    From: "Stan_Z" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy powod ma prawo wgladu w pisma pozwanych do Sadu?
    Date: Wed, 12 Mar 2003 03:45:22 +0100

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> wystukał na
    klawiaturze w wiadomości news:3E6E2C02.7090206@poczta.onet.pl...

    Rety czy ja nie odrabiam za kogoś lekcji? no dobra już nie stękam mnie tez
    kiedyś dali odpisać zadania z fizy i chyba z matmy kiedy zabalowałem do rana
    na zabawie u swojej koleżanki. Ech to były czasy
    No dobra rozmarzyłem się, ale już pędzę na ratunek. Rozwijam żagle i płynę
    na
    pomoc

    > A w którym miejscu przepisy kpc są niby nieprzychylne? To raczej
    > praktyka jest nieprzychylna :)

    Jak zapewne wiesz każda powieść ma początek czyli wstęp. Tak samo jest z
    kodeksami. Jeśli zaczniesz ich lekturę od początku to z całą pewnością
    natkniesz się na artykuł oznaczony numerkiem 1 (słownie jeden). W kpc jest
    również taki artykulik. W nim umieszczono zbiór liter wyglądający tak:
    "Kodeks postępowania cywilnego normuje postępowanie sądowe w sprawach ze
    stosunków z zakresu prawa cywilnego,...."
    z tego zbioru liter najbardziej wybija się - przynajmniej dla mnie podzbiór
    tworzący słowo "normuje" - no dobra to słowo też wyjaśnię sięgnę tylko do
    słownika języka polskiego.
    o kurcze tu pewnie też chcesz podstawy prawnej? hymmm? Konstytucja nasza
    kochana? mam!! już sobie przypomniałem art. 27 błagam nie każcie cytować.
    A teraz już przywołany wcześniej słownik
    norma ż IV, CMs. ~mie; lm D. norm
    1. <ustalona, ogólnie przyjęta zasada; reguła, przepis, wzór; w etyce:
    zasada postępowania, dyrektywa wyznaczająca obowiązek określonego zachowania
    się w danej sytuacji przez odwołanie się do odpowiednich ocen i wartości
    moralnych>
    +Normy etyczne, moralne.+
    +Normy postępowania, zachowania się.+
    +Norma językowa.+
    +Powszechnie stosowana norma.+
    +Norma zwyczajowa.+
    +Normy obowiązujące w jakiejś dziedzinie.+
    +Postępowanie, zachowanie zgodne z normą.+
    +Stosować się do ustalonych norm.+
    Coś staje się, powinno stać się normą, zostało uznane za normę.+
    O!!! to coś dla nas - Norma prawna <zasada, reguła zachowania się
    skonstruowana na podstawie przepisów prawa>
    no i dalej już nie przepisuje chyba wystarczy. Kurcze tylko nie mówcie że
    trzeba jeszcze wyłuszczyć słowo zasada i reguła. Proszę poszukajcie już
    sami.

    Jak już mamy zaliczoną lekturę wstępu (czytaj artykułu nr 1 kpc) to teraz
    przewertować trzeba kilka stron do tyłu (w moim kodeksie to nawet 24 str.) i
    dotrzemy do artykuliku oznaczonego numerkiem 128 a w nim czytamy: "Do pisma
    procesowego należy dołączyć jego odpisy i odpisy załączników dla doręczenia
    ich uczestniczącym w sprawie osobom,...."
    W tym zbiorze pisarze sejmowi umieścili kombinacje liter dającą się odczytać
    jako słowo "należy". Znów sięgamy do słownika mowy urzędowej naszego kraju i
    odczytujemy:
    należeć ndk VIIb, ~żę, ~żysz, ~leż, ~żał, ~żeli
    <<<cut>>>
    należy, należałoby nieos.
    <trzeba, powinno się, wypada, wolno, przystoi>
    + Należy zachować spokój.
    + Należałoby najpierw się zastanowić nad całą sprawą.
    + (Tak) jak należy <w sposób właściwy, należyty; (tak) jak trzeba>
    <<< tu ocenzurowano zbędne fragmenty>>>
    2. rzad. <wyleżeć się długo, do woli>
    należy się nieos.
    przestarz. <trzeba, wypada> dziś tylko we fraz. Jak się należy <w sposób
    właściwy, należyty; jak trzeba>

    I tak jeśli oba zbiory liternicze złożymy do kupy lub jak kto woli zbiegną
    się razem, to wyjdzie nam, że to one wymuszają takie zachowanie sądu. Zatem
    praktyka o której wspomniałeś jest wynikiem oddziaływania takich przepisów
    na materie sędziowską, a z tego wynika, że są one nie przychylne do innego
    myślenia, choćby nawet było ono uznane za bardziej racjonalne.

    Kurcze już zasypiam i coraz gorzej mi się pisze:

    mam nadzieje że wszystko jest teraz jasne :-)))))))) jak nie to pytajcie
    dalej :-((((( Kto pyta ten nie błądzi.

    Stan_Z
    O 3:35 po denerwującej walce z OE co mi tekst 2 razy wysłał w kosmos
    wreszcie zakończyłem i idę spać. Może ranek będzie lepszy.