  • 1. Data: 2007-06-12 09:51:28
    Temat: Niezgodności towaru z umową po raz kolejny
    Od: Adramelech <a...@t...nie.ma>

    Witam

    Wczytuje się w strone federacji konsumenta i nie mogę zrozumieć. Jestem po
    tej drugiej stronie barykady, czyli pracuje jako sprzedawca w sklepie.
    Właśnie rozmawiała ze mną pani z federacji konsumenckiej, cytowałem jej słowa
    napisane na ich własnej stronie, a ona mówi mi że to bez znaczenia i że jest
    inaczej;)
    Sprawa wygląda tak.
    Klient oddał nam do serwisu nie działającą karte graficzną Radeon9800PRO.
    Wymiana na nową nie była możliwa, klient został o tym poinformaowy. Karta ta
    jest przenież nie produkowana już chyba ponad 2 lata. Zamiast tego dostał
    taką samą kartę graficzną, tego samego producenta, ale inny egzemplarz, który
    dostaliśmy od dystrybutora. No ale ten upiera się że za używaną 2 letnią
    kartę musi dostać nową.
    Na stronie federacji jest napisane:
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?st
    ory=390

    "Mamy prawo domagać się od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy towaru albo
    wymiany. Wybór należy do nas, nie do sprzedawcy. Dopóki jest możliwa wymiana
    albo naprawa, nie możemy żądać zwrotu pieniędzy za wadliwy
    towar."(..)"Sprzedawca nie będzie musiał wymieniać towaru na nowy tylko
    wtedy, gdy nie jest to możliwe albo wymaga nadmiernych kosztów i sprzedawca
    to udowodni."

    Czyli streszczając. Póki jest możliwa naprawa albo wymiana klient nie może
    żądać zwrotu gotówki. Wymiana była możliwa. Wiec czemu pani z federacji
    upiera się że jeżeli wymiana, to tylko na nowe? Udowodnilimy klientówi że nie
    ma możliwości wymiany na nowy, a tylko na taką samą karte, ale inny
    egzemplarz.
    Nie jestem właściciele sklepu, a tylko zatrudnionym pracownikiem. Nie mam w
    tym żadnego interesu, po prostu ciekawi mnie ta kwestia, a kłóciłem się z
    panią z federacji, bo mam troche kłótliwą naturę;)
    Firma nie chce oddwać kasy, bo to 600zł w plecy. Tyle ta karta kosztowała te
    2 lata temu. Teraz nie jest warta nawet 200zł.

    Pozdrawiam!
    --
    Piotr Sobolewski

  • 2. Data: 2007-06-12 10:13:24
    Temat: Re: Niezgodności towaru z umową po raz kolejny
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.06.2007 Adramelech <a...@t...nie.ma> napisał/a:
> [...]
    > dostaliśmy od dystrybutora. No ale ten upiera się że za używaną 2 letnią

    Ma prawo się domagać. Bez jego zgody używanej dać mu nie możesz.

> [...]
    > upiera się że jeżeli wymiana, to tylko na nowe? Udowodnilimy klientówi że nie

    Bo tak stoi w Art. 8. u.1: Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z
    umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową
    przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy[..]

    > Firma nie chce oddwać kasy, bo to 600zł w plecy. Tyle ta karta kosztowała te
    > 2 lata temu. Teraz nie jest warta nawet 200zł.

    Bo to niekoniecznie jest relacja po wartości sprzętu, a często bardziej po
    kieszeni klienta. 2 lata temu musiał zapłacić 600zł, sądzisz, że dziś są
    one dla niego warte 1/3 tej kowty?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2007-06-12 10:32:08
    Od: "Michał Trych" <m...@U...pl>

    > Bo to niekoniecznie jest relacja po wartości sprzętu, a często bardziej po
    > kieszeni klienta. 2 lata temu musiał zapłacić 600zł, sądzisz, że dziś są
    > one dla niego warte 1/3 tej kowty?

    Nie wiem czy jest do konca tak jak piszesz... oddalem kiedys urzadzenie do
    naprawy - po raz chyba 3. naprawa trwala tak dlugi, ze poszedlem z kwitkiem
    po podpis i pieczatke, ze po 30 dniach nie ma sprzetu, wolalem zwrot
    pieniedzy, bo jak cos sie zepsulo 3 razy i zawsz padalo to samo to padnie i
    4 po gwarancji... sprzedawca oddal tyle ile zaplacilem, chociaz jak pytalem
    pania w federacji, powiedziala, ze mogl oddac tyle, za ile obecnie mozna
    nabyc taki produkt, wiec jeszcze zarobilem, bo kupilem nowszy model i
    jeszczd mi zostalo, ale idac po pieniadze wiedzialem ze moge dostac mniej.
    pozdrawiam
    michal trych

  • 4. Data: 2007-06-12 11:05:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.06.2007 Michał Trych <m...@U...pl> napisał/a:
> [...]
    > pania w federacji, powiedziala, ze mogl oddac tyle, za ile obecnie mozna
    > nabyc taki produkt, wiec jeszcze zarobilem, bo kupilem nowszy model i

    MZ pani z Federacji nie miała racji już choćby i z tego prostego powodu,
    że sprzedawca nie jest od ustalania relacji cenowej między towarem nabytym
    n-lat temu a obecnie.

    > jeszczd mi zostalo, ale idac po pieniadze wiedzialem ze moge dostac mniej.

    Generalnie, jak się odstępuje od umowy, a na tym polega zwrot towaru za
    gotówkę, to strony zwracają sobie co świadczyły z pominięciem koniecznych
    zmian w zakresie zarządu zwykłego.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2007-06-12 22:20:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 13.06.2007 loli <S...@w...pl> napisał/a:
    > Ale mi sie to wydaje beznadziejne. Teoretycznie mozna cos kupic, uzywac
    > 2 lata (w szczczegolnosci sprzet elektroniczny szybko traci na wartosci).

    Jak wielu innych w innych sytuacjach tak tu sprzedawca działa na zasadzie
    ryzyka. Zresztą w wyjściowym dla tej dyskusji przypadku, wystarczy
    wymienić na towar NOWY o takich samych funkcjonalnych parametrach i
    jakości i nie ma problemu odstępowania od umowy. Dodatkowo, świadomy
    swoich praw sprzedawca wie, że powyżej 6'ciu miesięcy od wydania towaru,
    tak łatwo konsument skutecznie reklamacji po swojej mysli nie załatwi.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2007-06-13 08:16:24
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > swoich praw sprzedawca wie, że powyżej 6'ciu miesięcy od wydania towaru,
    > tak łatwo konsument skutecznie reklamacji po swojej mysli nie załatwi.

    Po upływie 6 miesięcy niewiele się zmienia ze strony sprzedawcy.

    Po 6 miesiącach na konsumencie spoczywa obowiązek dowodu, że towar był
    niezgodny z umową w momencie sprzedaży. Ale z tego nie wynika, że brak
    przedstawienia takiego dowodu przy zgłaszaniu reklamacji uzasadnia jej
    oddalenie. Podobnie jak przed upływem 6 miesięcy, sprzedawca powinien zbadać,
    czy reklamacja jest słuszna. Jeśli bowiem sprzedawca oddali reklamację z powodu
    "braku dowodu ze strony klienta", klient może złożyć pozew w sądzie i dopiero
    wtedy dowód przedstawić, wygrywając sprawę i otrzymując zwrot kosztów. Bowiem
    podstawą uznania reklamacji nie jest przedstawienie dowodów, tylko obiektywny
    fakty wystąpienia usterki.

    Podobnie - jeśli wierzyciel domaga się zapłaty od dłużnika, to nie jest
    wymagane, aby w wezwaniu do zapłaty przedstawiał dowody istnienia długu. Może
    takie przedstawić w przypadku sporu - czyli po wytoczeniu powództwa.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 7. Data: 2007-06-13 08:47:55
    Od: Adramelech <a...@t...nie.ma>

    "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> Odpowiedz na

> [...]
    > niezgodny z umową w momencie sprzedaży. Ale z tego nie wynika, że brak
    > przedstawienia takiego dowodu przy zgłaszaniu reklamacji uzasadnia jej

    Czyli gdyby sklep w ciągu 14 dni które są na ustosunkowanie odrzucił
    reklamacje, bo wada nie istniała w momęcie zakupu(karta przez prawie 2 lata
    działała bez zarzutu)mielibyśmy typa z głowy? A teraz już po ptokach?

> [...]
    > otrzymując zwrot kosztów. Bowiem podstawą uznania reklamacji nie jest
    > przedstawienie dowodów, tylko obiektywny fakty wystąpienia usterki.

    Ale musi udowodnić że owa usterka istniała już w chwili zakupu? Dobrze ja to
    rozumiem? A to, przy 23 miesięcznej karcie graficznej, jest raczej
    niedoudowodnienia...

    Pozdrawiam!
    --
    Piotr Sobolewski

  • 8. Data: 2007-06-13 10:43:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 13.06.2007 Liwiusz <l...@p...onet.pl> napisał/a:
> [...]

    Pomyliły Ci się wrotki.

> [...]
    > wtedy dowód przedstawić, wygrywając sprawę i otrzymując zwrot kosztów. Bowiem

    Wygrywając bądź nie wygrywając. W większości przypadków taki dowód nie
    jest trywialny, a ekspertyza kosztuje. Tu ryzyko jest po stronie
    konsumenta i równie dobrze to on może przegrać i ponieść wszystkie koszty.

    > podstawą uznania reklamacji nie jest przedstawienie dowodów, tylko obiektywny
    > fakty wystąpienia usterki.

    Podstawą uznania reklamacji jest istnienie wady w momencie wydania towaru
    a nie fakt wystąpienia usterki i to należy udowodnić.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2007-06-13 10:59:05
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > reklamacje, bo wada nie istniała w momęcie zakupu(karta przez prawie 2 lata
    > działała bez zarzutu)mielibyśmy typa z głowy? A teraz już po ptokach?

    Tak, mielibyście typa z głowy. Oczywiście typ mógłby się odwołać do sądu i
    gdyby udowodnił swoją rację - wygrałby. Dlatego sklep nie może "w czambuł"
    odrzucać reklamacji tylko na tej podstawie, że klient nie przedstawił dowodu
    swoich twierdzeń.

    Natomiast to, że wada nie ujawniła się w momencie zakupu nie świadczy o tym,
    że wada nie istniała. Co do zasady można przyjąć, że wada może istnieć w
    momencie zakupu (np. uszkodzona, nie w pełni sprawna część elektroniczna), która
    ujawni się dopiero po kilku, czy kilkunastu miesiącach. Podobnie jak na przykład
    buty, które mogą się rozwalić podczas chodzenia - wada w tym przypadku była już
    w momencie zakupu - użycie nieodpowiednich materiałów.

    > Ale musi udowodnić że owa usterka istniała już w chwili zakupu? Dobrze ja to
    > rozumiem? A to, przy 23 miesięcznej karcie graficznej, jest raczej
    > niedoudowodnienia...

    Musi udowodnić przed sądem. Czy to niemożliwe? To pewnie zależy od biegłego.
    Myślę że jesli uszkodzenie faktycznie nie wynika z niewłaściwego użytkowania
    (karta nie jest spalona, przekręcana, uszkodzona mechanicznie itp.), to szanse
    na wygraną klienta są spore. Urządzenie elektroniczne co do zasady powinno móc
    być użytkowane przez wiele lat i jego samoistne zepsucie w okresie ustawowych 2
    lat może być uznane za wadę tego urządzenia. Na producencie bowiem ciąży
    obowiązek używania takich komponentów do produkcji karty graficznej
    umożliwiających jej bezawaryjną pracę.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 10. Data: 2007-06-13 11:53:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > lat może być uznane za wadę tego urządzenia. Na producencie bowiem ciąży
    > obowiązek używania takich komponentów do produkcji karty graficznej

    Tak, pięknie, to udowodnij, że użył niewłaściwych. Są sytuacje gdy da się
    to faktycznie zrobić ale w większości zwyczajnie nie. Wbrew pozorom wiem
    co mówię bo zajmuję się zawodowo również analizą materiałów. Nie działa
    karta, biegły sprawdzi, że poszedł np. taki a nie inny układ. I co dalej?
    Mogę Ci ten układ sprawdzić, w ten czy inny sposób (np. prawidłowość
    użytych materiałów) i będzie to kosztowało ładnych parę tysięcy złotych, a
    potem na końcu okaże się, że poszedł z powodu wyładowania ładunku
    elektrostatycznego i kto zapłaci za te wszystkie ekspertyzy i czy było
    warto ryzykować przy 200zł cenie karty?
    Ośmielę się twierdzić, że w przypadku jakichkolwiek nieoczywistych
    przypadków konsument po 6ciu miesiącach stoi na przegranej pozycji.

    --
    Marcin