    From: "Krzysztof" <k...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odzyskanie weksla in blanco od upad&#179;ej firmy
    Date: Tue, 23 Nov 2010 19:50:40 +0100

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > Jest ważny o tyle, że zawsze ktoś może go wypełnić i uzyskać nakaz
    > zapłaty.

    "Ktoś" czyli kto?
    W tym momencie posiada go Raiffeisen Leasing, ale na jakiej zasadzie mógłby
    go przekazać dalej i komu?
    Tak po prostu sobie sprzedać czy przekazać?

    > I dopiero wówczas Twoim zadaniem byłoby wykazać, że weksel był kiedyś
    > wekslem in blanco, a roszczenie, które zabezpieczał, jest już spłacone.

    Czy podpisana przez odbiorcę kserokopia niewypełnionego weksla stanowi
    jakiś dowód?
    Sorki, jeśli pytanie wyda Ci się naiwne, ale ja się kompletnie na tym nie
    znam.
    A do dziś pamiętam, jak wystawiałem pierwszy weksel właśnie do banku (na
    szczęście ten mi zwrócono) i trochę byłem zdziwiony, że nie wprowadza się
    kwoty, ale uspokojono mnie, że nie ma obaw, bo przecież bank na pewno nie
    wypełni tego weksla do kwoty wyższej, niż wynosi zobowiązanie wg umowy
    kredytu. Bank pewnie nie, ale okazuje się, że może wypełnić kto inny, a ja
    nie miałem tego świadomości.

    > Oczywiście jeśli jest to weksel na zlecenie i został dokonany indos (i
    > nabywca weksla działa w dobrej wierze, czyli nie wiedział o
    > nieuprawnionym wypełnieniu weksla), to droga działania jest taka, że taki
    > weksel musicie mu zapłacić i potem dochodzić roszczenia od remitenta.

    Od remintenta, czyli w tym wypadku od RL?

    > Dlatego weksle in blanco powinny:
    >
    > - mieć wskazanego remitenta
    > - być wystawione nie na zlecenie, aby remitent nie mógł wypełnić weksla
    > na kwotę z sufitu i dokonać indosu celem pozbawienia Cię możliwości
    > podnoszenia zarzutów wobec nowego posiadacza.

    Teraz z głowy nie podam, co na tym wekslu jest, ale jutro sobie sprawdzę.
    Czy rozumiem, że na samym weklsu powinno być sformułowanie "wystawiony nie
    na zlecenie"?

    > Wszystko to i nawet więcej o wekslach jest opisane na wskazanej przeze
    > mnie stronie.

    Zaraz poszukam i poczytam. Dzięki :)

    K.