eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoJa tylko wykonywałem rozkazy › Re: Ja tylko wykonywałem rozkazy [Czy anty-mandatowe orzecznictwo sądów jest jednolite lub z wyraźną przewagą?]
    From: "A. Filip" <a...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ja tylko wykonywałem rozkazy [Czy anty-mandatowe orzecznictwo sądów
    jest jednolite lub z wyraźną przewagą?]
    Date: Sun, 10 Jan 2021 11:48:29 +0100 (CET)

    Kviat pisze:
> [...]
    > nie ustawą, to policjanci będą mieć marne szanse na wybronienie się.
    >
    > W końcu policjant ma stać na straży prawa i go przestrzegać, a nie
    > naginać czy przekraczać. Jeśli Sąd uzna, że mimo obiektywnych powodów,
    > które istniały w przestrzeni publicznej, czyli wyroków sądowych
    > uznających mandaty i kary pieniężne na podstawie rozporządzeń za
    > bezprawne, policjant nadal na ich podstawie wystawiał mandaty i
    > kierował wnioski o ukaranie to istnieje duże prawdopodobieństwo
    > zasądzenia od niego zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych

    dmem-odszkodowan-ktore-beda-musieli-wyplacic-za-bezp
    rawne-i-nielegalnie-wystawiane-mandaty-i-wnioski-do-
    sanepidu-z-prywatnych-majatkow/

    A w ilu przypadkach sądy "przyklepały" te mandaty?

    IMHO Odpowiedzialność _osobista_ policjanta "może budzić poważne
    wątpliwości" jeśli orzecznictwo sądów nie jest jednolite albo co
    najmniej "z wyraźną przewagą". Przy czy w grę wchodzi zarówno
    orzecznictwo w skali kraju ale IMHO najbardziej powinno się liczyć
    orzecznictwo terytorialnie właściwego sądu. Policjant nie musi
    (koniecznie) wiedzieć co rzeka sąd "w Wąchocku" ale nie uznanie
    mandatów przez najbliższy sąd powinno wywoływać (jakieś) reakcje
    (lokalnych zwierzchników policji).

    AFAIR Polskie prawo "zasadę precedensu" stosuje w praktyce dopiero do
    orzecznictwa/wykładni Sądu Najwyższego. Mylę się?

    --
    A. Filip