki wypadek.

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik

  • 27. Data: 2010-11-23 13:31:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

  • 28. Data: 2010-11-23 18:19:26
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > Warto jednak dowiedzieć się na przyszłość jak powinno się wystawiać
    > weksel (zarówno in blanco, jak i zupełny).

    No właśnie. Ja przy okazji mam też pytanie.
    Skończyła nam się niedawno umowa leasingowa z RL, przedmiot leasingu został
    wykupiony przez nas, umowa sprzedaży podpisana, kwota wykupu zapłacona,
    wszystko niby gra. Ale porządkując dokumenty, zauważyłem, że do umowy
    leasingowej podpisywaliśmy jeszcze deklarację wekslową i wystawialiśmy
    weksel in blanco, którego kopię zatrzymaliśmy u siebie. Po zasięgnięciu
    informacji w RL okazało się, że oni weksle zwracają, ale na wyraźny wniosek
    klienta (trochę dziwne, bo przy spłacie kredytu w banku, bank zwrócił sam,
    bez proszenia). Wniosek wystosowaliśmy, czekamy na weksel.
    Ale teraz pytanie - czy gdyby oni tego weksla nie zwrócili albo my z
    jakichś przyczyn zapomnielibyśmy o nim, to czy jest on nadal ważny pomimo
    tego, że obowiązywał do konkretnej deklaracji wekslowej, a ta do konkretnej
    umowy, która już wygasła? Ważny w tym sensie, że ktoś może go w jakiś
    sposób wykorzystać? Jeśli tak, to na jakiej zasadzie i jak to się odbywa?

    K.

  • 29. Data: 2010-11-23 18:35:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-23 19:19, Krzysztof pisze:

> [...]
    > konkretnej umowy, która już wygasła? Ważny w tym sensie, że ktoś może go
    > w jakiś sposób wykorzystać? Jeśli tak, to na jakiej zasadzie i jak to

    Jest ważny o tyle, że zawsze ktoś może go wypełnić i uzyskać nakaz
    zapłaty. I dopiero wówczas Twoim zadaniem byłoby wykazać, że weksel był
    kiedyś wekslem in blanco, a roszczenie, które zabezpieczał, jest już
    spłacone.

    Oczywiście jeśli jest to weksel na zlecenie i został dokonany indos (i
    nabywca weksla działa w dobrej wierze, czyli nie wiedział o
    nieuprawnionym wypełnieniu weksla), to droga działania jest taka, że
    taki weksel musicie mu zapłacić i potem dochodzić roszczenia od remitenta.

    Dlatego weksle in blanco powinny:

    - mieć wskazanego remitenta
    - być wystawione nie na zlecenie, aby remitent nie mógł wypełnić weksla
    na kwotę z sufitu i dokonać indosu celem pozbawienia Cię możliwości
    podnoszenia zarzutów wobec nowego posiadacza.

    Wszystko to i nawet więcej o wekslach jest opisane na wskazanej przeze
    mnie stronie.

    --
    Liwiusz

  • 30. Data: 2010-11-23 18:50:40
    Od: "Krzysztof" <k...@a...pl>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > Jest ważny o tyle, że zawsze ktoś może go wypełnić i uzyskać nakaz
    > zapłaty.

    "Ktoś" czyli kto?
    W tym momencie posiada go Raiffeisen Leasing, ale na jakiej zasadzie mógłby
    go przekazać dalej i komu?
    Tak po prostu sobie sprzedać czy przekazać?

    > I dopiero wówczas Twoim zadaniem byłoby wykazać, że weksel był kiedyś
    > wekslem in blanco, a roszczenie, które zabezpieczał, jest już spłacone.

    Czy podpisana przez odbiorcę kserokopia niewypełnionego weksla stanowi
    jakiś dowód?
    Sorki, jeśli pytanie wyda Ci się naiwne, ale ja się kompletnie na tym nie
    znam.
    A do dziś pamiętam, jak wystawiałem pierwszy weksel właśnie do banku (na
    szczęście ten mi zwrócono) i trochę byłem zdziwiony, że nie wprowadza się
    kwoty, ale uspokojono mnie, że nie ma obaw, bo przecież bank na pewno nie
    wypełni tego weksla do kwoty wyższej, niż wynosi zobowiązanie wg umowy
    kredytu. Bank pewnie nie, ale okazuje się, że może wypełnić kto inny, a ja
    nie miałem tego świadomości.

> [...]
    > nieuprawnionym wypełnieniu weksla), to droga działania jest taka, że taki
    > weksel musicie mu zapłacić i potem dochodzić roszczenia od remitenta.

    Od remintenta, czyli w tym wypadku od RL?

> [...]
    > na kwotę z sufitu i dokonać indosu celem pozbawienia Cię możliwości
    > podnoszenia zarzutów wobec nowego posiadacza.

    Teraz z głowy nie podam, co na tym wekslu jest, ale jutro sobie sprawdzę.
    Czy rozumiem, że na samym weklsu powinno być sformułowanie "wystawiony nie
    na zlecenie"?

    > Wszystko to i nawet więcej o wekslach jest opisane na wskazanej przeze
    > mnie stronie.

    Zaraz poszukam i poczytam. Dzięki :)

    K.