  • 1. Data: 2006-03-26 07:46:12
    Temat: OEM
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...pl>

    Mam pytanie, czy licencje OEM które zabraniają przeniesienia oprogramowania
    na takowych licencjach są zgodne z prawem?

    --
    Tomasz Motyliński

  • 2. Data: 2006-03-26 08:00:10
    Temat: Re: OEM
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Tomasz Motyliński napisał(a):

    > Mam pytanie, czy licencje OEM które zabraniają przeniesienia oprogramowania
    > na takowych licencjach są zgodne z prawem?

    Jest pewien gość, który uważa, że nie - i zapewne zaraz się odezwie.
    Ja Ci dam wędkę, nie rybkę: jeśli zrobisz stronkę i pozwolisz ją
    rozpowszechniać wyłącznie firmie X wyłącznie pod adresem www.xxx.pl to
    czy będzie mogła ze stronki korzystać firma Y pod adresem www.yyy.pl?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| JID: o...@j...org |||

  • 3. Data: 2006-03-26 08:16:42
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Ja Ci dam wędkę, nie rybkę: jeśli zrobisz stronkę i pozwolisz ją
    > rozpowszechniać wyłącznie firmie X wyłącznie pod adresem www.xxx.pl to
    > czy będzie mogła ze stronki korzystać firma Y pod adresem www.yyy.pl?

    Złe porównanie.Przeredaguję:
    jeśli zrobisz stronkę i pozwolisz ją rozpowszechniać wyłącznie firmie X
    wyłącznie pod adresem W-wa ul.Alternatywy 4 to czy będzie mogła ze stronki
    korzystać ta sama firma pod adresem W-a ul.Alternatywy 5 ?
    Pytek nie pisał o przeniesieniu OEM-a z firmy do firmy tylko z kompa na kompa
    przez nabywcę OEM-a.

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 4. Data: 2006-03-26 08:25:46
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Leszek napisał(a):

    > jeśli zrobisz stronkę i pozwolisz ją rozpowszechniać wyłącznie firmie X
    > wyłącznie pod adresem W-wa ul.Alternatywy 4 to czy będzie mogła ze
    > stronki korzystać ta sama firma pod adresem W-a ul.Alternatywy 5 ?

    I tu jest właśnie pożywka dla prawników ;-)

    > Pytek nie pisał o przeniesieniu OEM-a z firmy do firmy tylko z kompa na
    > kompa przez nabywcę OEM-a.

    Wszystko zależy od warunków tej licencji. Jeśli licencja zezwala na
    przeniesienie - to można. Jeśli nie zezwala - to nie można ;-P
    Chyba że zaraz przyleci tu pewien expierd od licencji OEM i mnie
    przekona ;-)

  • 5. Data: 2006-03-26 08:30:55
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Wszystko zależy od warunków tej licencji.

    A jeśli przy rozpakowaniu noża kuchennego wypadnie licencja przetłumaczona z
    chińskiego, że można nim kroić tylko chleb biały to w przypadku krojenia
    chleba razowego złamiesz prawo? ;))
    I nie wywołuj.....tego, no wiesz;)

  • 6. Data: 2006-03-26 09:03:04
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Olgierd napisał(a):

> [...]
    > przeniesienie - to można. Jeśli nie zezwala - to nie można ;-P
    > Chyba że zaraz przyleci tu pewien expierd od licencji OEM i mnie

    to przekonaj mnie jakie prawo wtedy lamiesz i na jakiej podstawie
    prokurator moze przedstawic Ci zarzuty.

    Bo licencja licencja, ale prawo nie zabrania przeniesienia tego OEMa na
    inny komp :)

    Jacek

  • 7. Data: 2006-03-26 09:11:54
    Od: "Dariusz Młyński" <m...@p...pl>

> [...]
    > prokurator moze przedstawic Ci zarzuty.
    >
    > Bo licencja licencja, ale prawo nie zabrania przeniesienia tego OEMa

    Licencja jest umową pomiędzy Toba a licencjodawcą.
    Jeżeli daje Ci prawo używania samochodu za 1zł pod warunkiem, że nie
    będziesz nim jeździł a ty nim ruszysz to łamiesz postanowienia
    licencji.
    Daje Ci również druga alternatywe. Mogę Ci daj prawo do używania
    samochodu i jeżdzenia nim ale za 5000zł.
    Dokladnie tak samo jest z OEMem.
    Daje Ci prawo używania go na komputerze z kótrym go kupiłeś za jakieś
    300-400zł lub możesz nabyć pełna sersję za bodajże 900zł. WYbór należy
    do Ciebie.

  • 8. Data: 2006-03-26 09:25:58
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Dariusz Młyński napisał(a):

> [...]
    > Daje Ci prawo używania go na komputerze z kótrym go kupiłeś za jakieś
    > 300-400zł lub możesz nabyć pełna sersję za bodajże 900zł. WYbór należy

    I nie wykazałeś ;-) Program MASZ legalnie, natomiast licencjodawca może
    Cię co najwyżej pozwać w procesie cywilnym o złamanie warunków umowy i
    np. o odszkodowanie. I to licencjodawca będzie musiał wykazać, że miałeś
    możliwość zapoznania się z umową PRZED zakupem itd itp. Ponadto zawsze
    pozwany może podnieść parę innych zarzutów.

    M.

  • 9. Data: 2006-03-26 09:51:23
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Maciej Bebenek napisał(a):

    > Ponadto zawsze pozwany może podnieść parę innych zarzutów.

    To znaczy jakich? Ze nie umie czytać?
    Żadnych sensownych zarzutów nie może podnieść i ma przegraną sprawę cywilną.
    A i nie byłbym tez taki przekonany że z punktu widzenia prawa karnego
    jest wszystko OK.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 10. Data: 2006-03-26 10:52:04
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia Sun, 26 Mar 2006 11:51:23 +0200, Johnson napisał(a):

    > Żadnych sensownych zarzutów nie może podnieść i ma przegraną sprawę cywilną.
    O szkodę? Jaka jest wysokość szkody poniesionej przez "licencjodawcę"?
    Zazwyczaj porównuje się z "innymi dostępnymi na rynku" ;)
    > A i nie byłbym tez taki przekonany że z punktu widzenia prawa karnego
    > jest wszystko OK.
    A konkretniej?
    Np. który przepis karny dla sytuacji:
    nabywam z nowym komputerem oprogramowanie OEM do odtwarzania filmów DVD,
    niezadowolony z osiągów komputera instaluję (po uprzednim odinstalowaniu na
    "nowym") na "starym"

    --
    pozdro
    poreba