  • 21. Data: 2009-05-03 19:50:37
    Temat: Re: Komornik i ustalenie konta dłużnika
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    jb pisze:
    > Ile tu bzdur napisano w wątku...

    A więc prostujmy.

    > Każde zapytanie do banku podlega odrebnej opłacie za poszukiwanie majatku.

    Bardzo dziwna interpretacja. Przepis mówi o tym, że poszukiwanie
    podlega opłacie, ale nie oznacza to, że każde zapytanie jest płatne
    oddzielnie. Komornik może wziąć zaliczkę na wydatki, jeśli dane
    zapytanie jest płatne (ZUS itp.), ale nie spotkałem się jeszcze, aby
    komornik za poszukiwanie majątku wziął wielokrotność stawki, bo wysłał
    wiele zapytań, a niejednokrotnie komornik na moje zlecenie majątku
    poszukiwał.

    Jednakże jest możliwe, iż jakiś komornik w Polsce jest "kreatywny" w
    interpretacji przepisów, a wierzyciele są nieobeznani, i być może
    opisywana sytuacja mogła mieć incydentalnie miejsce, ale raczej nie jest
    to norma.

    W ogóle często komornicy przy podjęciu pierwszych czynności wysyłają
    wezwanie do wierzyciela do uiszczenia zaliczki na wydatki. Oprócz
    zaliczek słusznych (korespondencja, koszty zapytań) nieraz automatycznie
    dodają do tego koszty poszukiwania majątku dłużnika (obecnie jakieś
    60-70zł). Nie oznacza to, że koszty te należy zapłacić. Zlecenie
    poszukiwania majątku jest opcją, której wierzyciel nie musi wybrać. I -
    szczerze mówiąc - rzadko kiedy takie poszukiwanie jest skuteczne.
    Zapytania do ZUS i US i zajęcie konta w kilku bankach nie wymagają
    zlecenia poszukiwania majątku, a nie oszukujmy się - za kilkadziesiąt
    złotych komornik nie będzie się bawił w prywatnego detektywa.

    > Komornik może na wniosek zwrócić się do wszystkich banków - wtedy łaczna
    > opłata hurtem przekracza 3000 zł. Jesli chcesz odzyskać 1700 zł - to sam oceń,
    > czy opłaca ci się taki interes.

    Pomijając już opłaty, nadal nie widzę sensu odrębnego pytania się
    banku o to, czy dłużnik ma konto, a następnie wysyłania zajęcia. Drugą
    czynność można wykonać od razu.

    > Zlożenie zawiadomienia o przestepstwie nie przyczyni się do tego, że szybciej
    > odzyskasz pieniądze. Jesli nawet policja ustali, że rzeczywiscie doszło do
    > ukrywania majatku i ustali konta - to i tak nie odda ci pieniedzy z tych kont.
    > A jak prokurator je zablokuje na poczet ewentualnej grzywny, to i komornik z
    > nich nic nie ściągnie... I jakie 30 dni? 30 dni to jest na wszczecie lub
    > odmowę wszczęcia postepowania, a dopiero potem zaczyna się podejmowac czynności...

    A tutaj już prawda. Kariera porady "zgłoś sprawę na policję" wzięła
    się chyba z handlu internetowego. Tam nieraz dochodzi do klasycznych
    oszustw, którymi może zająć się prokuratura, ale też - z powodów braku
    wiedzy o postępowaniu cywilnym - ludzie mają ochotę zgłaszać się na
    policję z absurdalnych powodów - np. po błędnie uznanej reklamacji itp.

    --
    Liwiusz

  • 22. Data: 2009-05-03 20:32:15
    Od: " jb" <j...@W...gazeta.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > interpretacji przepisów, a wierzyciele są nieobeznani, i być może
    > opisywana sytuacja mogła mieć incydentalnie miejsce, ale raczej nie jest

    Wszyscy komornicy z mojego rejonu w ten sposób stosują. Wysyłane wówczas pismo
    to typowy wzór pisemka, więc domyślam się, że inni też go stosują.

    Zlecenie
    > poszukiwania majątku jest opcją, której wierzyciel nie musi wybrać.

    Z tym że wówczas musi liczyć się z tym, że komornik palcem nie ruszy, poza
    wysłaniem pisma do US.

  • 23. Data: 2009-05-03 20:35:05
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    jb pisze:

    > Wszyscy komornicy z mojego rejonu w ten sposób stosują. Wysyłane wówczas pismo
    > to typowy wzór pisemka, więc domyślam się, że inni też go stosują.

    A co to za miasto?

    > Zlecenie
    >
    > Z tym że wówczas musi liczyć się z tym, że komornik palcem nie ruszy, poza
    > wysłaniem pisma do US.

    Oczywiście, dlatego wtedy wierzyciel powinien sam zadbać, aby we
    wniosku egzekucyjnym wskazać co komornik ma robić, jakie zapytania
    wysyłać i ewentualnie opłacić komornikowi uzasadnione koszty tych zapytań.

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2009-05-03 20:35:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Oczywiście, dlatego wtedy wierzyciel powinien sam zadbać, aby we
    > wniosku egzekucyjnym wskazać co komornik ma robić, jakie zapytania
    > wysyłać i ewentualnie opłacić komornikowi uzasadnione koszty tych zapytań.

    Albo skorzystać z innego komornika...

    --
    Liwiusz

  • 25. Data: 2009-05-04 05:29:38
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Sat, 02 May 2009 19:19:48 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Będzie.

    Komornicy i sądy to jedni z lepszych masowych nadawców dla Poczty Polskiej.
    Patrząc po listach przychodzących do nas do firmy, można wnioskować, że
    komornik czy sąd rodzinny pisze do wszystkich firm z urzędowego wykazu.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    http://foto.3mam.net/antyki/ prywatna kolekcja antyków

  • 26. Data: 2009-05-07 17:22:28
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Qnick pisze:

    > ale prezes firmy poprosił swoich kontrachentów o nie wpłacanie na
    > nie pieniędzy tylko założył konto w kolejnym banku i na nie są
    > dokonywane wpłaty. Firma dodatkowo prowadzi stację paliw w innej
    > miejscowości z której utarg w postaći gotówki jest przewożony do
    > siedziby firmy co kilka dni po kilkanaście tysięcy złotych i stąd drugie
    > pytanie w jaki sposób i czy można zająć takie pieniądze (oczywiście
    > przez komornika).
    > Z góry dziękuję za wskazówki

    Urządź mu egzekucję przez zarząd przymusowy - art. 1064 [1] kpc. Wejdzie
    mu zarządca na całą stację benzynową i dopiero mądrala się zdziwi ;) i
    zapewne szybciutko przestanie kombinować.

    --
    @2009 Johnson