  • 1. Data: 2009-05-01 21:10:05
    Temat: Kolekta na opłacenie kary ?
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Probosz z ambony z imienia i nazwiska nagadal na pewna osobe.
    Sprawa w sadzie. Zasadzone odszkodowanie (czy jak to zwal) dla osoby, na
    ktora nagadal w trakcie mszy.
    Na nastepnej mszy, przed kolekta, probosz oglosil, ze jest to zbiorka(
    skladka) na pokrycie odszkodowania.
    Czy probosz nie powinien zglaszac takiej zbiorki? Jakies
    pozwolenia/zgloszenia (cokolwiek)?
    Przeciez nie jest to kolekta na cele koscielne.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-05-01 22:54:44
    Temat: Re: Kolekta na opłacenie kary ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Baczek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy probosz nie powinien zglaszac takiej zbiorki? Jakies
    > pozwolenia/zgloszenia (cokolwiek)?
    > Przeciez nie jest to kolekta na cele koscielne.

    Publiczna zbiórka na grzywnę stanowi wykroczenie z art. 57 kw, ale jak
    rozumiem w tym wypadku mowa o odszkodowaniu, więc to nie będzie właściwa
    kwalifikacja. Dość karkołomnym było by przyjęcie, że ksiądz żebrze w
    miejscu publicznym - bo w końcu to nie jest odszkodowanie płatne przez
    kościół, tylko przez księdza osobiście - co dałoby w konsekwencji
    wykroczenie z art. 58 kw. Ale ten numer przed żadnym sądem pewnie nie
    przyjdzie. Natomiast dość ciekawe rezultaty mogłoby dać zainteresowanie
    się, czy ksiądz od tych darowizn odprowadził podatek. Wszak zwolnione są od
    podatku darowizny na cele religijne, a odszkodowanie trudno takim celem
    nazwać. Nic innego mi do głowy nie przychodzi. Z tym, ze dowodowa pasowało
    by znać personalia darczyńców.

    No i powiadomiłbym biskupa, że de facto ksiądz okrada kościół, bo wierni
    zamiast dawać składkę na utrzymanie kościoła (na to jest przeznaczona
    zgodnie z prawem kanonicznym coniedzielna taca) zbierają się na prywatne
    cele proboszcza.

  • 3. Data: 2009-05-02 03:01:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > Publiczna zbiórka na grzywnę stanowi wykroczenie z art. 57 kw, ale jak
    > rozumiem w tym wypadku mowa o odszkodowaniu, więc to nie będzie właściwa
    > kwalifikacja.

    Wcale bym się nie zdziwił gdyby w wyroku było jedno i drugie to znaczy
    grzywna dla księdza i odszkodowanie dla poszkodowanego.
    Zreszta co to kogo obchodzi, od sprawdzenia na co zbiera ksiądz będzie
    policja.

  • 4. Data: 2009-05-02 05:45:40
    Od: spp <s...@o...pl>

    witek pisze:

    > Zreszta co to kogo obchodzi, od sprawdzenia na co zbiera ksiądz będzie
    > policja.

    W jaki sposób?

    I to poważnie pytam.

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-05-02 09:32:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    spp wrote:

    > W jaki sposób?
    >
    > I to poważnie pytam.

    wystarczy szepnąć, że ksiąg zbiera na opłacenie grzywny.
    ktoś to będzie musiał sprawdzic

  • 6. Data: 2009-05-02 09:41:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > wystarczy szepnąć, że ksiąg zbiera na opłacenie grzywny.
    > ktoś to będzie musiał sprawdzic

    Ktoś będzie miał spory problem, bo Kościół wywalczył konkordatem sporą
    autonomię w kwestiach finansowych. Moim zdaniem kluczowe będzie
    oświadczenie księdza podczas mszy, które można uzyskać w drodze
    przesłuchania osób, które w niej uczestniczyły.

  • 7. Data: 2009-05-02 09:58:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > Ktoś będzie miał spory problem, bo Kościół wywalczył konkordatem sporą
    > autonomię w kwestiach finansowych.

    jak instytucji, ale nie indywidualnie jako osoby

    > Moim zdaniem kluczowe będzie
    > oświadczenie księdza podczas mszy, które można uzyskać w drodze
    > przesłuchania osób, które w niej uczestniczyły.

    Dokładnie to miałem na myśli,
    Wspomnienie, że ksiądz ogłosił, że zbiera na grzywne musi skończyć się
    sprawdzeniem wyroku, czy taka kara została orzeczone, a potem
    przesłuchanie tych, którzy to słyszeli.
    I w zasadzie nic więcej nie trzeba,
    pewnie jak zywkle skończy się na niczym, ale trochę zadymy będzie,

  • 8. Data: 2009-05-02 10:05:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > jak instytucji, ale nie indywidualnie jako osoby

    Tylko, że zbiórka na tacę to zbiórka w imieniu instytucji. Właśnie z tego
    powodu proponowałem, by powiadomić biskupa, bo to de facto okradanie
    kościoła.

> [...]
    > przesłuchanie tych, którzy to słyszeli.
    > I w zasadzie nic więcej nie trzeba,
    > pewnie jak zywkle skończy się na niczym, ale trochę zadymy będzie,

    Ale on - jak wynia z postu - zbierał na ODSZKODOWANIE. Odszkodowanie nie
    jest grzywną.

  • 9. Data: 2009-05-02 10:33:19
    Od: spp <s...@o...pl>

    witek pisze:

    > I w zasadzie nic więcej nie trzeba,

    Oj, przy takim podejściu to przecież w ciemno można skazać księdza.
    Wszak jego dochody praktycznie w 100% pochodzą ze zbiórek. :)

    --
    spp

  • 10. Data: 2009-05-02 10:49:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Oj, przy takim podejściu to przecież w ciemno można skazać księdza. Wszak
    > jego dochody praktycznie w 100% pochodzą ze zbiórek. :)

    A nie powinny. Dochodem księdza są pieniadze przekazane przez wiernych na
    odprawienie mszy oraz wynagrodzenie za pracę. Pieniadze z tacy oraz
    darowizny są dochodami Kościoła.