  • 1. Data: 2010-11-22 08:24:40
    Temat: Odzyskanie weksla in blanco od upadłej firmy
    Od: "Robert" <l...@o...pl>

    Mam pytanie do kogo zgłosić chęc odzyskania weksla in-blanko od firmy która
    jest postawiona w stan upadłości. Firmy nie działa jest syndyk i śedzia
    komisarz do którego można zglaszać wierzytelności ale nie bardzo wiem czy to
    dotyczy weksli i w jakiej formie nalezy to zgłosić. Weksel był zabezpieczeniem
    do umowy z biurem turystycznym.

    dziekuję za pomoc lub sugestie Robert

  • 2. Data: 2010-11-22 08:47:38
    Temat: Re: Odzyskanie weksla in blanco od upadłej firmy
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-22 09:24, Robert pisze:
> [...]
    > dotyczy weksli i w jakiej formie nalezy to zgłosić. Weksel był zabezpieczeniem

    Napiszę tak: wekslami zajmuje się od około 10 lat i jeszcze nie
    spotkałem się ze sprawą (na policji, w sądzie), aby komuś odebrać weksel
    in blanco wbrew jego woli. Byłbym bardzo wdzięczny, gdyby ktoś taką
    skutecznie przeprowadzoną sprawę mi pokazał.

    W Twoim przypadku, jeśli roszczenie, które weksel zabezpieczał, jest
    już spłacone, może po prostu porozmawiaj z syndykiem i poproś o zwrot.

    Chyba że weksel ma już kolega prezesa i wypełni go na siebie na 100
    tysięcy. Bo - jak sądzę - o takich szczegółach jak wpisanie remitenta,
    dodanie klauzuli nie na zlecenie, podanie daty wystawienia weksla itp.
    to nie zadbałeś?

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-11-22 09:09:22
    Temat: Re: Odzyskanie weksla in blanco od upad&#179;ej firmy
    Od: l...@o...pl

> [...]
    > skutecznie przeprowadzon&#177; spraw&#234; mi pokaza&#179;.
    >
    >   W Twoim przypadku, jeli roszczenie, które weksel zabezpiecza&#179;, jest
    > ju&#191; sp&#179;acone, mo&#191;e po prostu porozmawiaj z syndykiem i popro o
    zwrot.

    >   Chyba &#191;e weksel ma ju&#191; kolega prezesa i wype&#179;ni go na siebie na
    100
    > tysi&#234;cy. Bo - jak s&#177;dz&#234; - o takich szczegó&#179;ach jak wpisanie
    remitenta,
    > dodanie klauzuli nie na zlecenie, podanie daty wystawienia weksla itp.

    Dziekuje za informacje rozumiem ze powinienem zglosic
    wierzytelnosc do syndyka (na pismie) nie wiem czy to zglaszac
    do sedziego komisarza rownolegle?
    Musze sprawdzic jak wyglada weksle (jak mam kopie)
    weksel byl do umowy agencyjnej z Selecturs ktory oglosil upadlosc
    pod koniec wakacji. nigdy nie powstaly zobowiazania weksel
    byl tylko zabezpieczeniem umowy agencyjnej. Mam nadzieje
    ze nie mieli tam takiego balaganu ze syndyk nie znajdzie
    dokumentow?

    dzieki za informacje Robert

  • 4. Data: 2010-11-22 13:03:18
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (11/22/2010 10:09 AM), l...@o...pl wrote:
> [...]
    [...]
    > Dziekuje za informacje rozumiem ze powinienem zglosic
    > wierzytelnosc do syndyka (na pismie) nie wiem czy to zglaszac
    > do sedziego komisarza rownolegle?

    Mam wrażenie że Liwiusz zupełnie co innego napisał :).

    p. m.

  • 5. Data: 2010-11-22 13:24:09
    Od: l...@o...pl

    > [...]
    >
    > Mam wra&#191;enie &#191;e Liwiusz zupe&#179;nie co innego napisa&#179; :).
    >
    > p. m.

    tzn. ze co że nie ma szans na odzyskanie weksla
    ktory byl zabezpieczeniem umowy agencyjnej ?

    wariant "porozmawiaj z syndykiem" nic nie wnosi
    bo porozmawiac to sobie mozna i jesli na co kolwiek jest
    szansa to trzeba na pismie.
    Nie pisalem ze nie chca mi tego weksla oddac tylko
    ze nie bardzo wiem gdzie i w jaki sposob ten temat ruszyc.

    a jak jest w twojej ocenie tzn. co Liwiusz mial
    na mysli ???

    pozdrawiam Robert

  • 6. Data: 2010-11-22 13:51:59
    Od: "Tomemk" <S...@g...pl>

    > a jak jest w twojej ocenie tzn. co Liwiusz mial
    > na mysli ???

    10 lat temu z vekslem zalatwila mnie firma (nie tylko mnie bo ze 20osob)
    ktora udostepniala mi w akademiku internet
    człowiek młody był i głupi zamiast dac 100zł kaucji to
    podpisal veksel inblaco :( (po prostu nie bylo tych 100zł)

    byly takie czasy, ze nie było internetu w akademikach a bardzo walczyliśmy
    aby się pojawił aż w końcu prywatna firma udostepniala nam go
    na uczelni panstwowej w Opolu, chodzi o firmę PUNTK.
    Firma ta obecnie zajmuje się kasinami, sprzedała niedawno klientów do Neti
    widać jak cwani juz byli wtedy jeszcze jak istnieli

    pozniej jak rozwiązaniem z nimi umowę opłaciłem wszystko, veksel spowrotem
    niestety zawsze była wymówka, stwierdzili, że go zniszczą, teraz jak czytam
    o wekslach to spokojnie nie
    spię przez tę sytuację z przeszłości, czy ktoregoś dnia ktoś się nie odezwie
    do mnie.

    I teraz pytanie, czy faktycznie mogę czuć się zagrożony?
    czy ktoś może tam wpisać dowolna kwotę, i mając moj veksel moze zabrać mi
    cały moj majątek?

  • 7. Data: 2010-11-22 13:54:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-22 14:24, l...@o...pl pisze:
    > jest
    > popro o zwrot.

    > tzn. ze co że nie ma szans na odzyskanie weksla
    > ktory byl zabezpieczeniem umowy agencyjnej ?

    Jak wspomniałem - mimo że siedzę w wekslach od dawna, nie spotkałem
    się jeszcze z sytuacją, aby od kogoś skutecznie "wydębić" weksel in
    blanco. To znaczy ani nie czytałem o takiej sytuacji w gazetach prawnych
    dla mas, ani nie spotkałem się z taką sprawą w literaturze dotyczącej
    weksli.

    Problem ma dwa dna:

    - po pierwsze dobrze sporządzony weksel in blanco i umowa wekslowa może
    dość skutecznie zabezpieczyć interes dłużnika. Jeśli weksel będzie
    wystawiony nie na zlecenie, będzie podana data wystawienia, określenie
    remitenta, jeśli umowę wekslową podpisze sam remitent, to ewentualne
    niezgodne z nią wypełnienie weksla in blanco może się spotkać ze
    skutecznym zarzutem dłużnika.

    - ale: większość weksli in blanco jest wystawianych w zły sposób. Na
    przykład nie mają oznaczenia remitenta. Wówczas ktokolwiek może wypełnić
    taki weksel na siebie i twierdzić, że jest to inny weksel, niż ten, na
    który opiewa umowa wekslowa. Wówczas - jeśli firma wierzyciel zaczyna
    mieć kłopoty - weksle mogą być wykorzystane w bezprawny sposób i
    istnieje u dłużników "ciśnienie" na odzyskanie weksli, czego dowodem
    jest choćby Twój wątek.

    Trudno mi poradzić coś konkretnego w tej sprawie, skoro rażące błędy
    popełniono już na etapie wystawienia weksla.

> [...]
    > szansa to trzeba na pismie.
    > Nie pisalem ze nie chca mi tego weksla oddac tylko
    > ze nie bardzo wiem gdzie i w jaki sposob ten temat ruszyc.

    Rozmowa, rozmowa, rozmowa. Może być na piśmie.

    Możesz również spróbować sprawy w sądzie o wydanie weksla. Uwierz mi,
    tysiące poszkodowanych wekslami in blanco będą Ci wdzięczni za
    przetarcie szlaków.

    Jedną ze spotkanych przeze mnie opinii na temat podstawy prawnej Twojego
    działania może być art. 222 kc. (Właściciel może żądać od osoby, która
    włada faktycznie jego rzeczą, ażeby rzecz została mu wydana).

    Niemniej jednak jeśli wierzyciel weksla nie będzie chciał wydać, to nie
    wyda (powie, że zgubił, zniszczył itp.) i nikt go do określonego
    zachowania nie zmusi. Stąd moja rada - rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-11-22 13:55:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-22 14:51, Tomemk pisze:

    > I teraz pytanie, czy faktycznie mogę czuć się zagrożony?
    > czy ktoś może tam wpisać dowolna kwotę, i mając moj veksel moze zabrać mi
    > cały moj majątek?

    W praktyce tak.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2010-11-22 14:06:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 22.11.2010 14:54, Liwiusz pisze:

> [...]
    > wyda (powie, że zgubił, zniszczył itp.) i nikt go do określonego
    > zachowania nie zmusi. Stąd moja rada - rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj.

    Jeszcze można próbować pojechać po linii 276kk - w sumie w takiej
    sytuacji ktoś ma dokument (weksel) którym nie ma prawa rozporządzać, a
    odmawia jego wydania.

  • 10. Data: 2010-11-22 14:13:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-22 15:06, Andrzej Lawa pisze:

    > Jeszcze można próbować pojechać po linii 276kk - w sumie w takiej
    > sytuacji ktoś ma dokument (weksel) którym nie ma prawa rozporządzać, a
    > odmawia jego wydania.

    Taka sama linia obrony - zgubiłem, zniszczyłem, nie mogę znaleźć...

    I najważniejsze: z czego wynika brak prawa rozporządzania wekslem?
    Nie ma przepisu, który by nakazywał oddanie weksla po spłaceniu
    roszczenia, tę kwestię zostawia się do uzgodnienia między stronami,
    oprócz oddania weksel można jeszcze zniszczyć, czy unieważnić i
    pozostawić w "papierach".

    --
    Liwiusz