  • 11. Data: 2003-03-10 22:36:21
    Temat: Odp: Odp: czy powod ma prawo wgladu w pisma pozwanych do Sadu?
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

    > a jak nie złoży? ;)

    braki formalne :-)

    Sandra

  • 12. Data: 2003-03-10 22:44:48
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra wrote:

    > braki formalne :-)

    ale jakie?

    KG

  • 13. Data: 2003-03-11 06:58:30
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > ale jakie?

    O rety !!! włosy mi się jeżą :))))

    No dobra już się wyluzowałem i uprzejmie spieszę donieść, w że kpc istnieje
    cały rozdział dotyczący pism procesowych. Zaczyna się od art.125, a kończy
    na 130 spotęgowanym do jedności -warto uważnie poczytać naprawdę dobra
    lektura nawet o poranku. Jest wśród nich art. 128 zawierający liternictwo
    które po przeliterowaniu brzmi tak:
    "Do pisma procesowego należy dołączyć jego odpisy i odpisy załączników dla
    doręczenia ich uczestniczącym w sprawie osobom, a ponadto, jeżeli w sądzie
    nie złożono załączników w oryginale, po jednym odpisie każdego załącznika do
    akt sądowych."

    Potem nieco niżej występuje art.130 (bez potęgowania ani innych przypisów),
    w którym zapiski wyznaczają katalog zachowań sądu gdy pisma maja jakieś
    braki formalne tzn.. gdy nie zostały spełnione wymogi artykułów
    wcześniejszych z tego rozdziału.
    Brzmi to mniej więcej tak (raczej samo więcej, mniej należy tu skreślić):
    § 1. Jeżeli pismo procesowe nie może otrzymać prawidłowego biegu wskutek
    niezachowania warunków formalnych, przewodniczący wzywa stronę, pod rygorem
    zwrócenia pisma, do poprawienia lub uzupełnienia go w terminie tygodniowym.
    Mylne oznaczenie pisma procesowego lub inne oczywiste niedokładności nie
    stanowią przeszkody do nadania pismu biegu i rozpoznania go w trybie
    właściwym.

    § 2. Po bezskutecznym upływie terminu przewodniczący zwraca pismo stronie.
    Pismo zwrócone nie wywołuje żadnych skutków, jakie ustawa wiąże z
    wniesieniem pisma procesowego do sądu.

    § 3. Pismo poprawione lub uzupełnione w terminie wywołuje skutki od chwili
    jego wniesienia.

    § 4. Zarządzenie przewodniczącego o zwrocie pozwu doręcza się tylko
    powodowi.

    UFFF. Mam nadzieje, że już wyjaśniłem - jeśli nie to proszę pytać dalej.
    :-))))))

    Stan_Z

  • 14. Data: 2003-03-11 08:11:53
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Stan_Z wrote:
    > O rety !!! włosy mi się jeżą :))))

    Tak o poranku? :)

> [...]
    > Mylne oznaczenie pisma procesowego lub inne oczywiste niedokładności nie
    > stanowią przeszkody do nadania pismu biegu i rozpoznania go w trybie

    Uważasz, że brak odpisu powoduje, że "pismo procesowe nie może otrzymać
    prawidłowego biegu wskutek niezachowania warunków formalnych"?

    Pytanie kolejne z tematu - czy odpis musi być podpisany, jeśli tak to z
    czego to wynika? ;)

    KG

  • 15. Data: 2003-03-11 10:09:38
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> wymalował czcionki co
    w sumie dało następującą wiadomość news:3E6D9A49.5090200@poczta.onet.pl.

    > Uważasz, że brak odpisu powoduje, że "pismo procesowe nie może otrzymać
    > prawidłowego biegu wskutek niezachowania warunków formalnych"?

    Ja może bym tak nie uważał tylko powielił poświadczył i wysłał stronie,
    której się to należy pobierając (tu skrót myślowy) jednocześnie stosowną
    opłatę za taką czynności. Jednak przepisy KPC, które Ci wcześniej cytowałem,
    są nieprzychylne takiemu rozwiązaniu i wymagają jednoznacznie dostarczenia
    kopii pisma dla strony przeciwnej.
    Dalej już wiesz co robi z takim pismem sąd (art.130 tylko cały przeczytaj)
    jak to zapewne wiesz w tym wypadku sprawdza się stara sentencja DURA LEX SED
    LEX

    > Pytanie kolejne z tematu - czy odpis musi być podpisany, jeśli tak to z
    czego to wynika? ;)

    Dla strony przeciwnej odpis jest pismem procesowym i powinno spełniać wymogi
    art.126 § 1 ust. 4 Pozostaje jednak pytanie czy powinien to być podpis
    oryginalny czy może być jego kserokopia.
    Wg mnie dopuszczalna jest kserokopia karty pisma wraz z podpisem gdyż o
    autentyczności kopii z takowym podpisem poniekąd poświadcza sąd i raczej nie
    miał bym wątpliwość czy jest tu jakaś nieścisłość, która może mnie
    zaskoczyć.

    Stan_Z

  • 16. Data: 2003-03-11 17:36:02
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Stan_Z <s...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b4kcli$kf4$...@n...supermedia.pl...
> [...]
    nie
    > miał bym wątpliwość czy jest tu jakaś nieścisłość, która może mnie

    cudownie to wyjaśniłes ;-) dodam do wiadomości Kamila ,że sądy posiadają
    taką piecząteczke poświadczającą za zgodność z oryginałem ...

    Sandra

  • 17. Data: 2003-03-11 18:31:16
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra wrote:

    > cudownie to wyjaśniłes ;-) dodam do wiadomości Kamila ,że sądy posiadają
    > taką piecząteczke poświadczającą za zgodność z oryginałem ...

    no mają.. ale na odpisie pozwu jeszcze jej nie widziałem :)

    KG

  • 18. Data: 2003-03-11 18:33:38
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Stan_Z wrote:
> [...]
    > są nieprzychylne takiemu rozwiązaniu i wymagają jednoznacznie dostarczenia

    A w którym miejscu przepisy kpc są niby nieprzychylne? To raczej
    praktyka jest nieprzychylna :)

    > Dalej już wiesz co robi z takim pismem sąd (art.130 tylko cały przeczytaj)

    oj, nie wiem czy sobie poradzę :)

    KG

  • 19. Data: 2003-03-11 20:45:29
    Od: "Sandra" <J...@w...pl>

    Użytkownik Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
    > no mają.. ale na odpisie pozwu jeszcze jej nie widziałem :)

    ja też nie :-)

    Sandra :P

  • 20. Data: 2003-03-12 02:45:22
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> wystukał na
    klawiaturze w wiadomości news:3E6E2C02.7090206@poczta.onet.pl...

    Rety czy ja nie odrabiam za kogoś lekcji? no dobra już nie stękam mnie tez
    kiedyś dali odpisać zadania z fizy i chyba z matmy kiedy zabalowałem do rana
    na zabawie u swojej koleżanki. Ech to były czasy
    No dobra rozmarzyłem się, ale już pędzę na ratunek. Rozwijam żagle i płynę
    na
    pomoc

    > A w którym miejscu przepisy kpc są niby nieprzychylne? To raczej
    > praktyka jest nieprzychylna :)

    Jak zapewne wiesz każda powieść ma początek czyli wstęp. Tak samo jest z
    kodeksami. Jeśli zaczniesz ich lekturę od początku to z całą pewnością
    natkniesz się na artykuł oznaczony numerkiem 1 (słownie jeden). W kpc jest
    również taki artykulik. W nim umieszczono zbiór liter wyglądający tak:
    "Kodeks postępowania cywilnego normuje postępowanie sądowe w sprawach ze
    stosunków z zakresu prawa cywilnego,...."
    z tego zbioru liter najbardziej wybija się - przynajmniej dla mnie podzbiór
    tworzący słowo "normuje" - no dobra to słowo też wyjaśnię sięgnę tylko do
    słownika języka polskiego.
    o kurcze tu pewnie też chcesz podstawy prawnej? hymmm? Konstytucja nasza
    kochana? mam!! już sobie przypomniałem art. 27 błagam nie każcie cytować.
    A teraz już przywołany wcześniej słownik
    norma ż IV, CMs. ~mie; lm D. norm
    1. <ustalona, ogólnie przyjęta zasada; reguła, przepis, wzór; w etyce:
    zasada postępowania, dyrektywa wyznaczająca obowiązek określonego zachowania
    się w danej sytuacji przez odwołanie się do odpowiednich ocen i wartości
    moralnych>
    +Normy etyczne, moralne.+
    +Normy postępowania, zachowania się.+
    +Norma językowa.+
    +Powszechnie stosowana norma.+
    +Norma zwyczajowa.+
    +Normy obowiązujące w jakiejś dziedzinie.+
    +Postępowanie, zachowanie zgodne z normą.+
    +Stosować się do ustalonych norm.+
    Coś staje się, powinno stać się normą, zostało uznane za normę.+
    O!!! to coś dla nas - Norma prawna <zasada, reguła zachowania się
    skonstruowana na podstawie przepisów prawa>
    no i dalej już nie przepisuje chyba wystarczy. Kurcze tylko nie mówcie że
    trzeba jeszcze wyłuszczyć słowo zasada i reguła. Proszę poszukajcie już
    sami.

    Jak już mamy zaliczoną lekturę wstępu (czytaj artykułu nr 1 kpc) to teraz
    przewertować trzeba kilka stron do tyłu (w moim kodeksie to nawet 24 str.) i
    dotrzemy do artykuliku oznaczonego numerkiem 128 a w nim czytamy: "Do pisma
    procesowego należy dołączyć jego odpisy i odpisy załączników dla doręczenia
    ich uczestniczącym w sprawie osobom,...."
    W tym zbiorze pisarze sejmowi umieścili kombinacje liter dającą się odczytać
    jako słowo "należy". Znów sięgamy do słownika mowy urzędowej naszego kraju i
    odczytujemy:
    należeć ndk VIIb, ~żę, ~żysz, ~leż, ~żał, ~żeli
    <<<cut>>>
    należy, należałoby nieos.
    <trzeba, powinno się, wypada, wolno, przystoi>
    + Należy zachować spokój.
    + Należałoby najpierw się zastanowić nad całą sprawą.
    + (Tak) jak należy <w sposób właściwy, należyty; (tak) jak trzeba>
    <<< tu ocenzurowano zbędne fragmenty>>>
    2. rzad. <wyleżeć się długo, do woli>
    należy się nieos.
    przestarz. <trzeba, wypada> dziś tylko we fraz. Jak się należy <w sposób
    właściwy, należyty; jak trzeba>

    I tak jeśli oba zbiory liternicze złożymy do kupy lub jak kto woli zbiegną
    się razem, to wyjdzie nam, że to one wymuszają takie zachowanie sądu. Zatem
    praktyka o której wspomniałeś jest wynikiem oddziaływania takich przepisów
    na materie sędziowską, a z tego wynika, że są one nie przychylne do innego
    myślenia, choćby nawet było ono uznane za bardziej racjonalne.

    Kurcze już zasypiam i coraz gorzej mi się pisze:

    mam nadzieje że wszystko jest teraz jasne :-)))))))) jak nie to pytajcie
    dalej :-((((( Kto pyta ten nie błądzi.

    Stan_Z
    O 3:35 po denerwującej walce z OE co mi tekst 2 razy wysłał w kosmos
    wreszcie zakończyłem i idę spać. Może ranek będzie lepszy.